Cum stii ca ai Art Director-ul potrivit?

Art Directorul, pentru Copywriter, e cea mai buna idee de la Big Bang incoace. Vrei, nu vrei, pe omul ala te bazezi si cu el ajungi sa petreci cea mai mare parte a zilei. In cele ce urmeaza, o sa incerc sa fac un portret al unui Art cu adevarat bun, unul cu care ai vrea sa lucrezi pana iesi la pensie (lucru despre care se spune ca nu prea se intampla in Advertising).

In primul rand, trebuie spus ca ar fi ideal ca Artul tau sa nu aiba aceleasi gusturi, sa nu se uite la aceleasi filme si sa nu citeasca aceleasi carti ca tine. E misto pentru ca te tine tot timpul in garda, si trebuie sa-l convingi mereu ca ideile tale sunt bune (si viceversa). Asta, automat, implica faptul ca primele idei n-or sa ajunga pe masa Creative Directorului.

Aboneaza-te pentru a avea acces la acest articol
Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune


Comentarii

mihai catruna
acum 15 ani
de exemplu cine o fi artdirector-ul agentiei de la spoturile zapp? n-au nimic practic..sterile, urate, ne convinagtoare..dintotdeuana spoturile zapp au fost cele mai proaste din telefonia mobila...oare deci, ce artdirectori au imaginat asa mediocritati?
Bogdan E
acum 15 ani
bine ca faci tu "superioritati" (TM) :)
Blue Note
acum 15 ani
text de clasa V,

copy la grey? pfuaaaaaaa

jenant

Suman Eugen
acum 15 ani
;)
anton mihai
acum 15 ani
Daca asta inseamna un art pentru un copy pot sa iti spun ca eu vorbesc cu mai mare drag despre ciorapii mei. Uite:

Dimineata cand ma trezesc, ma spal pe dinti, pe fata, ma barbieresc, ma spal pe maini si fac un dus. Ordinea nu-i neaparat asta. Cert este ca apoi ma dau cu deodorant si cu aftershave. Ies din baie frumos( in limita posibilitatilor). Mananc o bucata mica de ceva ca sa nu fumez si sa beau cafeaua pe stomacul gol. Operatia asta o fac ori in halat, ori in pielea goala. Depinde. Dupa care ma imbrac. Imi aleg fara prea mare atentie hainele. Insa ciorapii.... ciorapii ii aleg. Sa fie inchisi la culoare, daca nu negri. Spun "daca nu" ca uneori raman fara ciorapi inchisi la culoare si asta ma cam enerveaza. Mie ciorapii inchisi la culoare imi fac viata frumoasa. Pentru ca urmeaza sa stau toata ziua cu ei in picioare. Iar ei impreuna cu pantofii ma duc peste tot pe unde am treaba. Ciorapii trebuie sa imi tina de cald. Acum ca este mai racoare afara. Dar nici foarte cald. Sa nu transpir. Caci asta este o senzatie de discomfort. Si evident duce la un fel de patinare in interiorul pantofului. Seara cand imi scot ciorapii ma uit la ei o secunda dupa care ii miros. Sa simt unde am gresit peste zi. Daca totul e ok, ii asez cu respect langa perechea de pantofi, urmand ca dis de dimineata sa ii bag la spalat. Nici ei nu ar accepta doua zile la rand de apasare. Cu toata ca in viata nu este tot timpul asa. Ciorapii astia sunt, esenta oarecum, a starilor mele. Chiar daca doar subconstient.

Art-ul? Pentru copy? Maestre de la Grey, nu este ce spui tu. Asa cum nici copy pentru art nu poate fi cum spui tu. Dar lasa. Ma fac eu mare. Revenind.

Ciorapi negri inseamna, daca ii asortezi corect, o zi buna. Tu nici macar nu iti dai seama.

salut

adrian lupu
acum 15 ani
Ar fi mai util sa asociem indicele "art" proiectelor (care sunt comune) sau functiei (in "cadrul agentiei")? Agentia nu e comuna, asta am descoperit fiecare deja.
anton mihai
acum 15 ani
In multe cazuri, art-ul este un executant. Asta apare din cauza art-ului care nu este de fapt art ci un simplu om care foloseste photoshop sa isi castige painea cea de toate zilele. Nu o sa scriu despre copywriteri acum. Deloc.

Art Director inseamna regizor artistic. Asta implica scoala, liceu si academie de arta. Cu exceptiile de rigoare, adica cei talentati "de put" de la mama natura. In mod normal in echipa art-ului ar trebui sa fie un grafician si un ilustrator. Iar art-ul lucreaza cu un fotograf/director de imagine pe masura lui. Apoi totul, adica lucrarea, se duce in post productie. Ce iese de acolo depinde de fiecare echipa in parte. Castingul pentru un print este la fel de important ca si castingul pentru un spot comercial. La randul meu am indoieli legate de capacitatile artilor de la noi. Admir sincer art-ul care descopera solutii, atat grafice cat si de paginare si de cromatica ca sa nu mai vorbim de idee.

Asta ar fi un art bun.

Cat despre "comun" versus "functie" :))) Ai dreptate.

Ce ma mai deranjeaza in articolul de mai sus este discrepanta flagranta intre poza de "macho" si randurile infantil asternute. La asa o poza ar fi trebuit o comunicare foarte profesionala. Pentru ca mai apoi sa se poata sui omul de la Gri(inchis) intr-o masina gen aston martin si sa se duca sa bea vreo trei zile pe Coasta de Azur impreuna cu trei femei absolut superbe cu care apoi sa se destrabaleze pe plaja noaptea. Toata noaptea. Iar odata intors in agentie sa compuna urmatorul ad de vis. Insa nu. El scrie, se suie in autobuz si se duce intr-un cartier la fel de gri(inchis) urca cu liftul spre apt lui, deschide usa si intampinat de o familie foarte iubitoare se uita la otv ca sa rada de becali. Si este cool de la 10 la 6 dupa amiaza urmand sa fie echilibrat pana dimineata urmatoare.

Creatia este un proces consumator si epuizant. Care proces intern nu se termina niciodata. Cu bune si rele. Cei care nu au creat pana acum nu inteleg ce spun. Celalati da.

salut

David Santos
acum 15 ani
Hmm, am ramas fara subiecte si acum vedem cine si cum e mai ok in echipa de creatie? Vad pe aici sustinatori ai art-ilor cu 'studii de specialitate', am lucrat pana acu cu 2 arti cu 'studii' (si eu sunt art) si nici unu nu trecea de nivelul de ilustrator asa ca nu sunt convins. Dupa mine art-ul trebuie sa fie fanatic dupa arta vizuala, sa nu respecte regulile, sa mearga la concerte si sa stea cu ochii beliti in visual-uri si dupa 4 ore cand toti prietenii sunt epuizati sa spuna: Ce ma asta-i tot, mai vreau! Trebuie sa viseze si noapte cum ar rezolva grafic un ad, sa se chinuie, sa se enerveze si la sfarsit sa livreze! Ar fi bine daca nu ar fi niciodata multumit de ce a facut, si sa caute perfectiunea pe care nu o va atinge niciodata dar sa o caute mereu. Art-ul nu e mai important decat copy-ul cun nici copy-ul nu e mai important decat art-ul doar ca arti sunt mai bine platiti in general, asta e singura diferenta. Cei doi nu pot fi analizati separat!
anton mihai
acum 15 ani
Absolut de acord!

Singura si marea diferenta intre cei cu studii si cei fara, transpira imediat cand se apuca de lucru. Si iarasi spun, nu-i includ la "fara studii" pe cei care au talent nativ cu carul. Valabil si la copy.

Si intr-adevar echipa art+copy este de neseparat. Si ca sa merg mai departe, echipa asta este la fel de tare legata de dtp, account, samd.

David Santos
acum 15 ani
Bine spus Mihai, numai ca daca ar exista o buna conlucrare intre toate departamentele unei agentii ar fi o lume aproape perfecta, atat timp cat ar exista client mai avem o speranta in samanta de conflict aducator de progres.:)
adrian lupu
acum 15 ani
Pai chiar e o lume perfecta: lumea culturii. Am recitit de curand cartea scrisa de biografi de-ai "lui McCartney" si am ramas socat: moda de a fi un rebel antitocilari se baza pe un liceu super, nicidecum pe increderea in cele native. Un liceu, adica cultura. Cultura europeana.

anton mihai
acum 15 ani
Nici o academie din lume nu-ti da talentul. Ci doar te ajuta sa nu redescoperi roata. Atat. Talent ai sau nu.

Clar, ca lumina zilei ca rebel = ruperea barierelor = spargerea legilor = implicit cunoasterea barierelor si legilor. Altfel este amatorism ieftin. Si nu duce decat nicaieri.

anton mihai
acum 15 ani
David, ar fi bine ca un client(dpt de marketing) sa fie conflictul aducator de progres. Sunt de acord cu tine. Din ce am vazut in multe, chiar foarte multe cazuri, clientul(reprezentat de dpt de marketing) aduce doar regres.
David Santos
acum 15 ani
Salut Mihai! Regres, cuvantul prietenos pentru ce se intampla in curtea clientului! De trei ani de cand va invart in major league-ul publicitatii de Dambovita imi e tot mai dor de vremea cand lucram in agentia aceea foarte mica unde am inceput aventura asta. Clientii de acolo erau la fel de mici, cu niste bugete aproape invizibile dar vroiau lucruri marete si se faceau! Se faceau pentru ca vroiau sa ajunga undeva sus si nu stiau cum!

Clientul corporatist de azi caci dupa noua schema de marketing el e aducatorul de bani multi, are o armata de oameni cu diverse titulaturi haioase in genul brand manager samd! Pana acum mi-a dat Dumnezeu sa lucrez cu un numar foarte mare de "corporatii" si din fericire m-am vazut si cu acesti brand manageri in diversele intalniri. Concluzia: ar fi bine daca nu ar mai angaja absolventi de ASE pe pozitii de brand manageri (doar d'asta exista marketing manager) si ar fi si mai bine daca ar avea communication manageri care sa se ocupe de treburile legate de publicitate si sa si stie cu ce se mananca. Multi brand manageri nu-si cunosc brand-ul, corporate-ul de brand, pozitionarea, se prezinta la intalniri de parca ar fi citit un rezumat foarte concentrat al brand book-ului si repete obsesiv cliseele care le suna lor cel mai bine, adesea imi aduc aminte de zilele din scoala generala in care eram scos la tabla iar eu citisem doar titlurile capitolelor dupa care incepeam sa brodez vrute si nevrute ca sa ma scot cumva! Brand-urile sunt ok, oamenii care le pastoresc (la client) sunt problema, Romania noastra sufera de diletantism acut! Propun o migrare masiva dinspre agentiile de publicitate catre client, poate asa vor merge mai bine lucrurile. (Nu luati in serios ultima fraza!)

anton mihai
acum 15 ani
David se stie foarte bine ca in 90 la suta din cazuri, oamenii din marketing isi bifeaza orele de munca. Atat. Nu sunt pasionati de marketing. Lumea il considera anacronic pe Kotler. Eu insa il consider modern, pe piata noastra primitiva. Si spun asta ptr ca in ciuda hainelor "cool" pe care le poarta, mentalitatea oamenilor din dpt respectiv, este cumplit de obosita.

Insa, unde sufera foarte tare clientul este la resurse umane. Se angajeaza oamenii pe baza de cv si pe baza de interviuri grila. Ptr ca odata intrat sa nu conteze altceva decat pontajul. Bugetul acordat pe fiecare campanie trebuie consumat, iar daca cumva se fac niste economii toata lumea este fericita. Nu conteaza absolut deloc ce iese. Am cunoscut si eu niste viermisori care se tarau organizat si superior intre agentie si sef. Care nu emiteau decat niste onomatopee hilare. Cu pretentii de carte de vizita pe care scria " new product manager..." In mare masura este si vina agentiei. Insa nu a angajatilor. A sefilor agentiei care iau conturi pe spagi si fac tot posibilul sa finalizeze proiectul doar ca sa deschida portile contului din banca. Stiu artzi si copy-ii care sufera la fiecare proiect. Stiu si accounti care dupa un moment dat nu mai inteleg nimic si in disperare de cauza cauta o solutie cat de cat decenta. Nimic nu e ce pare. Agentia vrea banii. Interfata "marketing" ii are. Rezulta de aici spagi si compromisuri. Daca ar exista bun simt toate astea s-ar concretiza in campanii macar onorabile.

Dar sa revenim la domnul de la Grey care isi cauta art-ul ideal.

Eu ii dau un sfat. Intai sa fie el un copy bun si plin de oua suculent creative si artul o sa apara singur. E valabil si pentru art. Daca nu sti ce cauti nu ai cum sa gasesti. Ori cred ca asta e dilema lui de baza.

Suman Eugen
acum 15 ani
Salut mihai. Eu nu mi-am schimbat artul pana acum - si nici el pe mine. Ne intelegem de minune, si facem lucruri minunate atunci cand suntem lasati si bune atunci cand nu suntem lasati (dar nu ne lasam nici noi cu una, cu doua). Fii atent, cand te desumfli un pic si-ti trece agresivitatea de prost gust, trimite-mi un mail la eugen.suman arond gmail.com si putem avea o discutie relaxata. Nu de alta, dar aproape ca ai scris un roman in comentarii, insa n-ai fost in stare sa-ti exprimi concis si precis nemultumirea ;). Stiu ca esti art, asa ca hai sa nu vb despre cum ti se pare tie ca e scris articolul samd. Mult noroc!
adrian lupu
acum 15 ani
Eugen, ca sa ajunga un articol trebuie sa ne prezinti opiniile tale si sa le argumentezi. Iar Mihai se pronunta pentru ca subiectul este el (nu tu);
anton mihai
acum 15 ani
Insa inainte nu pot sa ma abtin :) si iti mai scriu ceva. Legat de articol. Nu ma "atasez" neaparat de felul cum am citit eu articolul ci despre cum poate afecta el. Asta e ideea. Iti respect scriitura. Si publicarea ei. Insa trebuie sa cunosti acea reallitate care apare atunci cand iti expui opinia... esti expus parerilor cititorilor.

Te respect si mai mult acum ca "enervat" ai pus mana si ai raspuns. Ma spovedesc si recunosc ca atunci cand ma apuc de scris, uneori ma "ia valul".

Si in incheiere "prost gust" este o definitie prea superficiala, gen "mai animalule". Nu ma erijez intr-o somitate, insa imi asum pe deplin rolul de cititor de specialitate (drept ptr care ma semnez cu numele adevarat si nu cu porecla), macar dpdv al omului care-si castiga painea din aceeasi meserie cu tine de foarte mult timp.

Te salut prietene,

comunicarea e totul in meseria noastra

anton mihai
acum 15 ani
... si daca nu pot sa mai dorm acum, pot sa mai scriu ceva. Definitorie pentru un art bun este pasiunea. Mai devreme sau mai tarziu (de obicei mai tarziu) esti rasplatit cum se cuvine.
Suman Eugen
acum 15 ani
Si am citit si raspunsul. Mihai, am impresia ca amandoi spunem si credem aceleasi lucruri, ajungand sa ne impungem pe-aici doar din cauza unei interpretari la cald. Ca sa fie clar pentru toata lumea: Copywriterul nu e seful Art Directorului, iar Art Directorul nu e seful Copywriterului. Ei, impreuna, formeaza o echipa pentru care trebuie sa dea totul amandoi. Artul nu e ilustratorul tau personal, care sa-ti "faca" grafic ideile. Ambii parteneri din echipa trebuie sa dea ce au mai bun. De aia si spuneam ca e mai misto sa fie indeajuns de diferiti cei doi, pentru ca din conflictele de gusturi si idei poate veni perspectiva aia noua, proaspata, care sa ia un brand si sa-l duca acolo unde n-a mai fost niciodata. Cine vrea sa ma intrebe mai multe pe subiect, sa foloseasca mailul, va povestesc cum au stat lucrurile pentru mine. Mult noroc.


Branded


Related