Oana Navodaru (Aquavita, Iasi): Publicitarul iesean inca e conventional

Aflam de la Oana Navodaru (Marketing Coordinator, Aquavita, Iasi) care au fost highlight-urile din activitatea agentiei Aquavita in 2013, care sunt planurile pentru noul an, care sunt principalele diferente intre piata din Iasi si cea din Bucuresti, dar si ce pregateste Aquavita pentru prima participare la Noaptea Agentiilor

Care sunt cele mai bune campanii ale agentiei din ultimul an
Nu cumva e mai sanatos sa raspunda clientii nostri aici? Din punctul meu de vedere, o campanie buna e cea in care ne este lasata imaginatia sa zburde cu scop si in care ne sunt puse la dispozitie mijloacele. Sigur ca pleci de la obiective, ca ai de obtinut rezultate, ca ai de impacat fluturii din cap cu golul din stomac si asa mai departe. Dar, da, o campanie buna e cea care ne face sa o aratam cu degetul pe strada, cu care ne laudam la parinti si la alti clienti, de care ne-am bucura sa auzim ca vorbesc si cei mai mari decat noi, despre care au povestit si altii, de al carei proces creativ si de implementare ne amintim cu placere.

Minim doua campanii ne aduc in punctul asta in momentul de fata: lansarea primului winebar din Moldova (RED) si campania de sustinere a artistilor ieseni implementata la Centrul Comercial Felicia. In prima ne-am luat o responsabilitate sora cu muntele (pe vreme rea de iarna, cand n-ai nici echipament complet la tine), nu stiam daca un astfel de local ar merge in Iasi. Ne-am trezit cu 100 de intrebari in cap la care cred ca am gasit raspuns intr-un final, caci altfel nu am fi ajuns aici. E bine, e chiar foarte bine ce se intampla acolo si chiar ne gandim sa facem mai multe proiecte de gen.

A doua (Felicia sustine artistii ieseni) a plecat din nevoia noastra de a schimba putin abordarea retail-ului local, in care tu ca si client trebuie sa cumperi, sa cumperi, sa cumperi mai mult, sa cumperi mai mult decat altul, decat celalalt, bonuri, bonuri, tombole. Clar ca acestea sunt mecanismele cu care sunt oamenii obisnuiti, n-ai cum sa le rapesti asta. Dar poti sa le imbraci altfel. Asa ca am decis sa scoatem in prima linie artisti din Iasi care sa ne imprumute chipurile si asemanarile pentru vizualuri creative, care sa paraseasca aria de "familie fericita in jurul unui cos de cumparaturi" sau "el si ea, zambitori, cu sacose de cumparaturi, cum tin in mana eventual si un premiu sau o surpriza si...eventual sa se uite si in sus stanga unde sade scris premiul campaniei …la care ei rad…pentru ca sunt fericiti…la cumparaturi!". Si asta am facut! Tocmai ca sa nu facem asta! Centrul comercial inca se transforma treptat in "Galeria de Arta Felicia". Iesenii, daca tot vin sa cumpere, isi odihnesc si ochii la expozitiile de acolo, vad de ce sunt in stare artistii ieseni (sculptori, pictori, fotografi, actori, muzicieni etc.) si sprijina comunitatea artistica. Ce ne-a mai ramas in vremurile astea in afara de arta?

Inca ceva bun care s-a intamplat si de care am aflat abia dupa ce am gandit conceptul asta a fost ca Iasiul va candida pentru pozitia de capitala culturala europeana in 2021. La anul va povestim ce am mai facut in directia aceasta si pentru alti parteneri.

Care sunt clientii agentiei in acest moment. Care sunt clientii castigati in 2013
Clientii se inscriu in categoriile retail si horeca, in principal: avem in facturier datele Centrului Comercial Felicia din Iasi, Jupiter City din Pitesti, Select Grup si RED Winebar (pentru care ne ocupam in continuare de comunicare/promovare), Antibiotice Iasi, Fundatia Bethany (suntem implicati intr-un proiect pe cat de interesant, pe atat de provocator, ceea ce ne bucura peste masura) si alte nume care ne tin mintile in corzi. Am mai spune, dar deocamdata sunt proiecte care isi asteapta scoaterea oficiala la lumina si nu avem voie sa dam din casa nici macar o initiala.

Cum a evoluat cifra de afaceri a agentiei in 2013 fata de 2012.
De ce? Au fost bani in perioada asta si noi suntem singurii care inca nu au aflat? :) A evoluat asa cum a evoluat piata, per ansamblu. Nu sunt bani, ce sa-i faci? Taiem de la marketing, din partea aia de nu-i tangibila. Deci automat ni s-au taiat si noua bugetele. Ne cauta in jos trendul, asta e situatia. Dar tot timpul muncim pentru mai bine. Si, la cum se arata inceputul lui 2014, avem sanse sa schimbam directia in sus.

Ce decizii de business au avut cel mai mare impact asupra evolutiei agentiei in ultimul an
Agentia a dezvoltat acum 4 ani sistemul de loializare Infomatic (pe baza de card) in special pentru domeniul retail. A fost implementat in doua centre comerciale si si-a gasit locul pe birourile factorilor decizionali ai multor alte centre comerciale si mall-uri din tara. Pentru ca necesita o investitie relativ mare, nici deciziile nu se iau foarte usor. Astfel ca am decis sa pastram asul acesta in mana si, cat timp mall-urile se decid daca sa investeasca sau nu intr-un program de loializare, noi sa ne vedem de drum si sa cotim in alta directie, dupa alt indicator.

Anul trecut a inceput lucrul la RED Winebar (de care aminteam mai sus) si, pentru ca am pus minte langa minte, agentia a strans laolalta o echipa intreaga ce avea sa puna la dispozitia clientului o solutie la cheie: tot, de la concept, architect, designer de interior, decoratiuni, pana la branding, campanii de comunicare/promovare, campanie de lansare si concept de eveniment, lista de produse.

Diferente intre capital si celelalte orase din tara in ce priveste:

Oportunitatile de business pentru agentii
Da, este normal sa se intample asta. Clientii mari sunt putini si impartiti de ani buni intre agentii, nu e un mediu de afaceri atat de dinamic ca cel din capitala. Si daca e sa ma gandesc invers, ce nume mare se gandeste sa cheme la pitch agentii mici de la multi kilometri distanta? Si pe care sa nu le cunoasca.

Fee-urile care pot fi obtinute
Probabil sunt mai mici decat in capitala (as spune sigur, 100%, insa ma bazez pe prejudecati si pe evidentul ce ne inconjoara. Cata vreme imi lipsesc argumentele validate de surse verificate, ma opresc aici).

Oportunitati de cursuri de publicitate pentru junior si dificultatea procesului de recrutare
Nu am auzit sa existe astfel de cursuri in Iasi, nu am idee unde pot invata publicitate juniorii. In afara de munca in agentii, proiecte concrete si propriu-zise, sau intalniri/ateliere/evenimente punctuale organizate de publicitari, nu se invata in scolile noastre. Bine, nici nu cred ca ar trebui, daca stau sa ma gandesc.

Atitudinile publicitarilor
Publicitarul iesean? Poate ca este putin mai motivat sa caute orice picatura de creativ si in gaura de sarpe, tocmai pentru ca e greu sa faci clientii noi sa te gaseasca si sa te vrea pentru ca ai sclipirea aia de care au ei nevoie. Cred ca ii lipseste curajul publicitarului din capitala, dar ajunge el si acolo, imediat ce creste curajul acesta si in client, caci de acolo pleaca totul. Problema clientului de aici este ca va face ceva iesit din comun (bine, cat se poate de iesit din comun la ora actuala si in domeniile in care ne gasim) numai dupa ce testeaza altii apele inainte. Daca a functionat, intra si ei pana la glezne. Inca suntem conventionali, acesta este adevarul.

Ce invataminte din 2013 ajuta in 2014
Ideile cele mai bune vin atunci cand nu le cauti; da o sansa creativului introvertit sa iasa la lumina (asta e furata dintr-un articol citit recent); nu lua nimic de-a gata, dar clientilor fa-le asa; ai rabdare.

Asteptari in noul an
Asteptam sa vedem ce ne coace mintea in noile proiecte despre care va spuneam mai sus ca nu putem povesti inca nimic. Suntem entuziasmati, este vorba de un nou restaurant care va reflecta iar viziunea Aquavita de la un capat la altul.

Noaptea Agentiilor
Zicale pur si simplu romanesti. Evenimentul se cheama "Zicatorii" si vrem pe 3 aprilie sa adunam in mansarda toate proverbele adaptate pe care le gasesc participantii, sau pe care le gasim impreuna. Suntem de parere ca orice proverb trebuie sa fie croit dupa propria persoana, ca asta ne face unici ("esti unic, exact ca toti ceilalti!"). Facem poze, le urcam pe Facebook, Vlad (colegul nostru de pe design) va veni cu trupa din care face parte - Clandestin, poate prindem si ceva franturi de stand-up cu o alta mana de prieteni. O sa fie frumos, ca suntem oameni de treaba. :)



Branduri

Subiecte

Sectiune



Related