AdWords - o scurtă istorie a inovației în advertising-ul online

AdWords - o scurtă istorie a inovației în advertising-ul online

Acest articol este primul dintr-o serie dedicată AdWords-ului, pe care Craft Interactive o​ va publica în acest an, evoluției acestuia, beneficiilor pe care le aduce bussiness-ului tău și noutăților care apar în mod constant în acest domeniu. Să începem călătoria cu o scurtă istorie...

Lansarea Google AdWords

Sistemul de publicitate cu reclame contextuale creat de Google a trecut prin mai multe etape până să ajungă la forma pe care o cunoaștem astăzi. În 1999, Google a început să testeze un sistem de publicitate, care, în loc să folosească reclame sub formă de banner așa cum era trendul în acel moment, compania a decis să vândă reclame contextuale, pe baza de cuvinte cheie, ce urmau să fie afișate separat de rezultatele normale ale unei căutări.

În Ianuarie 2000 Google a lansat primul sistem de publicitate numit Premium Sponsorships, moment la care reclamele erau vândute de o echipă de vânzări directe în regim de CPM (Cost per o mie de afișări), care nu a generat cifre foarte bune. În luna Octombrie a aceluiaşi an, Google a lansat AdWords cu următorul anunț: “Ai la dispoziție o carte de credit și 5 minute? Urcă-ți reclama pe Google chiar azi!”, dovedindu-se a fi un sistem de succes, fiind folosit la lansare de 350 de companii, moment la care erau efectuate aproximativ 20 de milioane de căutări zilnice pe Google.

 

Pay Per Click și Rata de click revoluționează AdWords

În Februarie 2002, Google introduce o nouă versiune AdWords, unde începe să fie folosit sistemul de PPC (Pay Per Click) și o inovație revoluționară numită Rata de Clic (CTR) utilizată pentru a măsura performanța cuvintelor cheie folosite și a anunțurilor. CTR-ul calculat ca raport între numărul de click-uri și cel de afișări, putea influența costul și poziționarea anunțului.

Astfel, decizia Google de a introduce acest concept i-a determinat pe cei care foloseau AdWords să pună mare accent pe relevanța anunțului în cadrul noului sistem de Advertising, iar acesta este unul dintre factorii care au dus la expansiunea impresionantă a Google-ului și întregului ecosistem de internet în următorii ani.

 

AdSense, Google Analytics și primele anunțuri publicitare pe YouTube

Anul 2003 e și el unul important în care AdWords se extinde la nivel global în peste 218 țări. În primăvara aceluiaşi an Google lansează serviciul AdSense prin care creatorii de conținut și deținătorii de site-uri sunt remunerați pentru permiterea plasării de anunțuri pe site-urile și blog-urile acestora.

Sfârșitul anului 2005 aduce și el o lansare revoluționară: Google Analytics. Astfel, conectarea unui cont de AdWords la unul de Google Analytics aducea mult mai multe date legate de audiențe și demografice. La mijlocul lui 2007 Google introduce primele anunțuri publicitare video pe Youtube - o platformă cumpărată cu un an în urmă, care creștea cu o viteză impresionantă.

 

Remarketing pentru rețeaua de Display a Google și alte noutăți

Începând cu 2010, Google oferă o nouă abordare utilizatorilor rețelei de Display Advertising - Remarketing-ul. O tehnică foarte eficientă care permite celor care dețin un cont de AdWords să afișeze mesaje specifice celor care au vizitat, deja, site-ul acestora, dar nu au finalizat acțiunea dorită (conversia) - aceștia văd anunțuri cu mesaje convingătoare pe alte site-uri, care ajută la creșterea brand awareness-ului și îi determină să revină pe site-ul vizitat, finalizând procesul început anterior.

Tot 2010 este anul în care sunt introduse anunțurile video de tip TrueView pentru YouTube, care oferă celor care vizionează posibilitatea să aleagă ce anunț doresc să vadă. Youtube este într-o continuă creștere, ajungând de la 15 ore în 2008 la peste 400 de ore de conținut video uploadat în fiecare minut.

O altă noutate importantă este adusă în prima parte lui 2011 când este lansat serviciul Google pentru ONG-uri, susținând activitatea antreprenorilor sociali și a organizațiilor de ajutorare internaționale, prin granturi (bugete de 10.000 $) pentru Organizațiile Non Guvernamentale care își promovează proiectele sociale prin AdWords.

 

Căutările s-au mutat pe mobil 

2015 este anul în care Google confirmă speculațiile conform cărora căutările făcute de pe dispozitive mobile le depășesc pe cele de pe desktop, date oficial confirmate un an mai târziu, când peste 50% din căutările efectuate la nivel global vor fi fost făcute de pe mobil - sunt create optimizări și lansate mecanisme prin intermediul Universal App care facilitează promovarea aplicațiilor pentru mobil prin intermediul rețelei de căutare, pe YouTube și în magazinul virtual Google Play.

 

Google lansează Customer Match

Tot în 2015, Google anunță un nou concept de targetare, extrem de eficient pentru conturile de AdWords, care devine una dintre inovațiile cele mai importante din istoria AdWords de până acum, oferind posibilitatea de a afișa campanii cu țintă foarte exactă, celor cu date încarcate în conturile de Adwords (ex: abonați la newsletter, clienți etc.), mutând dogma advertiserilor de la: 'cui afișăm reclamele?', la 'ce date avem despre oamenii care au interacționat cu business-ul?'.

Astfel marketerii petrec mai mult timp analizând micro-momentele (urmele lăsate) în digital, potrivind audiențele obținute din Adwords, Email Marketing, rețele Sociale sau offline, iar încet, încet... companiile ies din competiția cu alte companii și intră în competiția pentru a oferi cele mai bune experiențe clienților, pe baza intereselor lor.

 

Astăzi 

Mobilul a schimbat pentru totdeauna comportamentul nostru, dar și așteptările noastre. De miliarde de ori în fiecare zi oamenii apelează Google pentru căutările lor, iar dintre rezultatele afișate în urma acestora sunt alese cele mai relevante, în timp ce experiența oferită pe site și viteza cu care clientul își satisface nevoia devin principalii factori care generează conversii, de altfel ultimele studii făcute de Google spun că peste 53% din vizitatori renunță la site-urile care se încarcă peste 3 secunde.

Sperăm că ți-a făcut plăcere această incursiune în istoria Google AdWords, în episodul următor Craft Interactive va vorbi despre nucleul Adwords de la care a plecat totul - Google Search.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Craft Interactive

Suntem agenție de performance marketing. Construim mixul ideal de soluții digitale integrate, cu care creștem performanța și notorietatea business-urilor. Suntem specializați în Strategie digitală, Branding,... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Branded


Related