88% dintre romani amana investitiile pentru bunuri de folosinta indelungata spune “Barometrul de emotii ale consumatorului” lansat de Data Intelligence by Publicis Groupe Romania si Digitas Romania

88% dintre romani amana investitiile pentru bunuri de folosinta indelungata spune “Barometrul de emotii ale consumatorului” lansat de Data Intelligence by Publicis Groupe Romania si Digitas Romania
Rodica Mihalache, Data Intelligence Lead @ Publicis Groupe / Alexandra Caciur, Head of Data & Business Intelligence @ Digitas Romania

Barometrul de emotii ale consumatorului reprezinta o analiza menita sa redea pulsul emotiilor consumatorilor in timp real. Analiza vine din nevoia unei monitorizari continue si frecvente, cu date actualizate saptamanal, pentru a putea urmari o evolutie a starii romanilor, dar si a impactului in consum, pe industrii.

In contextul actual, inceput odata cu invazia din Ucraina, deciziile luate pe date istorice nu mai sunt relevante. Nici macar pattern-ul unei crize recente, cea de la inceperea COVID-19, nu este similar.

“Am creat acest proiect din nevoie de a fi mai aproape de consumatori… azi. De a-i intelege, de a le fi alaturi. Emotiile noi si puternice pe care le traiesc romanii astazi au impact direct in comportamentul de consum”, Alexandra CaciurHead of Data & Business Intelligence @ Digitas Romania.

“Barometrul de emotii ale consumatorului” pleaca de la factorii de presiune constanta existenti de 2 ani de zile, impactul acestora fiind deja vizibil in datele monitorizate prin Brand Tracker, Digital Health Index, Conversation Radar, studiile de monitorizare a audientelor, netnografii si alte studii desfasurate in aceasta perioada”, Rodica Mihalache, Data Intelligence Lead @ Publicis Groupe.

 

Caruselul emotiilor

Pana in ianuarie 2022, emotia dominanta era FERICIREA. Romania sarise cu 18 locuri in clasamentul starii de fericire, de pe 46 pe 28, conform studiului World Happiness Report 2022. Daca in anii anteriori crestea incet (locul 52 in 2018, 48 in 2019, 47 in 2020 si 48 in 2021), saltul din ultimul an a fost remarcabil. Romania se clasa fix pe media Europei, cu un scor similar Italiei si Spaniei.

Incepand cu luna februarie 2022, cand masurile de relaxare aduceau cu sine o raza de speranta in mentalul colectiv, 61% dintre romani erau totusi INGRIJORATI de posibilitatea unui razboi in regiune, conform unui studiu Ires din 2022.

 

Barometrul de emotii din momentul invaziei

In luna martie 2022, brusc, emotia dominanta a devenit FRICA . Si nu orice frica, ci frica de pierdere. A familiei, a bunurilor. Alaturi de o incertitudine netraita in timpul COVID-19, pentru ca atunci sanatatea oamenilor statea in alegerea lor de a sta in izolare. Imprevizibilul situatiei a transformat apoi frica in FURIE.

Dupa primele 2-3 saptamani de emotii intense si polarizante (simteau furie, dar aratau si o generozitate fara margini fata de refugiati), spiritele s-au mai calmat, romanii s-au intors la vietile lor obisnuite. Cu toate acestea, se pastra in fundal un nivel de anxietate si o stare de ALERTA.

 

Care sunt grijile romanilor astazi?

Conform unui studiu propriu Data Intelligence by Publicis Groupe, cu interviuri desfasurate in perioada 25-26.03.2022, sursele grijilor romanilor vin din zona comerciala mai degraba decat din zona militara. Ele sunt legate de alimente, utilitati, benzina.

 

Ce impact au emotiile comportamentul de consum?

88% dintre romani amana investitiile pentru bunuri de folosinta indelungata si prioritizeaza produse de maxima necesitate (facturi, alimente, produse pentru ingrijirea casei)

 

Cum se imparte bugetul familiei astazi?

60% din bugetul familiei se duce pe cheltuieli obligatorii, in timp ce benchmark-ul din recomandarile uzuale de educatie financiara este de 50%.

 

Care sunt categoriile cele mai vulnerabile?

Categoriile care genereaza cel mai mare procent de sentiment negativ in .ro in contextul actual sunt: Oil & Gas si Finance.

 

De unde provine vulnerabilitatea?

In Oil & Gas, spre exemplu, pretul a fost principalul motiv de conversatie. Chiar daca procentul a fost crescut mereu in ultima perioada, in valori absolute mentiunile despre pret au crescut subit. 

“Indiferent de ce se va intampla, totusi, recomandam brandurilor sa se gandeasca la impactul actiunilor lor pe termen mediu si lung, pentru ca, asa cum am vazut dupa primele luni de pandemie, schimbarile de strategie din faza de alerta au efecte ce depasesc aceasta faza.”, adauga Rodica Mihalache.

Echipa: Ana Blas - Business Analytics Manager, Digitas; Alexandra Caciur – Head of Data & Business Intelligence, Digitas; Rodica Mihalache – Data Intelligence Lead, Publicis Groupe; Vlad Dobrescu – Senior Web Developer, Publicis Romania.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Digitas

Digitas este agentia de Connected Marketing, construita pe principiul ca exista modalitati mai bune pentru ca brandurile sa se conecteze cu oamenii. Valorificam capabilitati complete de date, tehnologie,... vezi detalii »

Sectiune



Branded


Related