Un whiskey din inima padurii

Interviu cu Jimmy Bedford, Master Distiller Jack Daniel's

IQads.ro: Inteleg ca ati inceput sa lucrati la Jack Daniel's din 1968, ca tehnician. A fost o intamplare sa lucrati pentru Jack Daniel's, sau deja de la acea vreme urmareati sa aveti o cariera in acest domeniu?

Jimmy Bedford: Imi doream doar un job.Obisnuiam sa lucrez acolo in timpul verii si m-au intrebat daca vreau sa revin si am spus "Da". La vremea aceea doar imi cautam un job, dar nu-mi trecea prin minte sa fac o cariera in domeniul distilarii - in 1968 nu putea fi vorba de asa ceva.

IQads.ro: Care au fost pasii pe care a trebuit sa-i parcurgeti pentru a ajunge Master Distiller si un ambasador al marcii Jack Daniel's in intreaga lume ?

Jimmy Bedford: Cand am inceput sa lucrez acolo, aveam o diploma universitara. A trebuit sa fac o multime de sacrificii, in special legate de familie, fiindca se lucra in schimburi. Se muncea 24 de ore pe zi, aproape 7 zile pe saptamana, si eu a trebuit sa lucrez in schimburi de noapte, in calitate de supraveghetor. Din '68 pana in '78 am lucrat foarte mult in astfel de schimburi. Mi-ar fi placut sa fiu acasa si sa-mi privesc fiica jucand softball, dar am considerat ca pentru familia mea o prioritate sa muncesc si sa le asigur un venit.

IQads.ro: A fi « Master Distiller » nu este o ocupatie foarte familiara in Romania. Puteti sa ne explicati mai concret ce anume aveti de facut, in aceasta pozitie, pentru Jack Daniel's?

Jimmy Bedford: Ei bine, ca sa fiu foarte sincer, ocupatia de « Master Distiller » nu e cunoscuta de foarte multa lume nici in America, pentru ca in general in industria whiskey-ului nu au distilerii, au mixere. Ei mixeaza produsele lor, dar produsele noastre - Jack Daniel's - fabricate in Kentucky trebuie sa aiba un Distiller, pentru ca el este acela care pune totul la un loc pentru a fabrica produsul - in esenta in asta consta munca de Distiller. Nu pot vorbi in amanunt despre ceea ce fac, nefiind informatii destinate publicului, dar in esenta un Master Distiller ia semintele, le proceseaza, supravegheaza fermentarea si distilarea si cand whiskey-ul ajunge in butoaie e momentul in care Distiller-ul isi incheie ceea ce are de facut in acea etapa. Si asta pentru ca dupa aceea butoaiele merg in depozit, unde stau 4-5 ani, dar acest lucru nu tine de munca unui Distiller.

IQads.ro: Si trebuie sa va asigurati ca toate aceste procese se desfasoara intr-un anume fel si la anumite standarde calitative...

Jimmy Bedford: Da. De asemenea trebuie sa ma asigur ca toate utilajele si toti oamenii lucreaza bine, pentru a conduce lucrurile in directia potrivita.

IQads.ro: Care sunt cele mai importante calitati si cunostinte care pot recomanda avansarea cuiva ca Master Distiller ?

Jimmy Bedford: Daca ar fi sa discutam in ce masura fabricarea whiskey-ului Jack Daniel's este o arta sau o stiinta, ar trebui sa spun ca acum 100 de ani era o arta, pentru ca era fabricat dupa moda veche, in padure, in spatele casei, insa acum avem laboratoare si distilerii, si inclin sa spun ca astazi, fabricarea Jack Daniel's este atat o arta cat si o stiinta. Astea fiind spuse, cred ca oamenii care vor fi implicati in fabricarea de acum inainte a whiskey-ului Jack Daniel's vor trebui sa aiba cunostinte de chimie, biologie, si asta e foarte important. Stiu ca unele companii angajeaza oameni care au doctorate in aceste domenii, dar nu cred ca Jack Daniel's va merge pana acolo. Insa oamenii care fabrica Jack Daniel's trebuie sa aiba cunostinte de chimie si biologie, fiindca procesul implica fermentare, mediu bacterian, acid lactic si trebuie sa stie sa lucreze cu lucrurile astea.

IQads.ro: Sunteti de asemenea si un ambasador al brand-ului si discutati cu oamenii din intreaga lume. Care sunt cele mai comune intrebari cu care va intalniti ?

Jimmy Bedford: Intrebarea cea mai des intalnita este « Ce anume face whiskey-ul Jack Daniel's atat de special? ». Aici trebuie spus ca whiskey-ul este fabricat din trei tipuri de seminte, si acum oricine are acces la acestea. Exista insa doua elemente speciale: unul dintre ele este apa (distileria este localizata in Lyncburg, si foloseste apa de izvor), iar cel de-al doilea este procesul de distilare, si acestea fac Jack Daniel's atat de special. Pe de alta parte multi actori sau formatii celebre ca Rolling Stones au vorbit despre Jack Daniel's si toate aceste lucruri ne-au ajutat.

IQads.ro: A devenit o adevarata legenda... Cum ati descrie insa personalitatea brand-ului Jack Daniel's ?

Jimmy Bedford: Intr-un fel ai putea spune ca e putin de moda veche, dar in acelasi timp cred ca este un brand vivace. Tinerii care intra intr-un restaurant se simt la fel de confortabili comandand un Jack ca si o persoana mai in varsta. Brand-ul e la fel de atragator pentru categorii foarte diferite de oameni si suntem foarte mandri de asta.

IQads.ro: Care sunt totusi cei mai obisnuiti consumatori de Jack Daniel's ?

Jimmy Bedford: Ar trebui probabil sa spun ca barbatii de varsta medie, dar ne bucuram de o popularitate tot mai mare atat in randul femeilor cat si in randul tinerilor care depasesc limita de varsta legala pentru a consuma alcool.

IQads.ro: Exista diferente semnificative in diferite zone ale lumii in ceea ce priveste consumatorii fideli Jack Daniel's ? In tari diferite exista categorii diferite de oameni care se inscriu in categoria consumatorilor loiali ?

Jimmy Bedford: N-as putea face diferentierea asta, dar stiu de exemplu ca avem foarte mult succes printre fanii Harley Davidson. De asemenea suntem destul de activi in zona curselor de masini, a rodeo-urilor (in tare noastra existand destul de multe rodeo-uri) si in foarte multe alte locuri.

IQads.ro: Stiti cumva cu aproximatie in cate tari exista Jack Daniel's, pe cate piete ale lumii concureaza?

Jimmy Bedford: Din cate stim noi (si stiu ca Jack exista si in tari in care din punct de vedere legal nu e admis), legal suntem prezenti in 140 de tari.

IQads.ro: Exista o anumita agentie din SUA care detine contul Jack Daniel's ?

Jimmy Bedford: Da, si acel grup are originea in Saint Louis si s-a numit initial Simons & Gardner. Prima reclama publicata cred ca a fost in revista "True", in jurul anilor 1960.

IQads.ro: Sunteti multumit de imaginea si market-share-ul brand-ului in Romania?

Jimmy Bedford: Suntem aici de la mijocul anilor '90, si detinem deja 20% din piata, ceea ce cred ca este un rezultat foarte bun.

IQads.ro: Aveti noutati in ceea ce priveste viitorul lui Jack Daniel's ? Sa ne asteptam la vreo schimbare sau eveniment major ?

Jimmy Bedford: Nu cred ca putem vorbi de lansarea vreunui produs nou, iar reprezentanta din Romania are multa autonomie in ceea ce priveste marketing-ul. Majoritatea clientilor din Romania provin din sitemul Ho-Re-Ca, aproximativ 70%-80% din consumul de Jack Daniel's facandu-se in sistemul Ho-Re-Ca. Asta il face un brand foarte « sanatos », inseamna ca brand-ul e « viu » : oamenilor le place sa fie vazuti consumand Jack - deci este un brand aspirational. O sa continuam cu promotiile Ho-Re-Ca, si in masura in care sistemul legislativ o sa permita, o sa continuam si campaniile TV.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Oameni

Sectiune



Branded


Related