Arta reclamelor cu gaini

Este o adevarata arta sa scoti ce-i mai bun dintr-un brief. Iar cine a facut spot-ul pentru Agricola Bacau in mod evident a fost in acea perioada a lunii. Rezultatul, vizionabil si pe site, a intrat in lupta cu campania Alpha Bank, stiti voi pentru ce premiu.
Singura parte buna a spotului imi pare a fi originalitatea. E o idee noua pe care eu, unul, nu am mai vazut-o in alta parte. Ceea ce e foarte bine. In fond, prima grija a celor care pun la cale o noua campanie este sa fie originali, daca se poate in idee, daca nu, macar in prezentarea ei.
In rest, spotul e plin de contradictii, momente ridicole si, mai ales, de citeva caracteristici care pot fi cu usurinta catalogate drept minciuni sfruntate.

Mai multe feluri de arte
Spotul se cheama, nu stiu daca din partea agentiei, Maestrul, fapt care m-a facut sa rid cu maxima pofta. Iubitor de arta cum ma cunosc, stiu ca tot arta se cheama si cea martiala. Prin urmare se potriveste manusa cu vo-ul spotului care vorbeste despre arta.
Mi-am adus aminte de stilurile de lupta kung fu bazate pe modul in care se misca animalele. Am vazut cu totii filme asiatice si documentare despre performantele supranaturale ale luptatorilor cu ochii oblici. Se vorbea acolo despre stilul tigrului, al cocorului sau al maimutei bete.

In acest spot se pare ca avem o prezentare a stilului gainii bete. Astfel, un gainar, sarac cu duhul dupa privire, ia semintele din papucul parcat in fundal, isi lasa sapca pe un stilp si se aventureaza printre fiarele din tarc. Oricit respect as avea pentru carnea de pui, gainile, ca specie, mi-au facut impresia unei nepasari suverane fata de purtarea stapinului. Nu le stiu predispuse la nevroze sau alte probleme psihologice, femeiesti sau nu. Si atunci imi pare falsa premisa ca daca stapinul le hraneste miscindu-se ca ele, atunci gainile vor fi mai productive. In fond nu se poarta ca el ca sa le "fure" ouale sau puii.
Dar de fapt ceea ce ma deranjeaza cel mai tare nu este aceasta presupunere, ci "minciunile" pe care le presupune.

Oul si minciuna
Daca ar fi in puterea mea, as amenda acest spot (macar agentia, daca nu si pe Agricola). Pentru ca nu se pot gasi argumente tocmai obiective si rateurile date de agentiile de publicitate au bunul obicei sa li se intoarca intr-un tirziu. Iata doua elemente de maxima importanta.

1. In imagine vedem numai gaini, dar vocea ne spune despre arta de a scoate ce-i mai bun din pui. In cadrul final al spotului vedem o friptura. Presupun ca e de pui. Ceea ce imi confirma existenta unei erori logice. Daca vreti sa spuneti carne de pui, de ce aratati gaini? Erau asa de greu de gasit citiva pui care sa populeze tarcul. E drept ca puiul este un produs al gainii, dar vocea recita despre scoaterea celui mai bun lucru din pui nu din gaini.

2. Nu am inteles nici de ce mi se toarna pe git minciuni de genul pozitionarea tarcului in padure in mijlocul naturii si dimensiunea lui mica. Nu am fost la Agricola Bacau niciodata, dar bag mina in foc ca daca si-au permis o agentie de publicitate nu sint in nici un caz niste tarani care cresc 5 gaini in spatele casei din padure. Nu stiu altii cum sint, dar eu ma simt profund insultat cind simt ca unii incearca sa ma indoape cu mesaje false. E o limita pe care incerc sa cred ca voi sti sa nu o trec niciodata.

Dau reject instantaneu la spot si, ce e cel mai important, dau reject instantaneu la produs. Inchid ochii si ma gindesc la o campanie premiata anul trecut la Cannes pentru carnea de pui Barran ("The chicken you can trust."). Deci prin alte parti se poate.

P.S. Ma bucura nespus sa vad ca intr-un dispret suveran, Alpha Bank continua campania cu cozile, dar cu o alta executie. Va spuneam eu doar ca e "campaignable". Acum avem o coada de trandafir, una de cometa si parca mai era una, dar am uitat-o. Adevaru-i ca sint cam prinsi cu pantalonii in vine si trebuie sa difuzeze ceva.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Campanii

Sectiune



Branded


Related