[Pictorimea bună] Ioana Tocoaie și Van Doesburg spun că nimic nu este mai concret si mai real decât o linie

[Pictorimea bună] Ioana Tocoaie și Van Doesburg spun că nimic nu este mai concret si mai real decât o linie

Are dreptate Ioana când spune despre pictură și artă, în general: 

Indiferent la ce nivel te afli, este nevoie de susţinere - din partea cumpărătorilor, a galeriilor şi, mai presus de orice, de promovare a tinerilor artişti.

Și, aș îndrăzni să adaug, toate astea se pot aplica multor domenii din România și aiurea. De exemplu, industriei muzicale. Momentan însă, lăsăm muzica în Deezer și ne ocupăm de alte simțuri artistice. Mai exact, avem povești cu pictorii români. Și fiindcă am vrut să începem cu cei mai mici și mai ambițioși, am ales să o scoatem la un dialog pe Ioana Tocoaie.

Ioana spune că obiectivele ei sunt mai degrabă academice în momentul de față, însă chiar și așa, tot a avut vreme să vândă din lucrările sale pe piețele din afară. Și apropo de vânzări, povestea primei lucrări vândute e una frumoasă. O găsiți ai jos.

 

Background și poveste

Mă numesc Tocoaie Daniela-Ioana, pornită fiind de la poalele munţilor Făgăraş, din Avrig, către Cluj, pentru a aprofunda pictura.

Primele urme de pensulă le-am aşternut pe pânză în urmă cu 9 ani, nu ştiu dacă până  atunci am   mai pictat cu o aşa dorinţă, însă de ceea ce sunt sigură este faptul că nu a fost ceva de moment.

În urma unor probe de convingere avute cu părinţii mei, am reuşit să intru la Liceul de Arta din Sibiu. Poate că nu am facut alegerile pe care ei şi le-ar fi dorit, însă ştiu că mândria lor depăşeşte orice limită.

În cadrul liceului, am avut parte de cea mai bună îndrumare.  Sub aripa doamnei profesoare Froman Marcela, am învăţat să iubesc linia, forma, culoarea, şi mai presus de toate, ce înseamnă să dăruieşti.

 

Lucrări și evoluție

În fiecare etapă a evoluţiei mele, am realizat câte o lucrare de care să fiu mândră, însă  pe parcurs, acestea au fost înlocuite.  De curând însă am realizat o serie de lucrări de care sunt mulţumită, şi mai presus de toate, odată cu ele, am învăţat  să apreciez mai mult procesul de realizare a unei lucrări, decât rezultatul final.

Atunci când vine vorba de inspiraţie, pe lângă natură, este cititul. Fie că este vorba de  jurnale, scrisori ale artiştilor  sau scrieri haotice, halucinante, în care umorul, ironia, sarcasmul şi dramatismul alternează sau se întrepătrund.

 

Despre arta ta

Realizez un drum spre abstracţie, trecând prin filiera expresionismului şi realismului. Din lumea expresionismului am păstrat  preocuparea pentru virtuozitatea linii, spontaneitate, respectiv cromatica, pentru culoarea cu sarcină afectivă.

De ce abstract?  După cum susţine şi Van Doesburg ,,Nimic nu este mai concret, mai real, decât o linie, decât o culoare, decât o suprafaţă. Este concretizarea spiritului creator”

 

Primele lucrări vândute

În urmă cu un an am fost contactată, prin intermediul bunicilor, de o personalitate a oraşului în care aceştia locuiesc, din Franţa, deoarece îşi dorea să achiziţioneze  două dintre tablourile realizate de mine. Acestea urmau să fie expuse într-un azil de bătrâni, a cărui proprietar este dânsul.

Sunt atât de entuziasmată de acea vânzare deoarece în fiecare zi, tabourile pot fi admirate de sute de suflete blânde.

Nu de mult timp am aprofundat si arta digitală, iniţial utilizând-o doar pentru realizarea schiţelor, însă pe parcurs, acest lucru s-a schimbat, schiţele devenint lucrări în sine.  Una dintre acestea, fiind lucrarea aflata in imaginea alăturată, ce de curând şi-a găsit un nou cămin.

 Eu am pus accentul pe ceea ce reprezintă evoluţia mea în acest domeniu, să iubesc ceea ce fac şi să am încredere în capacităţile mele. Nu m-am focalizat pe punerea lucrărilor ,, în circulaţie”, deoarece am avut alte obiective, obiective menţionate anterior.

Însă nu neg faptul că ulterior voi pune mai mult accentul pe expunerea lor în cadrul artistic, iniţial acest fapt fiind realizat cu ajutorul unor expoziţii.

 

Lucrări preferate

În prezent, proiectul din anul al III-lea de facultate m-a făcut să mă frământ mai mult, să caut, să cercetez, astfel, am fost foarte implicată  în fiecare etapa a realizării lui. Şi sunt convinsa că lucrurile se vor schimba, si vor urma o sumedenie de alte proiecte de care voi fi ataşată.

Dacă  este vorba  de lucrări mai vechi, lucrări în care nu mă mai regăsesc complet, da, ele există, şi mi se pare normal să fie aşa. Dat fiind faptul că am avut îndrumători capabili să mă facă să-mi doresc mai mult de la mine. 

Arta este o perpetuă descoperire.  Abstractizarea a devenind o operă a sensibilităţii şi nu a inteligenţei, rezultatul elanului şi nu a calcului. Lumea are nevoie să evadeze din viaţa trudnică si pur material, din toate timpurile, în toate ţările, se  acordă un loc important artei, sau aşa ar trebui, chiar şi în perioade atat e haotice.

Ar trebui sa existe o relaţie mult mai stransă între oameni, si consider ca doar arta poate face asta. Chiar daca pana in prezent, obiectivele mele au urmat o alta traiectorie, am reusit să vând însă mult mai mult internaţional.

 

Cum ai descrie meseria (sic) de pictor în România?

Fie că te axezi pe una dintre cele două tendinţe profunde ale elanului creator,  invenţia sau reproducerea, sau indiferent în ce curent sau domeniu al artei te situezi, nu e uşor.

Este nevoie de muncă, şi mai presus de orice să iubeşti procesul de realizare mai mult decât rezultatul final, atunci sigur vei fi un artist câştigat.

Succesul este ceva relativ, ai succes atunci când la finalul zilei, indiferent de cât de mult ai lucrat, eşti un alt om, un om împlinit si cu zambetul pe buze, un om care poate sa vadă frumuseţea lucrurilor care se regăsesc în jurul lui, care a descoperit ceva nou, sau chiar faptul ca a avut spaţiul si materialele necesare realizării unei lucrări.

Indiferent la ce nivel te afli, este nevoie de susţinere, din partea cumparatorilor, a galeriilor, şi mai presus de orice, de promovare a tinerilor artişti, lume din care fac şi eu parte.

 

Pictori preferați

Este destul de dificil să aleg un număr restrâns de artişti, însă voi începe cu Henri Matisse, ales pentru coloritul său cu contraste puternice, coerenţa liniei, şi pe faptul că el nu pune accentul pe ceea ce observă, ci pe ceea ce simte în timpul observaţiei. În ceea ce reprezintă studiul de atmosferă, Claude Monet, reprezintă pentru mine un model.

Daniel Richter,  Albert oehlen, Gunter Forg, sunt alte nume care se încadrează în lista a căror muncă o urmăresc.

 

Proiecte în desfășurare

În cadrul acestui an, m-am focusat pe realizarea proiectului de licenţă. Deoarece tema aleasă este una inepuizabilă, în viitorul apropiat dorinţa mea este în a găsii cât mai multe soluţii de abordare a acesteia.

Apoi, un pas important este admiterea în cadrul studilor universitare de masterat, unde, pe lângă dezvoltarea  aptitudinilor creative şi obţinerea unei cunoaşteri teoretice, îmi doresc să mă focusez pe promovarea lucrărilor mele.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related