Petrom: istoria celei mai de succes companii romanesti

Povestea Petrom a pornit in 1997. Pana atunci insa, o lunga istorie, inceputa in urma cu 150 de ani, a dus la forma actuala a celei mai mari si de succes companii romanesti.

Cel mai mare producator de petrol si gaze din Sud-Estul Europei, principalele activitati ale companiei sunt: Explorare si Productie, Gaze Naturale si Energie, Rafinare si Marketing.

Petrom are o importanta deosebita pentru Romania: investeste un milliard de euro anual in dezvoltarea sectorului energetic, atrage investitii straine in tara si comunica un mesaj inspirational, care vorbeste despre leadership si performanta, valori prin care Petrom crede ca Romania poate progresa.

Performanta in cifre

Taxele si impozitele pe care le plateste anual reprezinta 10-11% din veniturile la bugetul de stat.

Volumul de investitii in dezvoltarea domeniului energetic ajunge la 1 miliard de euro anual, in ultimii 8 ani.

Petrom este cel mai mare angajator privat: peste 20.000 de angajati.

Compania are contracte cu peste 15.000 de furnizori, si ofera indirect inca alte 80.000 de locuri de munca.

Este lider de piata cu aproximativ 40% din cererea de titei, gaze si carburanti din Romania.

Petrom isi doreste sa transforme Romania dintr-o tara cu potential, intr-un partener ce conteaza la nivel international. Investitiile initiate de Petrom in ultimii ani au dus la redresarea si modernizarea industriei romanesti de petrol si gaze si au readus in atentia investitorilor straini potentialul energetic al Romaniei si companii internationale, lideri in domeniu, li s-au alaturat.   

In ultimii trei ani, in cercetarile pe zona de reputatie, Petrom este top of mind pentru romani la categoria celor mai importante si de succes companii din tara.

Petrom este prezent pe piata distributiei de produse petroliere din Romania, Republica Moldova, Bulgaria si Serbia, prin intermediul unei retele de circa 800 statii (545 in Romania), operate sub doua branduri, Petrom si OMV.

Momente importante

Pe 15 septembrie 1997, se infiinta printr-o Ordonanta de Urgenta Societatea Nationala a Petrolului Petrom SA, o societate integrata care avea in structura ei servicii de explorare, productie, rafinare, transport si distributie. Nou infiintata societate a preluat atunci si alte structuri de stat, cum ar fi: cele doua mari rafinarii Petrobrazi Ploiesti si Arpechim Pitesti si toata reteaua de distributie Peco.

In 1998 a fost organizat un concurs de idei pentru identitatea vizuala a statiilor Petrom. Atunci, statiile de distributie aveau nevoie de o fata noua, moderna, dar care, in acelasi timp, sa pastreze legatura cu traditia. Astfel, brief-ul a sunat cam asa: Petrom trebuie sa spuna Romania, sa exprime traditie romaneasca si sa fie usor recognoscibil. Asa a aparut logo-ul Petrom, care include si astazi lupul dacic si culorile tricolorului. In felul acesta a luat forma unul dintre cele mai de succes branduri romanesti:

In 2004, Petrom a fost privatizat. OMV a preluat compania romaneasca si a inceput un proces masiv de restructurare si modernizare. Scopul: eficientizarea. S-a triat tot ce nu era core business (la momentul respectiv Petrom avea si alte activitati in afara domeniului energetic) si a ramas cu principalele domenii de activitate: Explorare si Productie, Gaze Naturale si Energie, Rafinare si Marketing.

Odata cu privatizarea a avut loc o schimbare masiva si la nivelul angajatilor: a fost inceput un program de restructurare a resurselor umane. Pentru angajatii care au ramas fara loc de munca au fost create Centre de Tranzitie, unde acestia puteau avea acces la cursuri de recalificare, reintegrare in piata muncii sau consiliere pentru deschiderea unei afaceri pe cont propriu. Proiectul s-a derulat cu succes in perioada 2006-2010: peste 11.000 dintre angajatii disponibilizati au optat pentru serviciile de consiliere ale centrelor, iar pentru circa 84% dintre aplicanti au fost identificate solutii pentru repozitionarea pe piata muncii.

Dimensiunile de Comunicare

Petrom comunica in doua directii: retail si corporate.

Dimensiunea de retail include vanzarea de produse si servicii care se intampla direct catre client, in statiile de benzina, dar si business to business, catre alte companii mai mici.

Dimensiunea corporate a inceput sa se contureze odata cu privatizarea, in 2004, si vorbeste despre valori, principii si modul in care Petrom face business. In zona de corporate intra toate diviziile din cadrul companiei, dar si partea de Responsabilitate Sociala si sponsorship-ul.

Petrom comunica un mesaj inspirational intr-o Romanie care are nevoie de valori, de bun-simt si principii. Petrom crede ca numai asa lucrurile se pot schimba pe termen lung.

Sustenabilitatea pentru Petrom

Din 2007, Petrom a integrat in strategia sa de business principiile responsabilitatii corporatiste. De atunci, compania a alocat peste 30 de milioane de Euro pentru dezvoltarea comunitatilor din Romania si a sustinut domenii precum protectia mediului, educatie, sanatate si dezvoltare locala.

Tara lui Andrei este platforma care concentreaza efoturile de investitie in comunitate prin care Petrom isi propune sa genereze valoare economica si sociala prin promovarea si sustinerea spiritului antreprenorial, fie prin finantari directe sau transfer de expertiza.

Standardele de etica si codul de conduita reglementeaza toate relatiile de afaceri, iar dialogul si implicarea partilor interesate sunt parte integranta a practicii comune de business. Incepand cu anul 2013, Petrom raporteaza respectand directiile Global Reporting Initiative in cadrul raportului anual de sustenabilitate.

Din 2012, Petrom a adoptat conceptul grupului OMV pentru un business responsabil – Resourcefulness care se concentreaza pe  managementul apei si al CO2, siguranta resurselor de energie pentru viitor, educatie locala si solutii de dezvoltare pe termen lung.

Poti afla mai multe despre initiativele Petrom din materialele publicate pe IQads sau de pe pagina oficiala de Facebook.

Extra info

Afla mai multe despre PETROM


Related