Cele două fețe ale monedei Clubhouse: exclusivitatea egalează oare elitismul?

Cele două fețe ale monedei Clubhouse: exclusivitatea egalează oare elitismul?

În epoca rețelelor sociale, lansarea unei noi platforme şi modelarea spațiului nostru comun online invocă în mod firesc multă emoție. Prin limitarea accesului la distracție, Clubhouse i-a dat un nou impuls, dar a stârnit şi numeroase controverse. Iar Neticle a avut sarcina să investigheze...

Clubhouse, aplicația audio pentru rețele sociale, care funcţionează doar pe bază de invitație, a fost lansată în aprilie 2020. Seamănă cu un podcast cu flux gratuit și își păstrează în continuare exclusivitatea, deși au existat promisiuni de deschidere a înregistrărilor în viitor. Cu toate că mulţi dintre noi nu ne-am putut înregistra, aplicația a generat destul de multă agitaţie după lansare. Pentru a vedea ce anume spun oamenii despre ea, de la 1 ianuarie 2021 şi până acum am colectat menționările referitoare la aplicație atât în regiunea Germaniei, Austriei şi Elveţiei, cât și în România, folosind Neticle Media Intelligence.

Utilizatorii germani au discutat despre Clubhouse mult mai mult decât cei din celelalte trei țări: la ei aplicația a înregistrat aproape 40 de mii de menționări de la începutul anului. Aproximativ un sfert dintre aceste menționări i s-au datorat indignării cauzate de guvernatorul regional al Thuringiei, Bodo Ramelow, care a vorbit despre conferințele Corona bisăptămânale ale cancelarului Merkel. Conform înregistrării, care a declanşat un vârf de menţionări pe 24 și 25 ianuarie, el joacă de obicei Candy Crush în timpul acestor conferințe și poate avansa chiar şi zece niveluri.

Germanii şi austriecii au fost cei care au discutat cel mai mult despre Clubhouse

Cu câteva zile mai devreme, pe 18 ianuarie, un tweet al jurnalistului Richard Gutjahr a devenit viral: acesta era îngrijorat de confidențialitatea datelor și a avertizat oamenii să nu aibă încredere în aplicație în privinţa datelor lor personale, fără a pune în discuție mai întâi intențiile și posibilele dezavantaje. Ambele vârfuri ale acestor menționări au fost remarcate atât în Austria, cât oarecum și în Elveția, iar știrile s-au răspândit și pe rețelele de socializare și pe site-urile de știri.

În România, cele mai mari valuri în jurul Clubhouse s-au ivit abia recent. Pe 11 februarie, a apărut vestea că Facebook ar putea dezvolta un rival sau o clonă a aplicației Clubhouse pentru a nu pierde utilizatori a ajuns pe prima pagină a mai multor site-uri. Apoi, în 14 și 15 februarie, mai multe site-uri de știri și de socializare au discutat despre faptul că Elon Musk l-a invitat pe Vladimir Putin la o conversație pe Clubhouse. El a adăugat în limba rusă menţiunea că ar fi o mare onoare. Povestea controversată a fost foarte populară și pe rețelele de socializare.

 

Să fiți sau nu încântați că primiți o invitație?

Subiectele cheie din fiecare țară s-au concentrat în jurul invitațiilor Clubhouse, a problemelor de siguranță a datelor și a discuțiilor care au loc între oamenii cunoscuți, pe aplicaţie. Problema care a fost adesea menţionată legat de acest lucru a fost exclusivitatea: numeroase postări au punctat faptul că Clubhouse a apărut ca o platformă elitistă, un loc de joacă pentru cei bogați, creând mai multă diviziune, într-un moment în care lumea ar trebui să devină mult mai incluzivă și mai puțin segregată.

Cele mai populare postări (cu cele mai multe like-uri, share-uri, comentarii şi vizualizări) insistă, de asemenea, pe aceste subiecte: canalul de comedie Mazdako de pe YouTube a evidenţiat într-un videoclip că, prin Clubhouse, s-au întâlnit și au discutat mai mulți oameni importanți, care altfel nu ar fi făcut aşa ceva. Actrița Sophia Thomalla, pe de altă parte, într-o postare pe Instagram s-a plâns că Clubhouse nu merită atâta publicitate, ea fiind o platformă pentru pseudo-intelectualii care au o părerea prea bună despre ei înşişi. O altă postare cu un angajament ridicat a fost acest videoclip al doctorului Julian Hosp, care a vorbit despre legăturile dintre rata de schimb a criptomonedelor și mesajele lui Elon Musk distribuite pe social media, inclusiv pe Clubhouse.

Un alt tip de exemplu este știrea că China a blocat aplicația: presa elveţiană a descris evenimentul pe un ton trist, susţinând că această mică fereastră a libertăţii de opinie și de exprimare s-a deschis în China doar pentru câteva zile.

În ansamblu, starea de spirit din jurul aplicației a rămas în cea mai mare parte pozitivă: de fiecare dată când opinia online a luat o întorsătură cu adevărat negativă, aceasta s-a datorat mai degrabă a ceva ce s-a spus pe Clubhouse, și nu din cauza criticilor aplicației.

Firma Neticle sprijină departamentele de IT, cercetare și marketing prin analiză de text. Produsele sale includ Media Intelligence, care se bazează pe urmărirea și analiza inteligentă a mediei, Zurvey.io, care realizează analiza rapidă și automată a textelor și reacțiilor cumpărătorilor, precum și Text Analysis API și Data API, care pot fi integrate și reprezintă motorul acestora.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related