Cum se face PR la Washington

Cand am plecat din Romania, acum aproape trei ani, nu imi imaginam ca o firma de relatii publice poate sa aiba intr-un singur oras aproape 200 de angajati. Aveam un pic de experienta : colaborasem pentru o perioada foarte scurta cu o agentie de presa, lucrasem pentru una dintre cele mai mari agentii de relatii publice din Bucuresti si apoi, vreme de aproape un an, lucrasem cu un ONG, facand acelasi lucru : comunicare. Nu pot spune ca atunci cand am inceput, in decembrie 2006, un stagiu de practica la Ogilvy Public Relations Worldwide in Washington DC intelegeam cu adevarat complexitatea unei mari firme de relatii publice, cu departamente separate pentru ceea ce ei numesc consumer marketing, social marketing, public affairs, corporate communication, risk/crisis communication, healthcare, technology sau digital influence. Toate aceste practici ale relatiilor publice nu imi erau neaparat straine, dar lucrul care m-a surprins a fost gradul de specializare pe care oamenii de relatii publice il au aici.

Am intrat intr-o agentie ca Ogilvy Public Relations, iar teama cea mai mare a fost legata de mecanismele de interactiune dintre angajati. Ma asteptam sa vad o anumita lipsa de intimitate, o comunicare lipsita de familiaritate si poate uneori rece. Am inteles imediat ca toate aceste caracteristici alea unei firme cu 30-40 de angajati sunt reproduse si intr-o agentie mai mare, doar ca intr-un format diferit ; angajatii lucreaza in echipe si grupuri iar acolo inevitabil se creeaza atmosfere asemanatoare celor din agentiile mici. In loc de o comunitate, am gasit aici mai multe comunitati, legate intre ele in diverse feluri.

Observand complexitatea agentiei, am realizat repede ca imi va lua ceva timp sa inteleg cum functioneaza o asemenea entitate, care ii sunt mecanismele financiare care o tin pe picioare, cine face ce, si care este intregul proces de planificare, implementare si evaluare a oricarui efort de comunicare. Lucrul care mi-a facilitat mult intelegerea a fost apartenenta intr-un grup special, numit Strategy + Planning, care nu exista in fiecare agentie de relatii publice si nu seamana intocmai cu ceea ce strategia inseamna in lumea publicitarilor. Grupul de strategie si planificare din care fac parte este compus din specialisti din toate practicile relatiilor publice, rasfirati in diverse birouri ale agentiei in SUA. Ca si strategii din publicitate, cei din relatii publice intervin de multe ori intre clienti si echipele conturilor, pentru a oferi acea perspectiva proaspata cand situatia o cere. Dar de multe ori, fac mai mult de atat. Echipa de strategi din care fac parte este cea care « vaneaza » clienti noi si promoveaza povestile de succes in interiorul agentiei, dar si in afara ei. Lucrand cu acest grup am reusit sa depasesc toate retinerile pe care le aveam la inceput : in scurt timp am inteles cum functioneaza o agentie de o asemenea dimensiune, am lucrat in aproape toate practicile si pentru o multitudine de clienti si potentiali clienti si am cunoscut oameni din toate departamentele si din diverse locatii. Acum faptul ca lucrez intr-un birou cu aproape 200 de angajati nu mai pare sa fie un motiv de ingrijorare.

Imi dau seama ca din ce am descris pana acum nu se intelege clar : eu ce fac totusi aici ? De multe ori eforturile mele se indreapta spre identificarea acelui « insight », care va fi in spatele intregii strategii si care va conduce un intreg program. Evident, sarcina de a identifica « insight-ul » nu imi revine in totalitate mie, de obicei este nevoie de o echipa intreaga care sa faca acele conexiuni si asociatii complexe care sa conduca la identificarea solutiei. Iar ca sa ajungi la acest « insight » nu prea exista reguli, el poate veni aproape de oriunde. Poate veni din lectura a zeci si zeci de articole de presa legate de un anume subiect, poate veni din studii de cercetare, poate veni din analiza competitorilor, poate veni chiar de pe site-ul clientului sau din discutii cu departamentul intern de cercetare. De multe ori, « insight-ul » vine din toate aceste activitati combinate.

Cu o mare placere am descoperit ca aici cercetarea ocupa un loc special, iar o agentie de asemenea dimensiuni si cu resurse impresionante pune accent pe munca de cercetare. De multe ori lucrez cu departamentul de cercetare pentru a « traduce » studii primare pentru ca mai apoi aceste studii sa fie folosite de catre echipele care lucreaza pentru client.

Mai mult, internationalizarea relatiilor publice ma pune intr-o situatie favorabila : analizele mele pot cuprinde nu numai spatiul vorbitor de limba engleza, dar si cel vorbitor de franceza sau italiana. In contextul globalizarii pana si in SUA se simte o nevoie de oameni care sa poata intelege un mediu complex, iar de multe ori cunoasterea altor limbi de circulatie internationala devine un avantaj.

Rolul meu in cadrul Strategy+Planning este unul privilegiat: colaborez cu toate departamentele si sunt in mod constant expus gandirii unor speacilisti in relatii publice cu peste 20 de ani de experienta in relatii publice. De multe ori am ocazia sa vad cum se nasc programe de relatii publice si vad intregul proces de cand se formeaza echipa pentru a crea propunerea de program si pana la studiile de cercetare care incheie diverse etape ale campaniilor.

---

Radu Dumitrascu locuieste din 2005 in Washington DC si lucreaza pentru Strategy+Planning Ogilvy Public Relations Worldwide din 2006. Radu a urmat un masterat in comunicare la George Mason University si Universitatea din Milano, (dizertatia « Etape etnocentrice in relatii publice internationale »), iar in 2005 a absolvit sectia de Relatii Publice si Publicitate a Facultatii de Jurnalism si Stiintele Comunicarii, Universitatea din Bucuresti. Radu a colaborat cu BDR Associates (afiliat al Hill & Knowlton in Romania) si cu Romanian Angel Appeal Foundation.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Ogilvy Group România

Ogilvy România, parte din rețeaua internațională Ogilvy, este o companie WPP, unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare din lume (NASDAQ:WPPGY). Pe piața locală, Ogilvy creează platforme de comunicare,... vezi detalii »

Sectiune


Comentarii

Octav Negrea
acum 15 ani
interesanta experienta.


Branded


Related