Stop l [Interviurile FIBRA #2] Raluca Feher despre ghostache, impostură și campanii din pix pentru clienți inexistenți

Acest articol este in modul preview. Nu este vizibil pe site. Nu ii da share in acest moment.
Stop l [Interviurile FIBRA #2] Raluca Feher despre ghostache, impostură și campanii din pix pentru clienți inexistenți

Nu are de ce să ne mire că Raluca Feher vorbește pe bune despre ce se întâmplă în publicitate și în festivalurile ei. Ne-am mira dacă ar fi invers. Am prins-o pe Raluca la FIBRA #2, înainte de dezbaterea Brand Activism: Between Authenticity and Opportunism, subiect despre care am discutat în multe rânduri cu ea pe IQads. Așa că de data aceasta am vorbit despre altceva: despre istoria festivalurilor de creație din România. O istorie presărată cu impostură și mimetism, crede Raluca, dar nu mai puțin necesară.

 

 

Festivalurile de altă dată

De ce s-au dus naibii festivalurile de creație din România. Eu cred că erau necesare și acum sunt și mai necesare. Înainte erau așa, un fel de tichie de mărgăritar la chel. Lumea intrase într-o competiție acerbă pe vremea în care noi nu aveam niște profesioniști bine pregătiți. Să nu uităm că lucrurile astea se întâmplau prin anii 2000.

Publicitatea de abia o luase șontâc-șontâc la pas, nu alerga nimeni. Eu eram contabil. Am ajuns copywriter după ce m-am făcut jurnalist. Niciunul dintre noi nu avea experiență. Eram într-o competiție în care nu aveam o expertiză clară. Mi se pare așa... o formă de impostură. Dar care ne-a ajutat pe unii dintre noi să fim mai ordonați, ne uitam la Cannes și ne dădeau balele și așa, prin mimetism, i-am ajuns și noi din urmă pe ăștia din Cehia, Polonia, care erau mult, mult înaintea noastră.

 

Boicotul

La un moment dat a existat un boicot, la care a participat și Cap. Noi eram o agenție mică. Și noi pierdeam clar la puncte pentru că nu aveam numărul de înscrieri. Nu se făcuse împărțirea ca la alte premii din lume, pe print, pe outdoor, categorii foarte clar structurate, ci era mai degrabă pe categorii de clienți, de branduri. Și atunci, dacă ești o agenție mică și ai trei clienți medii nu ai cum să te bați și pe băuturi și pe bănci și pe mașini. Nu aveai nicio șansă să participi și să câștigi. Așa că am zis că noi nu mai participăm. 

 

Ghosturile

Era și mania ghosturilor. Fiind o agenție mică, de 15 oameni, nu mai aveam timp și pentru asta, noi lucram pentru clienți. Să mai tragi și pentru ghosturi? Păi când? Și am zis că nu mai mergem decât la Effie. Ei, în ultimii ani, până și Effie-urile au ajuns infectate de sistemul de ghostache, cum le zicem noi. 

Ce ar fi important la FIBRA, dacă mergi pe craft, de exemplu, și dai premiu pentru craft, da, putem să trecem cu vederea că a fost un outdoor făcut în Teiuș. E vorba de craft, asta premiezi.

Dar la Cannes, de exemplu, agențiile din România se duc cu case-urile acelea foarte stufoase și pe care nu le-a văzut nimeni pe unde prin România, de fapt. Din punctul meu de vedere ar trebui făcută o curățenie foarte mare la selecție, ca oamenii să știe că se bat pe bune, cu o muncă muncită, nu cu ceva... din pix, făcut pentru un client inexistent. 

Asta e ”marea provocare”, cum spun advertiserii. Să puteți să faceți chestia asta. 

 

Premiile FIBRA reprezinta un demers local necesar pentru a seta nivelul profesionalismului din marcomul autohton si, totodata, pentru a-i sustine dezvoltarea. Prin intermediul Premiilor FIBRA recunoastem, incurajam si premiem valoarea creativitatii locale si readucem entuziasmul si curajul la masa dezbaterilor creative. 
Festivalul este organizat de IQads, platforma media 
dedicata industriilor creative din Romania.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Branduri

Oameni

Sectiune



Branded


Related