Camasa cea curata a relatiilor publice

A lucra in relatii publice e ca si cum ai purta aceeasi camasa zi de zi. Camasa e alba si marea provocare este ca tu sa faci cumva sa n-o patezi. Niciodata. Pentru ca nici cel mai bun detergent din lume nu va mai putea s-o curete cum trebuie. Si uite-asa tu o sa umbli cu singura ta camasa patata de-o sa te stie tot targul.

Onestitatea in relatiile publice este un subiect interesant si ofertant, despre care s-a vorbit mult si s-a scris si mai mult de-a lungul vremii. Cu toate acestea, merita sa ne gandim si sa vorbim despre onestitate de fiecare data cand avem ocazia. Este si firesc sa fie asa din moment ce aceasta valoare umana si profesionala este plasata in centrul deontologiei profesionale a relatiilor publice (si cam la baza oricarei meserii, in opinia mea).

In primul rand, la inceputul unei discutii este recomandat sa facem o clarificare terminologica. De aceea, o sa incep prin a defini cuvantul - tema al articolului de fata: onestitatea.

Honesty is the human quality of communicating and acting truthful and with fairness, as best one is able. It is related to truth as a value. This includes listening, reasoning and any action in the human repertoire - as well as speaking. (sursa: wikipedia)

Am ales aceasta definitie pentru ca mi s-a parut relevanta pentru contextul in care vom purta discutia: Onestitatea in relatii publice. Un profesionist de relatii publice din Marea Britanie, Tony Meehan spunea ca una dintre cele mai importante reguli etice in relatii publice este: sa fii intotdeauna onest, sa spui adevarul, sa castigi respectul colegilor si prietenilor.

In al doilea rand, pentru ca onestitatea a fost declarata cea mai buna politica de relatii publice, o sa incerc sa analizez cum poate fi ea concret aplicata de catre un specialist de relatii publice in munca si in viata sa de zi cu zi. Asadar, Cu cine si de ce trebuie sa fii onest?

a/ Fii onest cu tine insuti!
E important sa stii si sa recunosti fata de tine insuti/insati daca vrei si mai ales daca poti cu adevarat sa fii practician de relatii publice. Si e bine sa ai si argumente serioase altele decat "ce sexy suna meseria asta" sau de cat de la moda e.

Mai mult, sicer fata de tine e si sa recunosti care iti sunt limitele, sa ai curajul sa intrebi atunci cand nu stii sau sa verifici atunci cand nu esti sigur. Sinceritatea fata de tine insuti mai presupune sa iti recunosti vina atunci cand ea exista sau sa iti promovezi meritele atunci cand ele sunt relevante.

b/ Fii onest cu angajatorul tau!
Banal si plictistor deja, dar onestitatea este una dintre cele mai importante calitati ale unui om de relatii publice. Ea se verifica inca de la interviu. Daca sustii ca stii sa scrii si sa citesti ar fi bine chiar sa stii. Daca te declari expert intr-o sfera de competenta, ar fi bine chiar sa fii. Lipsa de sinceritate este grav sanctionata ulterior si duce la pierederea credibilitatii.

La un interviu, este de apreciat sa fii cat mai aproape de adevar :" Ma pricep foarte bine sa fac un plan de relatii publice " e preferat a se inlocui cu "Am conceput si implementat un plan de PR pentru X, Y companii si am facut astfel: (...). Consider ca succesul acestor experiente ma ajuta sa pot realiza un plan bun de PR".

Angajatorul se va baza pe tine si e bine sa stie ca are un om onest si de incredere in echipa care poate invata, decat un om care declara ca stie tot si se dovedeste ca de fapt nu e asa. Suna putin banal, dar, de multe ori, tendinta de a exagera e greu de controlat, mai ales la un interviu. Aminteste-ti ca "the secret of success is never overpromise"

c/ Fii onest cu clientul!
Spune-i sincer cat si ce se poate face. Realist, fara exagerari. Povestea cineva, intr-o carte, o parabola care sublinia tendinta de "overpromising" in relatii publice: Moise era alaturi de consultantul sau de PR si ii zice asa: "Ce acoperire media poti sa imi oferi daca despic apele astea in doua?" si specialistul raspunde: "Nu cred ca poti sa faci asta si totusi, daca vei putea, iti garantez un spread in Vechiul Testament". Tot ce a obtinut a fost jumatate de pagina in Vechiul Testament.

d/ Fii onest cu colegii!
Asuma-ti responsabilitatile care iti revin in echipa si nu iti dezamagi colegii. De exemplu, la noi, la Friends ne place sa credem ca: "Succes is the difference between a lot of work and a lot of work" si incercam sa punem in practica, matematic, adunand great work + team work. Increderea in colegi si respectarea cuvintului dat sunt parte esentiala din succesul unui proiect.

e/ Fii onest cu jurnalistii!
Relatiile cu jurnalistii se construiesc pe valorile oricarei relatii interumane, ecuatie in care increderea este fundamantala. Increderea rezulta din sinceritatea relatiilor. Nu minti. Nu o faci decat o data. Integritatea este esentiala si e prea importanta pentru a o risca!

Asadar, onestitatea in relatii publice presupune sa ai mereu camasa curata. Asa ca, suntem un pic atenti sa nu patam camasa asta alba a relatiilor publice? Hai ca nu e chiar atat de greu.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Oameni

Sectiune



Branded


Related