Coca-Cola Sticla Contur sarbatoreste 90 ani

Anul acesta sarbatorim un adevarat reper in istoria Coca-Cola: Sticla contur. La nouazeci de ani de la crearea sa, sticla contur ramane un simbol al inovatiei in domeniul ambalajelor, diferentiind cea mai cunoscuta bautura racoritoare de toate celelalte produse. Recunoscut de specialisti ca un exemplu de pionierat in brandingul de ambalaj, sticla contur este unul dintre putinele ambalaje care au primit vreodata statutul de marca inregistrata de la U.S. Patent and Trademark Office. De asemenea, mare parte din notorietatea marcii numarul 1 in lume are la baza sticla contur.

De-a lungul anilor, sticla si-a conturat o cariera in cinematografie, aparand alaturi de celebritati ale cetatii filmului in super-productii precum: "The Gods Must Be Crazy," "A Walk on the Moon," "Behind Enemy Lines" si "Catch Me if You Can." Arta este un alt domeniu in care sticla contur si-a facut loc: lucrarea lui Andy Warhal intitulata "Green Coca-Cola Bottles" a confirmat, la timpul sau, locul sticlei contur in istoria culturii pop. Alti autori, precum Howard Finster, Tom Wesselmann, Ulrich Walter si Carlos Vergar au folosit sticla contur in operele lor.

"Si datorita sticlei contur Coca-Cola este atat de apreciata. Ambalajul este parte din esenta marcii, din ceea ce o face atat de speciala in ochii tuturor consumatorilor" explica Phil Mooney, director al arhivelor The Coca-Cola Company. "Ambalajul creeaza acea identitate vizuala unica a unui brand, fiind de multe ori, la fel de apreciat ca insasi bautura racoritoare."
Reclamele care pornesc de la sticla contur s-au adaptat trecerii timpului. In ultimele 5 decenii, sticla contur originala a fost, de departe, cel mai folosit ambalaj in publicitatea televizata pentru Coca-Cola din intreaga lume. De la asocierea sticlei cu Mos Craciun, pana la cea mai recenta campanie, "Sete Coca-Cola de viata™", reclamele marcii integreaza ambalajul proprietar ca parte a povestirii, reamintind consumatorilor de ce apreciaza atat de mult aceasta marca.

In timp, compania a declinat succesul sticlei contur si pentru marcile mai nou intrate in portofoliul de produse al companiei. Astfel, toate marcile inregistrate ale The Coca-Cola Company, lansate in lumea intreaga - de la Diet Coke (1982) la Coke Blāk (2006) - duc mai departe succesul sticlei contur.

Sticla contur continua sa inspire creativitatea designerilor de top de azi. In 2005, Coca-Cola a facut un parteneriat cu primele cinci firme din domeniul design-ului pentru a dezvolta colectia de sticle contur din aluminiu Coca-Cola M5, destinate tinerilor trandsetters.

"Iata cum un ambalaj legendar poate fi transpus in termenii modernitatii packaging-ului" spune Eugenio Mendez, global group brand manager, Coca-Cola Franchise. "Este absolut remarcabil ca am reusit sa declinam un ambalaj devenit clasic, astfel incat acesta sa se incadreze trendurilor noului mileniu."

Diferentierea de competitie
In 1916, pe vremea cand marea majoritate a bauturilor racoritoare erau ambalate in sticle de o forma generica, The Coca-Cola Company a incercat sa gaseasca un ambalaj care sa poata fi recunoscut ca apartinand marcii Coca-Cola, chiar si atunci cand e tinut in mana pe intuneric.

Alexander Samuelson si Earl R. Dean de la Root Glass Company din Terre Haute, Indiana, au creat prototipul sticlei contur, inspirati de volutele unei pastai de cacao. Acest prototip a fost inregistrat pe numele lui Samuelson in 16 noiembrie 1915. Mai tarziu, U.S. Patent and Trademark Office a oferit acestui ambalaj statutul de marca inregistrata a The Coca-Cola Company, statut care confera protectie nelimitata acestui design unic.

"Obtinerea statutului de marca inregistrata pentru sticla contur este una dintre pietrele de hotar din istoria Coca-Cola" a adaugat Mooney. "Coca-Cola este bine cunoscuta pentru inovatiile sale si pentru dorinta de a se diferentia de competitie. Fiind una dintre putinele forme care au primit vreodata statutul de marca inregistrata, sticla contur si-a asigurat locul sau in istorie"

Evolutia in timp
Schimbarile tehnologice si organizatorice au adus si anumite imbunatatiri ale design-ului sticlei contur, in special in timpul anilor 1950. Consumatorii si-au dorit produsul in cantitati mai mari, asa ca au fost introduse versiuni "king-size" ale sticlei originale. In anii 60 au aparut produsele special gandite pentru a usura viata consumatorilor. Astfel, Coca-Cola a introdus prima sticla nereturnabila in 1961. Disponibila in 3 variante, ½ L, 1 L si 1 ½ L, noua sticla contur a inregistrat un succes imediat. Pentru a intampina nevoile consumatorilor, Coca-Cola a introdus sticla contur de 2 L in 1993.



Branduri

Sectiune



Related