La Eurobest se pune accentul pe valoarea ideii, nu pe numele brandului

A avut sansa de a face parte din juriul Eurobest 2006. A jurizat timp de trei zile dupa un program draconic, dar s-a intors in tara cu o tolba de idei noi. Pentru IQads, Alina Gavrila, Creative Director la Gavrila&Asociatii, dezvaluie mai multe din culisele unuia dintre cele mai importante festivaluri de publicitate europene - Eurobest.

IQads: Cand si cum ai primit oferta?
Alina Gavrila: Acum trei luni de zile am primit un mail oficial de la Eurobest prin care ma invitau sa fac parte din juriu. Am primit vestea cu bucurie si mandrie. Am fost onorata si in acelasi timp putin surprinsa. Am aflat ca am fost recomandata de reprezentantii Cannes in Romania, care au dat o lista de nume din care ei au selectionat. Participarea in juriu la Eurobest e un lucru important pentru mine, la un festival de publicitate serios, in compania unor "varfuri de creatie" din toata Europa.

IQads: Cum a fost modalitatea de jurizare din momentul in care ti-au sosit lucrarile online?
Alina Gavrila: Regulamentul l-am primit cu o luna inainte de a primi lucrarile. Ulterior mi-au parvenit si acestea si am fost impartiti in grupe, pentru a face preselectia de print si de outdoor. Preselectia s-a facut online, s-a votat nominal, voturile au fost inchise. Pana in ultima zi, nimeni nu a stiut clasamentul final, urmand ca in Londra sa facem shortlist-urile mai departe pentru print si outdoor si sa jurizam da capo al fine Tv. Am fost impartiti in alte grupe, brief-uiti de organizatori si de catre presedintele juriului Olivier Altmann de la Publicis Conseil din Franta, de la Paris. Voturile au fost si acolo individuale, lucrarile au fost proiectate, iar dupa fiecare proiectie fiecare jurat nota lucrarea pe palm top: vazut, notat, next. In ultima zi s-au dezvaluit rezultatele si juriul reunit a discutat topul lucrarilor. S-au votat aurul, argintul si bronzul. Dupa alte discutii, s-a decis prin vot, grand prix-ul pe categorie (outdoor, print si tv).

IQads: Care a fost senzatia de la jurizare? Cam cate ore ati jurizat pe zi?
Alina Gavrila: Programul a fost foarte dur si foarte strict, respectiv totul se intampla in acelasi loc, inclusiv cafeaua de dimineata, pranzul, si se sfirsea cind reuseam sa terminam. He heee he... Intre 8.30 si 20.00pm . In fiecare zi, foarte sustinut, cu pauze de 5 minute o data la doua ore, deci un program de armata. Destul de dur si obositor, pe de alta parte extrem de placut avind in vedere calitatea lucrarilor inscrise. Categoria de servicii bancare parea ca nu se mai termina, in schimb cea destinata ad-urilor auto ai fi vrut sa nu se mai termine... In orice caz, fara un astfel de program si organizare eficienta nu am fi reusit sa ne incadram in cele 3 zile de jurizare.

IQads: Cu care membru sau membri ai juriului ai interactionat cel mai mult si de la care ai invatat cel mai mult?
Alina Gavrila: Culmea, am interactionat cel mai putin cu cei cu care am fost in grupa, pentru ca nu aveam timp sa schimbam nici macar doua cuvinte inainte de intrarea in sala. Aproape instantaneu se stingea lumina, incepea proiectia lucrarilor si trebuia sa ne apucam de treaba. Discutam in pauzele de 5 minute (cei care nu alegeau sa vorbeasca la telefon) si in timpul meselor, cocktail-ului. Ce-am invatat? Nu stiu daca am invatat, dar cu siguranta am experimentat discutii scurte si la obiect, respect fata de timpul si disponibilitatea vecinului de banca, schimb de opinii pe un ton cu multi decibeli mai jos decat sunt obisnuita in discutiile romanesti, relaxare si seriozitate.

Cand ni s-au dezvaluit rezultatele, m-am simtit foarte bine vazind ca topul oficial era foarte, foarte, asemanator cu topul preferintelor mele. E placut cand 20 oameni, din 20 de tari, gindesc la fel. Dupa cum spuneam nu prea am avut surprize. Ce-a scorat sus in palm- ul meu, s-a regasit in top cinci-ul categoriei respective.

Nu au fost disensiuni, nu au fost certuri. Discutiile au fost civilizate, argumentele solide atunci cind se sustinea o anume lucrare si mult respect fata de munca celor care au trimis lucrari in festival. Am fost cu totii foarte atenti la ideile proaspete si relevanta acestora vis a vis de target si nu furati de brandurile "gigantice", obisnuitele podiumurilor, over rated cateodata. S-a pus intrebarea: "Daca ad-ul asta nu era semnat Adidas, ne-am fi uitat oare cu acelasi interes? Aduce cu adevarat valoare brandului si continua sa construiasca? Schimba oare perceptia individului care pana la urma are nevoie de o pereche de tenisi? Bai, da. Atunci ia coronita! Playstation, mi se pare iar, un exemplu bun. Un brand care a adus multi "lei" pe noptierele creativilor, care a reusit sa aduca o clipa de magie in advertising. E aproape de inteles ca un ad Playstation sa ia un premiu! Mi-a placut ca, desi cu multe lucrari bune intrate in concurs, s-a analizat fiecare executie si discutat despre rolul si valoarea ei in campanie, a trecut printr-o serie de site si in final o singura lucrare a fost premiata in print.

IQads: Ce a facut diferenta intre un gold, un silver si un bronze?
Alina Gavrila: Aici ajungem la criteriile de jurizare: prospetimea ideii, originalitatea, faptul ca nu ai mai vazut o interpretare similara a conceptului respectiv. Nivelul mestesugului pus in slujba de art director si foarte important, relevanta ad-ului pentru target. Ma face acest ad sa consider de azi inainte ca imi trebuie neaparat manusi de protectie atunci cand spal vase? Da, pe mine m-a convins. Nu stiu inca daca manusile de cauciuc galben Mapa se comercializeaza si la noi, dar le voi cauta. Pe de alta parte daca acelasi brand Mapa este inscris in concurs cu un print si in categoria de outdoor, nimeni n-a "inchis ochii", pe genul... hai ca e prea tare ideea! Sa-i dam un premiu si-n categoria asta (chiar daca un logo de 10 cm pe outdoor se citeste mai greu... si daca outdoor-ul e identic din punct de vedere executional cu printul...). Din contra, in astfel de cazuri s-au nascut discutii despre legimitatea acestei campanii in concurs. Cam asa au stat lucrurile.

IQads: Cum ti s-a parut nivelul lucrarilor inscrise si, in acest context, cum l-ai plasa tu printre festivalurile de creatie din acest an?
Alina Gavrila: Au fost lucrari care onoreaza orice festival, unele lucrari deja premiate la Cannes, ad-uri de care vom mai auzi cu siguranta inaine de a fi uitate, intr-un sertar.

IQads: Cum ti s-a parut participarea romaneasca? E o surpriza bronze-ul luat de GMP si te asteptai la mai mult?
Alina Gavrila: Nu cred ca este o surpriza. A ajuns fruntasa pe short-list si a starnit ceva discutii, in ceea ce priveste publicatia in care aparea. Am dat lamuriri cu privire la aceasta, apoi toata lumea a votat lucrarea. A luat premiu, pentru ca fata de alte lucrari romanesti, pentru o abordare total noua in exprimarea beneficiului si pentru implementare. Sa convingi o revista, fie ea cat de mica, sa fie insemnata pe fiecare pagina, e o treaba!

In grupa mea, nu m-am intilnit cu lucrari din Romania, exceptie facind spotul pentru MTV. Prin urmare in preliminare nu prea ne-am vazut, iar pe shortlist nu prea au ajuns.

IQads: Care au fost lucrarile pe care tu le-ai apreciat cel mai mult si de ce?
Alina Gavrila: Au fost foarte multe lucrari in categoria media neconventionala foarte bune, cu idei extrem de ingenioase, unele dintre ele deloc costisitoare, dar cu un impact fantastic in piata lor. Cred ca una dintre cele mai frumoase si care a luat si Grand Prix-ul la outdoor este campania semnata de Scholz&Friends Germania: cabinele individuale - Coffee Dispenser, Phone Booth si Cash Machine, pentru un site de recrutare jobsintown.de. Lateralele lor erau prezentate ca si cand ar fi fost o sectiune din cabina/ masina de cafea respectiva unde inauntru cineva avea birou, camera de developat, sau facea cafele, dupa caz. Cineva lucra acolo, mic si inghesuit si al naibii de real. Foarte tare. Cu siguranta asta e lucrarea care mi-a placut cel mai mult din categorie.

O alta lucrare este cea semnata de Amnesty International (Torture Meets Modern Art). Intr-un muzeu din Germania, in Mannheim, lucrarea expusa este un sac spinzurat pe perete, un sac in care este un individ (spinzurat de picioare, cu capul in jos). Prin partea de sus a sacului ii ies talpile. Pe placuta explicativa de langa, se spune ca acesta nu este un original, ci un duplicat, iar originalul se afla in Iraq si oricum ar numi George Bush acest act, se numeste tortura.

IQads: Va participa la anul la Eurobest si Gavrila&Asociatii?
Alina Gavrila: Imi pare rau ca nu am participat si anul acesta. Nu cu multe lucrari, dar cred ca una sau chiar doua ar fi avut sanse. Poate nu de aur, dar argint sau bronz... hmmm.

IQads: Care ar fi fost aceste lucrari?
Alina Gavrila: Cred ca "Puiul" de la Transavia ar fi avut succes si o lucrare de print pentru Landlord.

IQads: Cum ai descrie intreaga experienta?
Alina Gavrila: E un privilegiu sa poti vedea in trei zile crema lucrarilor europene, e o onoare sa stai la masa printre top creativii din Europa, e foarte important sa vezi ca ceea ce conteaza pentru tine si valorile pe care le pretuiesti sunt valori recunoscute la nivel european. Mi-a placut foarte mult, a fost si distractiv...

IQads: Care crezi tu ca sunt avantajele organizarii unei gale online, precum la Eurobest?
Alina Gavrila: Din punct de vedere al organizatorilor, este o evidenta eficienta de costuri, pe linga o diferentiere de format de festival. Eficienta se vede in toate momentele acestui festival. Pe linga un festival bine cotat, este o afacere profitabila. Ei nu pierd timpul, nici pe al nostru si nici pe al lor. Te cheama la un job si-ti dau un program de munca care se respecta intocmai. Se fac si after hours daca e cazul si se lucreaza si duminica de la 13.00 la 18.30, de exemplu. E un full-time job de 3 zile.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Festivaluri

Sectiune



Branded


Related