GMP a adus primul Cannes Lion de creatie in Romania

GMP a luat Bronze Lion la categoria Press, in cadrul festivalului de la Cannes, cu lucrarea "Mandra 2". Corespondentul IQads la Cannes ne transmite primele impresii ale lui Felix Tataru.

IQads: Doua premii in 2 zile ce s-a intamplat cu agentiile romanesti anul asta?
Felix Tataru: Nu stiu daca s-a intamplat ceva neaprat anul asta, poate s-o fi spart ghinionul, pentru ca daca ma gandesc bine, lucrari bune am avut si anul trecut. Cred ca pur si simplu faptul ca Romania a inceput sa-si trimita lucrarile la festivaluri, sa-si expuna lucrarile si la alte festivaluri, nu numai locale. Sunt cam aceeasi oameni peste tot in jurii, ca sunt 200-300 de oameni in juriile astea. Daca ne gandim ca o campanie care ruleaza in State sau in UK e vazuta si ca telespectator. Sa ne gandim ca la Cannes sunt 25.000 de lucrari inscrise, sunt shortlistate cateva mii, inseamna creme de la creme, este extrem de greu sa alegi, ma uitam la shortlist-uri, toate au prima sansa.

IQads: Va gandeati ca aveati o sansa cu lucrarea asta?
Felix Tataru: Am sperat, noi pe unde am inscris-o, tot timpul am castigat. E vorba de Mandra 2. E un brand pe care s-a lucrat mult, au lucrat multi oameni, am avut si libertate, si sprijinul clientului, e interesant ca un brand regional, un brand din Sibiu, ajunge sa fie unul dintre cele mai premiate branduri romanesti la nivel international, ceea ce arata puterea creatiei si a publicitatii, nu conteaza cat de mare sau cat de mic e brandul, conteaza ce-ti proprui sa faci si cat de bun poti fi.

IQads: E cumva vorba si de o deschidere politica? Acum ca am intrat in Uniunea Europeana, suntem perceputi ca fiind din sistem, deci lucrarile romanesti sunt luate mai mult in calcul?
Felix Tataru: Toti sunt directori de creatie, nu cred ca ii intereseaza acest aspect. E o oarecare loterie, majoritatea lucrarilor inscrise sunt de top level, anul trecut, Romania a avut putin peste 10 lucrari inscrise, acum a avut 43, deci au crescut sansele, iar anul viitor estimam sa fie peste 100. Faptul ca am inceput sa castigam si ca s-a spart ghinionul o sa le dea curaj. Anul trecut nu am avut nici un shortlist, acum doi ani unul sau doua, dar acum avem doua premii si sper sa mai fie inca unul. Eu am incredere in MTV-ul lui McCann, chiar daca e mai greu sa iei premii pe tv, dar am incredere pentru ca e diferit, e mai lung, e film practic. Evident ca m-as bucura foarte tare macar la un shortlist si cu Boom, cu care suntem noi inscrisi, si Next are doua spoturi frumoase, si Cohn&Jansen are un spot frumos. Important e, asa cum am spus si ieri, inainte de a sti ca am castigat, ca Romania sa fie din ce in ce mai prezenta aici. Aseara, cand am vazut acolo Romania -Starcom, am chiuit cu toii, eram in grup si cu jurnalistii si cu toata lumea si s-a ridicat parul pe noi.

IQads: Cum e bronzul de la GMP fata de argintul de la Starcom, conteaza ca e numai bronz?
Felix Tataru: Nu, eu sunt foarte bucuros. Eu am fost foarte mirat ca am fost finalist. Intelg ca au fost inscrise 7000 de lucrari la print si sunt 72 de premii, care inseamna 1%, deci sa fii in acel 1% din cele mai bune ad-uri din lume, eu cred ca e ceva, dar inca o data zic ca e vorba si de sansa. Poate avem o sansa mai mare, poate sunt astrele mai bine aliniate anul asta, nu-mi dau seama, poate e un an mai prost pentru altii. Pentru ca noi de 3-4 ani incoace, noi, Romania, facem treaba buna si se vede: doi ani la rand agentia anului la Golden Drum si speram si anul asta sa fie la fel.

IQads:De ce credeti ca s-au mobilizat mai mult agentiile romanesti pentru Cannes?
Felix Tataru: Cred ca e vorba de o timiditate a provincialului. Si eu am venit la Cannes si ma uit la oamenii astia ca un mic baietel venit la oras care incepe sa invete lucruri, dar asa si trebuie sa fie, pentru ca oamenii astia chiar sunt in alta liga si asta normal ca iti pune putin niste piedici in calea curajului sau te stimuleaza cu atat mai mult cu cat am aratat cateva agentii din Romania ca se poate, faptul ca s-a luat si pe media, si pe creatie…Eu n-am stiut de categoria Promo Lions si am vazut luni seara niste chestii misto si ma gandeam cate lucruri misto se intampla in Romania si meritau inscrise acolo, sigur am fi luat ceva. Cred ca despre asta e vorba, daca anul viitor o sa fim cu 100 de lucrari si slava Domnului ca se face creatie de calitate in Romania, Romania o sa plece cu 5, nu cu unul, doua luate la intamplare. Acum din greseala luam, pentru ca e mutla loterie aici, e chiar creme de la creme, si daca nu crestem cu totii sansele Romaniei, sa crestem brandul Romania, sa vada lumea ce mai vine din Romania interesant, cum e la Golden Drum acum. Efervescenta noastra locala, cu toate relele ei, eu cred ca e foarte buna, cu tot blamatul Ad'Or-ului, eu cred ca a fost foarte bine, cred ca a fost un mediu in care oamenii au inceput sa fie foarte competitivi si ca si efect a fost creatie din ce in ce mai buna. Ca unii au blamat, ca s-au certat, nu conteaza, overall, in exterior, avem performante notabile.

IQads: Cum conteaza premiile din persepctiva summitului din septembrie?
Felix Tataru: Nu conteaza foarte mult. Aici, la Cannes a fost si board-ul worldwide al IAA din care eu fac parte, in care am prezentat statusul pe summit al lunii, inainte de a sti orice si toata lumea a fost foarte impresionata. Presedintele IAA din Japonia a spus ca vrea sa vina intr-o delegatie in Romania, chiar daca e vorba doar de Europa.

IQads: O sa devina Romania centrul Europei de Est in materie de advertising?
Felix Tataru: Eu cred ca e, nu ca o sa devina, este, dar nu e recunoscuta. Ca presedinte al IAA, sunt intrebat de catre jurnalisti din Ungaria, din tarile din jur, ce se intampla in Romania, cum de e efervescenta asta creativa. Si eu spun ca sunt agentii bune, clienti deschisi la minte si marele avantaj e ca avem un public fantastic. Spre deosebire de alte tari vecine, care au un public conservator, noi avem un public deschis la nou, la tot ce vine din afara, la abordari noi, la idei noi, la branduri noi. Asta e fantastic.

IQads: Si clientii?
Felix Tataru: Clientii, daca nu tin cont de ceea ce vrea publicul, fac o greseala. Cleintii mei straini apreciaza publicul din Romania. Cum crezi ca a ajuns Romania Centrul regional de business pentru Unilever, P&G etc.? Noi suntem deschisi, bulgarii sunt inchisi in ei, ori pentru piata de advertising asta e o mare oportunitate, sa poti sa comunici unui astfel de target. Eu cred ca in urmatorii ani Romania o sa fie cum sunt Brazilia si Argentina in momentul asta din punctul de vedere al creatiei. Avem cam aceeasi platforma, avem un public latin, deschis, extrovert, avem oameni creativi. Daca noua ne iese bine summit-ul, am fost intrebati daca am fi deschisi, nu ma gandisem la asta, sa candidam pentru organizarea congresului mondial din 2010, care ar trebui sa vina in Europa. La anul o sa fie la Washington, anul trecut a fost la Dubai, deci a fost in Asia, State si trebuie sa vina in Europa. Sunt trei propuneri si una dintre ele este Romania, si nu venita de la noi. Vazandu-ne ca suntem activi, am fost cu Diana Flutur in board, ea e summit director si ea a facut prezentarea de baza, au vazut ca nu e numai Felix care trage, uite, are oameni cu care vine alaturi si le-a placut foarte tare, au vazut ca se intampla ceva in Romania. Iti dai seama, sa fie Congresul Mondial la Bucuresti, adica sa pui Bucurestiul dupa Londra, Washigton, Dubai…eu nici n-am indraznit sa ma gandesc, pentru ca oamenii, cand vin la un astfel de congres si isi rup o saptamana, se gandesc si ca locatie de destinatie. Sa iasa foarte bine summit-ul si sa fie toata lumea multumita si apoi vorbim despre ce se intampla in continuare. Deocamdata eu zic sa ne facem treaba pe termen scurt. E bine ca s-a spart gheata si e bine ca s-a spart si pe media, am fost foarte bucuros. Au fost foarte destepti cei de la Starcom ca au bagat cazuri, sper sa apara si altele, noi ne-am focusat pe directii sa zicem obsesive: print si tv, dar Promo Lions…ma gandeam la campania noastra "Salvati oamenii de zapada", dar sunt si multe altele facute in Romania. Eu sunt convins ca o sa fie din ce in ce mai bine si ca o sa vina multi lei in Romania, pentru ca meritam si sa nu mai avem senzatia aia ca ne-am nascut in tara gresita. De multe ori te uiti si spui ca ad-ul tau este evident mai bun, dar nu intelegi contextul local si e mult mai usor sa intelegi in Franta sau in Anglia sau in State, ca toata lumea stie de market lider. Daca fac un ad pentru Timisoreana, trebuie sa spun ca e bere Timisoreana, daca fac o campanie pentru Budweiser, spun Budweiser si atat. Au acest avantaj, ca de aici se da ora in advertising. Cum a fost la Golden Drum, sa vezi in urmatorii trei ani ce-o sa fie aici; la anul eu cred ca o sa fie aici o petrecere romaneasca si e intentia mea ca IAA sa puna umarul la chestia asta, aici ar trebui sa fie top managementul agentiilor din Romania. Imi pare rau ca nu sunt aici mai multi colegi de ai mei, directori, nu numai de creatie, ci trebuie sa fie si client service, si PR, si BTL, si media, si strategie, toti trebuei sa fim aici; ma bucur ca i-am vazut pe Zoltan, pe Diana, pe Grigoriu. Si eu sunt a doua oara aici, anul trecut am venit doar doua zile si e incredibil ce se intampla, aici se dau trendurile, driectia in care se misca lumea. Noi avem dublu challenge in Romania, pe langa faptul ca se schimba partea cu canalele de comunicare, tehnologia, noi avem si schimbarea nivelului de trai: romanii devin din ce in ce mai rafinati, stiu ce vor, au preferinte, deci avem dubla provocare: cum implementam schimbarile care vin din perspectiva strategica, deci cum comunici cu oamenii, dar trebuie sa vedem si cum se schimba oamenii. Traim timpuri interesante si sunt fericit ca traiesc timpul asta in Romania acum. Cred ca noi, generatia asta, avem o sansa fantastica. Uite primul Lion de creatie la Cannes, cine ar fi crezut? Peste 20 de ani se poate sa fi fost pana atunci vreo cateva sute. Am ocazia sa-l aduc eu primul Cannes de creatie in Romania, Starcom-ul - primul Cannes pe media, Mungiu - primul Palme d'Or, deci noi chiar suntem o generatie de invidiat.

IQads:Pe cine considerati responsabil de acest premiu?
Felix Tataru: E rezultatul unei munci de echipa, lucram la Mandra de 3 ani, si fara oameni ca Mihai, Emilian, Oliver, Teddy, Bogdan, Mirela, Ana-Maria, Teo si la un moment dat, cu o mica parte, chiar si eu, n-am fi putut astazi sa ne bucuram ca Romania e pe scena si vreau sa le multumesc si fostilor mei colegi si actualilor pentru ca m-au facut fericit.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Starcom MediaVest

Agentia Starcom MediaVest Group este parte din cea mai mare retea de media din lume, SMG Worldwide, si din grupul de comunicare Leo Burnett. Infiintata in 2000, Starcom este prima agentie de media din Romania... vezi detalii »

Festivaluri

Sectiune


Comentarii

Dan Anicescu
acum 16 ani
M-am gandit cum sa te felicit in 1000 de caractere, atat cat imi permite admin. de sistem si pana la urma am ales varianta simpla si proletara :

BRAVO, MA ! LA ANU' SA VI ACASA CU AURUL CA NU STIU CE-TI FAC DACA PLECI DE LA SERBARE FARA CORONITA !



Branded


Related