Informatii relationate cu Coca-Cola

Istoria Coca-Cola - nasterea si evolutia unui simbol

Inceputul din Atlanta
1886-1892

Era 1886 si in New York Harbor muncitorii construiau Statuia Libertatii. La opt sute de mile departare, un alt maret simbol urma sa fie descoperit. Precum multi oameni care au schimbat istoria, John Pemberton, veteran al razboiului civil si farmacist in Atlanta, a fost inspirat din simpla curiozitate.

Pentru ca ii placea sa se joace cu formule medicinale, intr-o seara, cautand un leac rapid pentru o durere de cap, a amestecat un lichid de culoarea caramelului intr-un vas. Cand a terminat, l-a dus la o farmacie locala. Aici amestecul a fost combinat cu sifon si probat de clienti care au recunoscut cu totii: aceasta noua bautura era speciala.

Farmacia a inceput sa vanda amestecul cu 5 centi paharul. Contabilul lui Pemberton, Frank Robinson, a numit amestecul Coca-Cola si notat numele intr-un manuscris. Pana in ziua de azi, Coca-Cola se scrie la fel.

In primul an, firma a vandut in jur de 9 pahare de Coca-Cola pe zi. Un secol mai tarziu, Coca-Cola Company a produs peste 10 miliarde de galoane de suc. Din nefericire pentru Pemberton, el era mai mult un inventator decat un om de afaceri, si nici macar nu banuia ca a inventat unul din cele mai de succes produse din lume.

De-a lungul anilor, intre 1888 si 1891, Pemberton a vandut firma unui afacerist din Atlanta pe nume Asa Griggs Candler pentru un total de 2300$. Candler a devenit primul presedinte al firmei si primul care a adus viziune de afaceri companiei.

Dupa Atlanta
1893-1904

Asa Candler, un vanzator inascut, a transformat Coca-Cola dintr-o inventie intr-o afacere. Stia ca exista oameni insetati si Candler a gasit cai inovative de a le prezenta acest nou produs. A distribuit cupoane pentru a incerca gratis noua bautura racoritoare si i-a imbracat pe farmacisti in haine imprimate cu Coca-Cola. Stilul agresiv de promovare a functionat.

Pana in 1895, Candler a construit fabrici in Chicago, Dallas si Los Angeles.
Inevitabil, succesul bauturii a condus la modificarea modalitatii de imbuteliere. In 1894, un om de afaceri din Mississippi, Joseph Biedenham, a fost primul care a pus bautura in sticle. A trimis 12 sticle catre Asa Candler, insa acesta nu a fost impresionat. In ciuda faptului ca era un foarte abil om de afaceri, nu a realizat ca Coca-Cola isi va realiza adevaratul potential cand va putea fi cumparata la sticla. Nu a realizat acest lucru nici macar 5 ani mai tarziu cand 2 avocati, Benjamin F. Thomas si Joseph B. Whitehead, au cumparat dreptul exclusiv de a imbutelia si vinde bautura pentru suma de 1 dolar.

Pastrarea brandului
1905-1918

Imitarea poate fi o forma de flatare, insa Coca-Cola Company nu a fost deloc flatata de proliferarea bauturilor care o imitau din dorinta de a profita de succesul originalului. Atat produsul cat si brandul trebuiau sa fie protejate.

Publicitatea s-a axat pe autenticitatea Coca-Cola. In 1916, compania Root Glass din Indiana a inceput sa fabrice faimoasa sticla de Coca-Cola. Pe masura de se inainta in noul secol, Coca-Cola Company a crescut rapid, extinzandu-si afacerile in Cuba, Porto Rico, Franta si alte tari. In 1900 existau 2 imbuteliatori de Coca-Cola iar in 1920 existau 1.000.

Mostenirea lui Woodruff
1919-1940

Probabil nici o alta persoana nu a avut un impact mai puternic asupra companiei Coca-Cola decat Robert Woodruff. In 1923, la 5 ani dupa ce tatal sau Ernest a cumparat compania de la Asa Candler, Woodruff a devenit presedintele companiei.

Daca Candler a prezentat Statelor Unite noua bautura Coca-Cola, Woodruff a prezentat-o lumii intregi de-a lungul unei cariere de 60 de ani la carma companiei.

Woodruff era un geniu al marketingului si a profitat de toate oportunitatile de extindere. Coca-Cola a calatorit impreuna cu echipa SUA la Olimpiada din 1928 din Amsterdam, iar logo-ul a fost imprimat peste tot, chiar si in arenele de lupte cu taurii din Spania.

Woodruff a incurajat toate inovatiile care ii ajutau pe oameni sa se bucure de Coca-Cola, transformand compania nu doar intr-un mare succes cat si intr-o parte importanta din viata oamenilor.

Razboiul si mostenirea sa
1941-1959

In 1941, America a intrat in cel de-al doilea razboi mondial. Mii de barbati si femei au fost trimisi la lupta. Woodruff a ordonat ca "fiecare persoana in uniforma sa primeasca o sticla de Coca-Cola cu 5 centi, oriunde s-ar afla si oricat ar costa compania".

In timpul razboiului, europenii s-au bucurat pentru prima oara de Coca-Cola. Intre anii 40 si 60, numarul tarilor in care Coca-Cola isi desfasura activitatea s-a dublat.
America de dupa cel de-al doilea razboi mondial era plina de optimism si prosperitate. Acest lucru se reflecta si in imaginile folosite in reclamele Coca-Cola: cupluri fericite, mame lipsite de griji conducand masini decapotabile.

Lumea clientilor
1960-1981

Dupa 75 de ani de succes cu brandul Coca-Cola, compania a decis sa-si largeasca numarul de branduri: Sprite a fost introdus in 1961, TAB in 1963 si Fresca in 1966.

Prezenta internationala a companiei a crescut rapid, iar reclama, intotdeauna o parte importanta a afacerii, s-a implinit cu adevarat in anii 70. In 1978, Coca-Cola Company a fost aleasa drept singura companie care putea sa vanda bauturi racoritoare in Republica Chineza.

Coca-Cola Light si Noul Gust
1982-1989

Anii 80 au fost o perioada de schimbari si inovatie la Coca Cola. In 1981, Roberto C. Goizueta a devenit presedinte al consiliului de administratie si CEO a Coca-Cola Company. Goizueta, care fugise de regimul comunist al lui Fidel Castro in 1961, a schimbat complet strategia companiei: a organizat toti imbuteliatorii de Coca-Cola din SUA intr-o companie publica, Coca-Cola Enterprises, a lansat Coca-Cola Light si multe altele.

In 1985, Goizueta a incercat prima schimbare a formulei de preparare si a gustului Coca-Cola. La teste, totul a fost bine, insa in lumea reala, oamenii au reactionat cerand formula originala inapoi. Criticii au numit-o cea mai mare greseala de marketing facuta vreodata. Formula originala a fost reintrodusa si Coca-Cola si-a marit avantajul asupra competitorilor, avantaj care se pastreaza si azi.

Coca-Cola Acum
1990-PREZENT

In 1886, Coca-Cola se vindea intr-o mica farmacie din Atlanta. Acum, in al doilea secol de existenta, Coca-Cola Company vinde aproape 300 de branduri in 200 de tari.

In Februarie 2000, Doug Daft a fost ales presedinte si CEO. Doug este un veteran in companie, lucrand la Coca-Cola de 30 de ani si crede ca compania trebuie sa opereze la nivel local. Azi, la fiecare 10 secunde, 126.000 de oameni se bucura de un produs Coca-Cola.

mai mult »

Agentii de publicitate (64)

McCann Erickson Madrid, Saatchi & Saatchi Denmark, Ogilvy Sydney, Maclaren McCann Toronto, WIEDEN+KENNEDY Portland, Ogilvy Argentina, McCann, Mullen Romania, Wieden + Kennedy Amsterdam, Grey Denmark, Santo Buenos Aires, D'Arcy, Ogilvy&Mather, McCann Erickson Istanbul, Propaganda McCann Denmark, McCann Group, Ogilvy and Mather Mexico, Publicis Israel, Elephant Cairo, JWT Sao Paulo, Next Advertising, Crispin Porter+Bogusky, Ogilvy Brazil, Evek, Leo Burnett Colombia, DraftFCB Puerto Rico, Santo USA, CP+B USA, Ogilvy & Mather Singapore, Ogilvy & Mather Colombia, McCann Erickson Paris, McCann Erickson Berlin, Ogilvy & Mather France, Translation, Publicis Conseil Paris, JWT Brazil, McCann Erickson India, Duval Guillaume, Johannes Leonardo USA, Wind, OGILVY Sao Paulo, Wolkoff et Arnodin Paris, Wieden + Kennedy USA, Image PR, Ogilvy & Mather Advertising, Ogilvy & Mather China, Fitzgerald+CO, Folded Wing / Frukt, Leo Burnett Sidney, Leo Burnett Chicago, Marcel Worldwide, McCann PR, MRM//McCann, Santo London, Ogilvy & Mather Argentina, Ogilvy & Mather Burma, Wieden + Kennedy Sao Paolo, Pattern // Mind Treat Studios, Wieden + Kennedy, ACTIV AD, GMP Group, GMP+WEBSTYLER, VML, Diud Studio

Oameni (153)

Liviu Pustiu, Fane Spoitoru, Alex Bogusky, Beatrice Iftimi, Titus Dumitrescu, Adrian Botan, Alexandru Dumitrescu, Radu Pilat, Radu Tinc, Raluca Iacob, Elena Serban, Giuliano Doman, Razvan Marculescu, Tiberiu Munteanu, Alex Sterian, Ion Ludosanu, Cristian Linaru, Cristi Serban, Eugen Soineanu, Adrian Radu, Andrei Kaigorodov, Daniel Botezatu, Emilian Arsenoaiei, Iulian Postelnicu, Laurentiu Banescu, Ali Ali, Roberto Fernandez, Liviu David, Semida Duriga, Carmen Albisteanu, Maria Neneciu, Cabral Ibacka, Pedro Izique, Fred Aramis, Meg Farquhar, Alex Mehedff, Ricardo Mehedff, Susanne Shropshire, Rubens Angelo, Rodrigo Oliveira, Anselmo Ramos, Claudio Lima, Nana Bittencourt, Mark FItzloff, Hal Curtis, Jeff Gillette, Heather Ryder, Chris Thurman, Lindsay Reed, Laurie Holtz, Peter Gannon, Rob Reilly, Dave Schiff, Alex Burnard, Matt Fischvogt, Tom Hauser, Alvaro Ramos, Bart Batchelor, Ricky Soler, Jose Llompart, Luciana Sismondi, Gaston Bigio, Gaston Schaefer, Federico Garcia, Pablo Minces, Vlad Ivangorodsky, Asan Aslam, Peter Majarich, Javier Mentasti, Rodrigo Isaia, Alejandro Garone, Karina Aiello, Barbara Storey, Valeria Pinto, Federico Faralla, James Procter, Steve Back, Jon Loke, Kevin Joseph, Mauricio Guerrero, Luis Ramirez, Andres Lamprea, Daniel Mora, Juan-Jose Posada, Stefan Baechle, Tilo Endert, Erik Gonan, Antonin Jacquot, Anne De Maupeou, Cecile Lejeune, Hugo Takacs, Leo Premutico, Jan Jacobs, Aaron Phua, Ferdinando Verderi, Iain Nevill, Rebecca Ullman, Dave Thompkins, Sarah Kraus, Birol Bayraktar, Michael Jacob, Ridley Scott, Jeff Waldman, Adi Despot, Anca Nastase, Ioana Filip, Dany Manea, Florin Ciobanu, Ionela Buta, Nicoleta Eftimiu, Oana Gheorghe, Matei Goncea, Iuliana Nedelcu, Maria Nazdravan, Matei Buta, Laura Aldea, Amalia Jakab, Gavin Simpson, Laura Badea, Danis Tanovic, Iulia Ivanov, Irina Dragomir, Daniel Ilinca, Cristiana Belodan, Giulia Burlui, Mihai Gongu, Andrei Ungureanu, Bogdan Raileanu, Dana Pascu, Mihaela Nita, Raluca Brinzoiu, Elena Ciric, Miruna Smeureanu, Andreea Dragan, Alexandra Mihus, Sasha Tanase, Ioana Dobrinescu, Ionut Raicu, Laura Savu, Alexandra Caraulani, Alina Nedelcu, Anca Gheorghe, Andrei Gheorghe, Claudia Asanache, David Pripas, Alex Fasui, Paul Vlasceanu, Calina Maria Purje, Catalina Gherda, Cristi Marin, Dragos Colcear, DARA, Paul Dovan