IAB ADEX 2016: Digitalul este principalul canal de publicitate la nivel european si continua sa creasca puternic

Depasind investitiile in TV pentru prima data in 2015, publicitatea online la nivel european continua si in 2016 cresterea sa anuala cu puternica, depasind pentru prima data 40 de miliarde de euro in venituri totale, dupa cum arata datele finale ale raportului AdEx al IAB Europe.

 

In cifre absolute like for like (pastrand aceeasi baza de calcul in anii comparati), investitiile in publicitatea online la nivel european au crescut cu 12.3% in 2016, comparativ cu 2015, de la 37.3 miliarde de euro pana la 41.9 miliarde de euro, aducand un plus de 4.6 miliarde de euro pietei totale de publicitate.

 

Digitalul continua sa sustina cresterea intregii industrii de publicitate, acoperind in 2016 scaderea de 1.2 miliarde de euro a industriei traditionale (print & radio) si stabilind un nou record de marime comparativ cu perioada de dupa criza din 2009.

Dintre cele trei mari categorii acoperite in raport (display, search & anunturi), display-ul a crescut cel mai mult pentru al treilea an la rand, inregistrand o rata de 14.1% si o valoare absoluta de 16 miliarde de euro. Search-ul continua sa reprezinte cea mai mare categorie din punct de vedere al bugetelor investite, cu o valoare de 19.1 miliarde de euro si o crestere anuala de 12.9%. Anunturile au crescut si ele cu 7.4%, generand o valoare de 6.5 miliarde de euro.

 

La nivel de subcategorii (mobile & video), mobile display & search au crescut cu peste 50% fiecare in 2016, display-ul mobil ajungand la o valoare de 5.4 miliarde de euro, reprezentand 33.3% din totalul categoriei display. Comparativ, publicitatea digitala in format video a ajuns la 3 miliarde de euro, adica 18.5% din totalul categoriei display, o crestere de 21.4%.

In 2016, toate tarile din Europa monitorizate in raportul AdEx au avut cresteri record, 21 dintre cele 27 de tari avand cresteri de doua cifre. In topul cresterilor s-au situat pe primele trei locuri Romania, cu 36.9%, Slovenia (cu 33.2%) si Irlanda (cu 31.4%).

 

Desi a generat cea mai mare rata de crestere la nivel european, Romania se afla insa in coada plutonului din punct de vedere al bugetelor de publicitate online cheltuite pe cap de locuitor, cu doar 2.8 euro, comparativ cu media europeana de 56.4 euro sau liderul clasamentului, Marea Britanie, cu 214.8 euro cheltuiti in publicitatea online pe cap de locuitor.

Acest lucru inseamna ca advertiserii din Romania nu si-au aliniat inca bugetele de publicitate cu obiceiurile de consum ale clientilor lor dar si ca piata de publicitate online din Romania (exceptand playerii globali ca Google & Facebook) nu este inca la fel de dezvoltata comparativ cu Europa de Vest, astfel incat sa ofere multiple oportunitati advertiserilor de a investi in digital.

De 11 ani, raportul AdEx al IAB (Interactive Advertising Bureau) Europe ofera o imagine detaliata asupra investitiilor in publicitatea online in 27 de piete din Europa. In plus fata de cele mai recente informatii legate de valoarea pietei, raportul ADEX furnizeaza si o perspectiva istorica si subliniaza cele mai importante modificari si evolutii, in timp, in piata de publicitate online la nivel European. AdEx este realizat impreuna cu compania de cercetare IHS Markit. Raportul complet este disponibil pentru download aici.

Tarile participante sunt: Austria, Belarus, Belgia, Bulgaria, Croatia, Cehia, Danemarca, Elvetia, Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Italia, Irlanda, Norvegia, Olanda, Polonia, Romania, Rusia, Serbia, Slovenia, Slovacia, Spania, Suedia, Ungaria, Turcia si UK. Metodologia de realizare a studiului la nivel Eurpean este detaliata in raportul complet si se bazeaza pe raportarile fiecarui IAB national, care deruleaza studii similare pe plan local. Deoarece metodologia pe care se bazeaza aceste studii poate varia de la tara la tara, IHS Markit standardizeaza datele pentru ca infromatiile expuse in raportul European sa fie comparabile. Aceasta implica ajustarea cifrelor pentru a alinia diferitele metodologii de raportare, ajustarea cursului valutar pentru tarile in care valorile nu sunt colectate in Euro si asigurarea ca aceasta convertire valutara a fost facuta la cursul mediu pentru anul 2016. Pentru comparatiile anuale, cifrele de pe anul anterior sunt de asemenea recalculate folosind cursul mediu al anului de raportare (ex: cursul mediu pentru anul 2016 este folosit pentru reclacularea cifrelor din 2015).

IAB Romania este asociatia industriei de marketing si publicitate interactiva din Romania si membru fondator, in 2008, al retelei IAB Europe. Prezenta in Romania din 2006, reuneste cele mai importante agentii de publicitate (media si digitale), regii de media, publisheri autohtoni si companii prestatoare de servicii dedicate industriei de publicitate interactiva – online, mobile si alte canale interactive. IAB Romania deruleaza inca din 2008 studiul local ROADS, in colaborare cu PWC, studiu care ilustreaza atat in valoare absoluta cat si in indicatori de evolutie semestriali valoare pietei de publicitate online din Romania. Detalii despre studiul ROADS sunt disponibile aici. Raportul integral este disponibil EXCLUSIV membrilor IAB Romania.



Branduri

Sectiune



Related