[Game Changers] Alex Constantinescu, Electronic Arts Romania: Munca în echipă este esențială, deoarece fiecare joc presupune o experiență multidisciplinară enormă

[Game Changers] Alex Constantinescu, Electronic Arts Romania: Munca în echipă este esențială, deoarece fiecare joc presupune o experiență multidisciplinară enormă
Alex Constantinescu, Senior Game Designer Electronic Arts Romania.

Industria de gaming nu mai înseamnă demult ”jocuri”. A devenit un portal înspre lumi extravagante și sofisticate, un mod de evadare și conectare socială. Poți să fii jucător de fotbal, conducător de țări imaginare, dragon, luptător, elf, explorator spațial, posibilitățile sunt nelimitate. Dar toate aceste universuri noi create trebuie să fie convingătoare. Pentru a deveni realitate, un joc are nevoie de resursele creative ale multor oameni, specialiști în diverse domenii. De la programatori și designeri, la artiști și creatori de experiențe, spune Alex Constantinescu, Senior Game Designer Electronic Arts Romania.

Alex lucrează la Electronic Arts Romania de 17 ani, aproape jumătate din viața lui, și are în portofoliu câteva momente importante din istoria FIFA de care este foarte mândru: a făcut parte din echipa care a dezvoltat FIFA 13 – primul joc FIFA dezvoltat de studioul EA România și în FIFA 20 s-a ocupat personal de integrarea Ligii I din România în Career Mode.

Creația îti oferă scânteia de care ai nevoie pentru a pune toate motoarele în mișcare. Ideea de plecare este o nevoie fundamentală, însă, pentru a putea dezvolta un joc, nu este suficientă. Cel mai important rol îl are inspirația pentru că te ajută să-ți dezvolți skill-urile de adaptabilitate de care vei avea nevoie, spune Alex.

Povestim cu Alex Constantinescu în continuare despre parcursul lui la EA, cum a evoluat și s-a schimbat gamingul în ultimii ani, de unde poți învăța în acest domeniu și cum arată o zi obișnuită de muncă pentru el.  

 

De 17 ani la Electronic Arts Romania

Sunt Senior Game Designer în cadrul echipei Career Mode EA SPORTS FIFA și, de aproape 17 ani (din cei 36), sunt în Electronic Arts Romania.

Rolul de Game Designer implică cunoștințe din mai multe domenii pentru a putea lucra alături de alți colegi din departamentele de artă și programare, cu scopul de a construi împreună noi experiențe în cadrul jocurilor pe care le dezvoltăm.

Pe lângă conceptul pe care îl dezvolți să îl prezinți echipei, este foarte important să te coordonezi cu ceilalți membri ai echipei pentru a te asigura că viziunea ta se va materializa și va fi cât mai aproape de rezultatul dorit. Apar deseori și situații în care lucrurile nu evoluează conform planului inițial, așa că trebuie să te gândești mereu la soluții alternative, asigurându-te totodată că esența experienței pe care ți-ai propus să o transmiți nu se pierde pe parcurs.

 

Dezvoltarea unui joc

Dezvoltarea unui joc este împărțită în trei etape. În pre-producție, un Game Designer documentează ideea pe care o are și este implicat activ în dezvoltarea de prototipuri care să valideze dacă experiența de joc va fi una plăcută.

La un joc de mare anvergură precum FIFA, lucrează un număr mare de designeri pe diferite moduri de joc, fiecare desfășurându-și activitatea în cadrul unui mod nou de joc, precum Career Mode sau Ultimate Team, pentru a introduce noi experiențe. În etapa de producție, se trece la implementarea conceptului și, după cum am spus și mai sus, lucrurile pot evolua diferit față de conceptul inițial. În acest caz, Game Designerul trebuie să dea dovadă de adaptabilitate.

Etapa finală implică integrarea ultimelor elemente grafice, rafinarea sistemelor jocului în funcție de feedback-ul primit și repararea bug-urilor, astfel încât jocul să ajungă în mâinile fanilor la cea mai bună calitate posibilă.

 

Începutul la EA

Încă din primul an de facultate mi-am dorit să lucrez ca Game Designer, deși la vremea respectivă nu existau posibilitățile pe care le avem acum pe piața muncii din București. Mi-am început activitatea ca tester pe telefoane mobile la Jamdat Romania, companie ce a fost cumpărată și a devenit Electronic Arts România câteva luni mai târziu.

După câțiva ani, am avut posibilitatea să lucrez ca Level Designer, fiind responsabil de crearea nivelurilor unui joc Harry Potter pe platforme mobile, după care am așteptat momentul în care studioul EA România a început dezvoltarea jocurilor pe console. Astfel că, atunci când s-a ivit această oportunitate să dezvoltăm jocuri pe consolă pentru franciza FIFA în 2012, nu am stat deloc pe gânduri și m-am alăturat echipei care a dezvoltat FIFA 13 – primul joc FIFA dezvoltat de studioul EA România.   

 

Schimbări în gaming în ultimii ani

Jocurile au crescut foarte mult în complexitate și au apărut noi instrumente care facilitează dezvoltarea de jocuri. Astfel, pe lângă jocuri foarte mari precum FIFA, și-au făcut apariția și studiouri independente care captează atenția jucătorilor. Nu suntem încă în punctul în care oricine poate dezvolta un joc, dar industria a devenit mult mai accesibilă față de era Super Nintendo.  

 

Cum înveți în acest domeniu

Putem spune că există două școli de Game Design. Avem, în primul rând, latura academică, multe facultăți din străinătate având programe de Game Design pentru studenții lor. De cealaltă parte, de care mă aflu și eu, sunt cei autodidacți, care au început să dezvolte jocuri din pasiunea de a crea experiențe în acest mediu interactiv.

Cea mai bună resursă este mereu „sesiunea de joc” sau, cum îmi place mie să-i spun de fiecare dată când sunt în fața unui magazin de jocuri, “etapa de cercetare”. Încerc mereu să abordez jocuri de diferite stiluri, pentru a analiza felul în care au fost dezvoltate, dar și direcția în care evoluează preferințele și cerințele fanilor. Pe langă partea “practică”, caut să mă documentez din diverse resurse, cum ar fi cărțile, review-uri ale unor jocuri deja lansate sau canale pe YouTube.

 

Cât durează dezvoltarea unui proiect de joc

În funcție de complexitate, dezvoltarea unui joc video poate varia destul de mult ca perioadă de timp. Sunt sisteme care pot fi gata într-un timp relativ scurt, de un an de zile, dar dezvoltarea unor noi experiențe sau tranziția la noi tehnologii necesită mai mult timp de dezvoltare. În aceste situații, lucrăm pe work stream-uri paralele care pot dura și până la doi sau trei ani.

 

O zi obișnuită la EA

Modul de lucru variază foarte mult în funcție de etapa proiectului. La început, prefer să interacționez cu cât mai puțini oameni, încercând să schițez care vor fi planurile mele, după care le prezint colegilor mei și de abia de atunci începe dezvoltarea propriu-zisă a jocului. Munca în echipă este esențială, deoarece fiecare joc presupune o experiență multidisciplinară enormă.

Colaborez cu artiști și programatori și împreună analizăm dacă ideile noastre pot fi construite în timp util. Uneori am fost nevoit să ajustez anumite idei pentru a le încadra în timing-ul de dezvoltare. Pentru un Game Designer, ajungerea la compromisuri și adaptarea ideilor pot fi lucruri mai dificil de realizat la început, dar te obișnuiești pe masură ce trece timpul.

 

Creație, inspirație, know-how 

Creația îti oferă scânteia de care ai nevoie pentru a pune toate motoarele în mișcare. Ideea de plecare este o nevoie fundamentală, însă, pentru a putea dezvolta un joc, nu este suficientă.

Cel mai important rol îl are inspirația pentru că te ajută să-ți dezvolți skill-urile de adaptabilitate de care vei avea nevoie. Încurajez orice viitor Game Designer să încerce jocuri dintr-o paletă cât mai vastă de genuri, pentru că nu știi niciodată de unde poate apărea o soluție pentru o problemă pe care încerci să o rezolvi. M-am inspirat de multe ori din RPG-uri japoneze, din jocuri de acțiune sau de strategie, deși poate părea surprinzător ca un joc cu tematică sportivă să aibă ceva în comun cu astfel de genuri. În ceea ce priveste know-how-ul, lucrurile se învață pe parcurs.

Ideile mele de acum nu sunt neapărat mai bune decât cele pe care le aveam acum 5 ani. Ce e diferit însă este modul în care reușesc să-mi structurez ideea și să o transmit colegilor mei într-un mod în care să le fie usor să devină susținătorii ei, astfel încât să devină ideea noastră.

 

Cum a evoluat industria jocurilor

Cel mai usor îmi este să mă gândesc la perioada de la începutul carierei mele, în 2005, când jocurile pe platforme mobile arătau poate chiar mai rău decât jocurile copilăriei noastre din anii 90. Am avut posibilitatea să observ evoluția dezvoltării unui joc din interior și chiar sunt surprins de cât de repede s-a schimbat totul.

Principalul “motor” pentru această evoluție este faptul că jocurile au devenit un produs multimedia accesibil tuturor, iar această nevoie de a te adresa unui public cât mai larg a adus cele mai mari transformări în industrie. Unele genuri de jocuri, cum ar fi idle sau clicker games, nu și-ar fi găsit un public acum 20 de ani.

 

Top personal: Cele mai reușite jocuri all times

Wii Sports a fost jocul care a deschis ușa către această lume multor oameni care, poate până atunci, au considerat gaming-ul ca fiind ceva inaccesibil. În același timp, a eliminat și foarte multe preconcepții despre ce înseamnă să fii gamer.

Pentru mine, cel mai bun joc all-time este Chrono Trigger. Deși a apărut acum 27 de ani, în 1995, este unul dintre puținele jocuri cu un gameplay care se menține fresh și în zilele noastre. Mă fascinează și acum cât de multă emoție reușește să transmită un joc dezvoltat cu resurse atât de limitate cum erau la vremea respectivă. Jocul a fost remasterizat în 2022 și poate fi jucat pe PC.

 

Un joc la care ai lucrat și ți-a plăcut foarte mult

Cel mai mândru am fost de lansarea FIFA 20. Alături de colegii din București, am dezvoltat un tool, cu ajutorul căruia, cineva fără cunoștinte de programare putea crea conținut narativ în interiorul Career Mode. Știrile, conferințele de presă, conversațiile între antrenor și jucătorii săi, comentariul din timpul meciului și multe alte sisteme din interiorul Career Mode pot fi gândite și implementate de Game Designeri cu suport minim din partea echipei de programare.

Faptul că în FIFA 20 m-am ocupat personal de integrarea Ligii I din România în Career Mode a fost cireașa de pe tort.

 

Jocuri în timpul liber 

Încerc să joc o paletă cât mai largă de jocuri, deși conceptul de timp liber devine din ce în ce mai străin odată cu vârsta. Tocmai am depășit o perioadă în care am jucat foarte multe RPG-uri japoneze, pentru că e un gen în care se experimentează foarte mult în afara mecanicilor tradiționale pe care le regăsim în jocurile vestice.  

Jocurile japoneze sunt privite cu oarecare scepticism din cauza prezenței multor elemente care se află în contrast cu nevoia de a imita realitatea din jocurile vestice.

Vă recomand Persona 5, unul dintre cele mai bune jocuri din acest gen pe care l-am jucat vreodată. E nevoie de puțină rabdare la început, dar, odată ce ați trecut de partea introductivă, o lume incredibilă se deschide în fața ochilor voștri.

Dacă jocurile japoneze nu sunt pe placul vostru, A Plague Tale: Innocence a fost cea mai plăcută surpriză a ultimilor ani, o poveste despre perioada inchiziției a cărei continuare va apărea în lunile următoare.

 

De ce e mișto să lucrezi în industria de gaming

Deși lucrez la seria FIFA de mai bine de 10 ani, pot spune că nu sunt două zile de muncă la fel. Fiecare zi vine cu o serie nouă de provocări. Cum sunt o persoană care încearcă să evite rutina pe cât posibil, acest aspect mi se potriveste foarte mult.

De asemenea, pasiunea oamenilor din această industrie este nemaiîntâlnită în orice alt domeniu IT. Nu cred că aș putea privi vreodată cu entuziasm către întreținerea unei baze de date. Sentimentul pe care îl ai atunci când primești mesaje de mulțumire de la un fan atunci când anunțăm public ce e nou în următorul titlu FIFA este de neprețuit.

 

Ce îți place la Electronic Arts România

Faptul că s-a dezvoltat o cultură în care oricine poate oferi feedback, cu o abordare axată foarte mult pe colaborare și înțelegere reciprocă a diferitelor nevoi pe care ajungem să le avem, fie că sunt legate sau nu de proiect în sine.

Modul în care se pune accent pe starea de bine a angajatului este un alt aspect care contribuie pozitiv la felul în care ne desfășurăm activitățile de zi cu zi, în intâmpinarea căruia vin și foarte multe beneficii care să ajute la bunăstarea mentală și fizică a tuturor angajaților.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Companii

Campanii

Pozitii

Sectiune



Branded


Related