Canibalizare a produsului

Situatie in care cresterea volumului de vanzari pentru o marca provoaca reducerea vanzarilor pentru alta marca apartinand aceleiasi linii/game de produse a firmei (valabil prin extensie, si pentru marcile dintr-un raion). Riscul canibalizarii apare, practic, de fiecare data cand o companie isi extinde o linie de produs si se manifesta printr-un transfer al cumpararilor catre noua marca. Vanzarea noului model poate, pe ansamblu, sa imbunatateasca sau nu mix - contributia in cifra totala de afaceri a liniei/gamei. "Canibalism" voluntar: firma urmareste cresterea vanzarilor prin inlocuirea intentionata a produselor aflate in declin cu produse noi, din propria gama. Aceasta strategie are un dublu rol: sa canibalizeze produsele vechi (sa fidelizeze clientela actuala fata de noile modele) si sa atace concurenta. Canibalizarea voluntara se justifica atunci cand noul produs nu va fi substituit sau confundat de consumatori cu produsele comercializate in prezent de firma si atunci cand vanzarea noului model este mai profitabila decat vanzarea produselor canibalizate. Efectele sunt negative atunci cand diferentierea marcilor este insuficienta sau cand se manifesta o concurenta accentuata intre managerii de marca ai companiei.


Articole in care e folosit acest termen