Jurnalul unui moderator

Luni, 30 iulie
04:00a.m. - Ma frustreaza teribil luminile stinse de la blocurile din jur si bioritmul normal al celor care dorm in spatele lor. Ma frustreaza si stilul de viata al motanului meu care doarme cate 20 de ore pe zi. Ce n-as da pentru 2 ore de somn! Un calcul rapid: un capitol scurt despre un obiectiv secundar, vreo 20 de citate, cateva formatari de document… cel putin trei ore. Mi-e teama ca daca ma culc acum ratez deadline-ul de "marti, prima ora". Unul dintre cele mai valoroase lucruri pe care le-am invatat in meseria asta: nu da niciodata deadline la raport "luni la sfarsitul zilei", ci "marti la prima ora". Tamponul de 12 ore rezolva multe. Rezolva problema telefonului care suna tocmai cand esti gata sa elucidezi ramificatia de motivatii de consum intinsa pe 20 de transcripte de interviuri cu consumatoare de ciocolata. Rezolva problema email-ului care se vrea verificat, obsesiv-compulsiv, la fiecare 10 minute, pentru ca mintea ta nu vrea sa puna cap la cap un set de concluzii si prefera sa citeasca orice altceva. Rezolva problema colegilor care trebuie neaparat sa ajunga la dispenserul de apa peste colajele tale (despre rolul animalelor de companie) intinse pe jos pe 10 metri patrati in jurul biroului. Mai ramane de rezolvat doar problema somnului. Ceea ce ma duce cu gandul la cainele care a murit tocmai cand invatase sa traiasca dintr-o maslina pe zi.

Marti, 31 iulie
11:00 - "Emailing: Research in Romania" In sfarsit ceva mai usor. Proiect subcontractat de o agentie de cercetare din afara. Se ocupa ei de ghid si chestionar de recrutare. Noi facem doar moderare si analiza. Trimit cotatia.

16:20 - 10 minute pana la primul grup de azi. In sala de asteptare sunt numai 4 persoane din 8 care au confirmat participarea la grup. Cineva a trebuit sa plece din Bucuresti. Altcineva a facut pana in drum spre noi. Inca nu trebuie sa ma gandesc la asta, trebuie sa ma concentrez pe cateva schimbari de ultima ora propuse de client pentru ghidul de discutie. Sa nu uit ca am eliminat sectiunea despre restaurante din discutie. Un semn discret cu pix-ul pe inelar. Si sa nu uit sa explic ca in reclama 2 va aparea o femeie, nu un barbat, in varianta finala. Inca un semn discret. Inca putin si voi avea ditamai tatuajul.

16:35 - A mai venit o persoana si inca cineva e in taxi, mai intarzie un sfert de ora.

17:00 - Persoana care era in taxi nu mai raspunde la telefon. Nici nu apare. Imi sun clientul, spasita. Nu e deloc multumit, fireste. In sfarsit, incepem cu cinci respondenti. Cu cuvintele de "scuze pentru intarziere" in minte, ma pregatesc sa imi intampin respondentii. Dar prima doamna care intra pe usa mi-o ia inainte: "Va mai amintiti de mine? De anul trecut, de la semi-preparatele alea? Foarte bune, numai pe astea le cumpar de atunci…". Imi cade privirea pe profilul respondentilor: persoane orientate catre hrana naturala… THE END. Plec acasa mai devreme decat credeam. E si asta o consolare.

22:30 - "Re: Research in Romania". Inca 6 grupuri in trei orase de adaugat la cotatie. Plus un topline cu principalele rezultate. Plus un excel cu raspunsurile la niste chestionare auto-completate. Plus niste poze de raft.

01:00 - Save. Attach. Send. Sent. Lui Vladut ii dau dintii.

Miercuri, 1 august
9:30 - Am primit OK-ul de la agentia din strainatate. Clientul lor vrea grupurile peste trei zile. Vor incerca sa imi negocieze patru zile. Ce zic? Zic ca ne trebuie cinci, dar ca incerc sa negociez si eu cu agentia de recrutare. Ei imi promit ca vor simplifica la maxim criteriile de recrutare.

9:40 - Rescriu limba romana in viteza, pe tastatura. Poate daca termin brief-ul si chestionarul de selectie pana la 10:00, recrutarea imi va lua in considerare aceasta prima zi.

10:20 - Am invins! Se incepe proiectul, cu 4 zile de recrutare, inclusiv azi

15:30 - "Re: Raport Cercetare Calitativa. Draga Oana, multumesc pentru raport. Nu gasesc insa nicaieri notele pe care le-au dat respondentii celor 3 variante de ambalaj. Imi amintesc ca varianta 3 a primit numai 9 si 10. In raport nu apare asta, in schimb tu spui ca nu e recomandabil sa mergem pe ea. Nu prea se potriveste cu notele."

15:35 - "Re: Re: Raport Cercetare Calitativa. Notele in sine sunt mai putin relevante. Toate variantele au primit numai 9 si 10. Respondentii din aceasta categorie demografica sunt in general mai putin asertivi si tind sa fie destul de pozitivi atunci cand li se cere parerea in acest cadru formal. Eu am analizat mai degraba raspunsurile libere, detaliate si nivelul general de entuziasm, care dezvaluie mult mai mult decat notele in sine"

15:50 - "Re: Re: Re: Raport Cercetare Calitativa. Trimite-mi totusi si notele. Vreau sa le integrez intr-o prezentare pentru management"

16:00 - Ma suna un potential client. Vrea sa faca "un focus grup" ca sa inteleaga motivatiile cumparatorilor de saci pentru gunoi. Cand aud "un focus grup" ma ia cu ameteala. Cu cine, cum, ce concluzii si recomandari sa dau dupa un grup? Vorbim putin si inteleg ca "un focus grup" e un termen generic si inseamna, de fapt, o cercetare calitativa. Vaj-urile din capul meu inceteaza brusc. Ii propun, ca idee, un set de interviuri la punctul de vanzare. E incantat. Cred ca o sa lucram impreuna.

Joi, 2 august
11:00 - Telefonul. E Gina de la recrutare. Vrea sa mai clarifice cateva criterii din brief, inainte sa trimita chestionarul pe teren. Cum, nu ati inceput inca? Nu, dar stai linistita ca se face. Nu mai am energie sa reactionez. Ma scurg pe un scaun, imi pun castile pe urechi si imi las creierul invadat.

15:50 - Interviu la 16:00 pe strada Alioara, la numarul 12. Cautam numarul de un sfert de ora. Un telefon, si strada Alioara se transforma in strada Anuioara. Este in cartierul invecinat, dar cu traficul si sensurile unice. Cat de "fashionable" este "fashionably late"?

18:00 - De asta fac meseria asta de atatia ani si nu ma mai satur. Pentru oameni ca cel de la care tocmai am plecat. Oameni de la care inveti lucruri. Despre orice. Despre carti sau despre gastronomie sau despre management sau despre toleranta sau despre modestie sau despre bun simt pur si simplu.

18:05 - Starea asta merita o inghetata maaaare de ciocolata! Da-o incolo de dieta!

Vineri, 3 august
12:00 - Pregatesc un studiu in care cautam definitii personale ale frumusetii. Ma straduiesc sa incep ghidul cumva… Cuvantul frumusete ma incurca. Frumusetea ca si concept este relativa… dar ma tem ca termenul "frumusete" este confiscat de 90/60/90. Si eu tocmai despre frumusetea standardizata nu vreau sa vorbesc. Si atunci cum sa incep fara sa ii fac pe oameni sa se gandeasca imediat la 90/60/90? Clienta mea imi sugereaza sa pregatim pentru inceputul discutiei o lista de definitii alternative, non-conventionale ale frumusetii, ca punct de plecare. Super idee! De ce nu m-am gandit eu la asta?

Luni, 6 august
22:00 - Sesiunea de brainstorming despre frumusete a fost un succes. Oameni inteligenti, creativi, am o multime de idei cu care sa mergem mai departe. Si am si energie cat sa mai fac inca 3 grupuri, acum, pe loc! Imi amintesc ca maine am proiectul meu cu agentia din strainatate si nu am inca ghidul de discutie de la ei. Nu ma stresez. La norocul meu din ultima vreme, ghidul va avea 10 pagini si intrebari numerotate de la 1 la 52. Dar in clipa asta, sunt foarte fericita.

O vineri oarecare
La taclale cu fetele. Tocmai mi-au citit jurnalul. Cica mai bine ii spuneam "Jurnalul moderatorului depresiv". Oameni buni, meseria asta nu e deloc deprimanta! E atat de frumoasa si de intensa ca odata intrat in ea, ori arzi tot fitilul si pleci spre altceva ori nu mai poti iesi. Eu sunt genul care nu mai poate iesi. Sau poate nu am terminat de ars. Dar ce sa fac daca lucrurile frumoase nu se pot exprima atat de usor in cuvinte si tin in primul rand de oamenii pe care ajungi sa ii cunosti, care sunt multi si diferiti. Si mai tin si de succesele pe care le ai, care nu sunt rasunatoare, nu sunt prezentate la festivaluri, nu sunt rasplatite niciodata cu premii. Dar sunt, suficient cat sa hraneasca un orgoliu chiar mai mare decat al meu. Insa despre orgolii, alta data…

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Sectiune



Branded


Related