5 instante ale savana cu Teflon in slujba adevarului

5 instante ale savana cu Teflon in slujba adevarului

In anii Domnului 2016 si 2017, mizeria a evoluat odata cu tehnologia. Pe vremuri, aveam de-a face cu un nivel controlabil (cat de cat), provenit din substante usor de recunoscut pentru omul de rand. Perioadele recente au aratat ca mizeria se camufleaza tot mai bine, a depasit "fizicitatea" lucrurilor si strange adepti folosind instrumentul fake newsMediul optim de propagare: online-ul. Aparare? Minima spre zero. Oricine e susceptibil sa fie murdarit de stirile false; n-avem destul timp si nici atentie, in timp ce neutralizarea se face doar printr-un regim constant de documentare riguroasa.

Pana ne permitem sa angajam cate-un fact-checker freelance per gospodarie, prima arma in lupta adevarului este perpetuarea ideii de fake news insasi. Constientizarea la nivel cat mai macro a evolutiei murdaririi peretilor fizici in murdarirea peretilor virtuali (~wall-urilor de pe Facebook) - preferabil, dincolo de cercurile Oxford Dictionaries. Demers la care pune umarul, pe parcursul a 5 saptamani, si savana Culoare, printr-o campanie video contextuala dedicata vopselei savana cu Teflon.

 

Pornind de la ramura TV a campaniei "savana cu Teflon se curata" - in care un perete este iertat de reproducerea Omului Vitrovian in interpretarea maestrului Von Gogu - savana l-a luat pe acesta din urma si l-a pus fata-n fata cu mizeriile care circula pe net in fiecare zi. 

 

1) Radiatii de peste 200.000 de ori mai mari, nicio victima

Prima executie a campaniei online a vizat o murdarire intens mediatizata, potrivit careia in incinta Muzeului de Geologie (zona centrala) s-ar afla scheletele radioactive ale unui mamut, nivelul de radiatie fiind de 200.000 de ori mai mare decat dozele admise.

In cazul asta, mizeria a reiesit dintr-o eroare umana, iar Catalin Tolontan, jurnalist ale carui reportaje sunt de regula curate, a explicat motivele pentru care nu se impotriveste campaniei, acceptand ca ea sa apara pe site-ul Tolo.ro.

 

2) Legendele Bucegiului

A urmat un evergreen al conspirationistilor romani: tunelurile dacice care ar exista ba pe sub Marea Neagra, ba pe sub Bucegi, dar obligatoriu comunicante cu alte tuneluri secrete de sub piramidele din Egipt. Pentru ca nu degeaba avem si noi, si Egiptul, cate-un Sfinx.

La un search pe Google, putem observa (re)aparitia mizeriei din acelasi ciclu in surse precum Biblioteca Secreta, Esoterism.ro, Extraterestriiprintrenoi.wordpress, sfatulbatranilor.ro sau lovendal.ro.

 

3) Intreg poporul rus se trage din romani!

Nu, n-a sustinut nimeni asta, falsul e totusi o forta inteligenta si, uneori, lucreaza cu nuante, precum zvonuri si incertitudini dificil de dovedit. Asa ca suntem pe (circa) aceeasi pagina in ce priveste originile poporului rus, nu si asupra originilor actualului presedinte al Rusiei.

Stra-strabunicul lui Vladimir Putin, sustinea prin 2016 "un jurnalist rus" semi-citat in media locala, ar fi fost roman, raspunzand la numele de Vladimir Putina.

Stirea de fata a murdarit din nou peretii virtuali ai Facebook-ului in aprilie 2017, vestitorul de-un an mai tarziu al descoperirii uimitoare fiind bugetul.ro.

 

4) Islanda iti da sotie si bani. Pe gratis

Statul islandez te plateste ca sa te casatoresti cu o islandeza, se spunea prin toamna anului trecut. Natalitatea in Islanda fiind scazuta, barbatii de 2 ori mai putini decat femeile, iar situatia deplorabila. Atat de deplorabila, incat autoritatile islandeze ar fi oferit 5.000 de euro lunar barbatilor din Europa Orientala si Africa de Nord (prioritari) care zburau indata spre Islanda si se apucau de agatat.

Atentie, insa, la fineprint: "conditia este ca mariajul sa se produca pe baza unor sentimente corespunzatoare". Deci sa fie, domn'e, si niste iubire, altfel ce facem? Stergem si trecem mai departe:

 

5) Bucuresti = New Taipei

Cea mai recenta murdarire a wall-urilor noastre a venit in forma noului logo al Bucurestiului, ales prin concurs national organizat de Primaria Bucurestiului si deschis oricarui doritor, cu juriu specializat si toate cele.

La cateva minute dupa  anuntul castigatorului, peretii virtuali au inceput sa ceara curatenie: logo-ul ales al Bucurestiului semana izbitor cu logo-ul unei municipalitati a Taiwanului. Intre timp, plagiatul nu s-a dovedit, dar logo-ul a fost retras

La fel de interesante raman, insa, explicatiile castigatorului in ce priveste alegerile creative facute: 

"Am avut ca nuclee inspirationale mostenirea arhitectonica autentica a Capitalei si valentele pozitive generate de rezonanta etimologica a numelui orasului Bucuresti. Alaturarea celor patru elemente identice ca forma, dar diferite ca pozitionare, subliniaza ideea de epicentru al natiunii catre care converge Capitala".

  

Ce ne-am mai amuzat; si foarte bine, caci lucrasem cu o premisa eronata in pledoaria de inceput (speram sa nu va simtiti dezinformati). Umorul e si el o arma decenta in confruntarea cu fake news-ul, de vreme ce mizeriile sunt inofensive in mediul cerebral daca nu sunt luate in serios.

Daca de pe peretii fizici si virtuali le-am eradicat, nu mai ramane decat sa le acoperim cu o avalansa de hohote de ras. 3, 2, 1 - si!

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related