Ce inseamna asta: informal, fara ierarhii si cat mai multa flexibilitate, explica Raluca Bailescu, Managing Partner MakeSense, o agentie tanara, formata din 8 oameni. Cum se comunica in interiorul ei? Avem mai jos un exemplu cu catei.
Istoria agentiei
Povestea MakeSense a inceput in mai 2010. Primii doi ani au fost plini de provocari, luna de luna, trimestru de trimestru... Apoi 2012 ne-a adus cresteri in echipa si o dublare a cifrei de afaceri. Iar 2014 a fost anul in care a devenit evident ca cea mai mare parte din business-ul nostru tine de sfera content marketingului si ca ar fi cazul sa spunem asta in piata.
Cea mai importanta schimbare din piata
Suntem o agentie crescuta in vremuri de schimbare, asa ca nu prea ne e frica de nou. Inca suntem tineri si suficient de curiosi, prea tineri si prea curiosi ca sa ne simtim foarte afectati de schimbari. Mi-as dori sa pastram cat mai mult aceasta curiozitate si tinerete in agentie. In plus, am ales o forma de organizare care sa ne ofere flexibilitate, ne facem un mereu un plan si multe alte planuri de back-up.
Departamente
Acum suntem opt. O bucata buna de drum insa am parcurs-o in sase, tot cautand si intreband de-al saptelea. Nu e cazul de departamente si, asa cum ne-am propus noi sa crestem, probabil ca nici nu va fi cazul prea curand.
Comunicarea interna
In interiorul agentiei comunicarea este extrem de informala. Nu avem o organizare ierarhica. De ceva vreme am adoptat conceptul de holacracy, ca forma de organizare, ceea ce ne ajuta sa fim foarte flexibili si ne obliga/ajuta sa comunicam foarte mult intre noi. Uneori cred ca ajungem sa fim chiar redundanti din nevoia de a ne confirma ca mesajul a ajuns corect si la timp la colegi.
Rolul fiecaruia in agentie e foarte important si la fel de important este ca fiecare dintre noi intelege rolul celuilat. Ne ajutam mult intre noi si sa facem treaba bine si sa plecam devreme acasa, dar, din punctul meu de vedere, cel mai important este ca ne ajutam mult sa invatam lucruri noi. Auzi des la noi in agentie “Vrei sa te ajut?” si “Hai sa iesim la o cafea sa te mai linistesti si poate imi vine si mie vreo idee cum sa rezolvi asta!”.
Legat de ce incercam sa incurajam, as zice precizia. Mi-a amintit de curand o colega de o replica pe care o foloseam des la inceputurile agentiei si pe care ar merge uneori sa o mai folosim si acum: “pai, daca zici ca-i caine, e caine, dar daca zici ca e caine lup sau caine dalmatian e si mai clar”.
Clienti
As spune ca lucram numai pentru clienti mari. Chiar daca sunt start-upuri sau companii cu cifre de afaceri de zeci de milioane, in general clientii cu care ne potrivim sunt vizionari, cu planuri pe termen lung si cu chef de munca. Ce conteaza in relatia cu ei? Increderea si respectul reciproc.
Cultura organizationala
Am avut acum vreo trei ani o discutie serioasa legata de valorile care ne-au adus impreuna. Am purtat acea discutie cand ne hotarasem sa crestem si ne-a fost clar ca daca vrem o echipa mai mare dar la fel de solida ne trebuie alaturi oameni care sa munceasca si sa traiasca dupa valori similare, chiar daca competentele pe care le cautam atunci erau complementare.
Asa ca atunci cand vine vorba de cultura organizationala nu folosim cuvinte mari si nici nu facem promisiuni fara sens. Exista in agentie un cuvant – responsabilitate - pe care toti il intelegem foarte bine si care iese la iveala des si bine. Stim ce valori ne leaga si pe baza lor facem recrutari, oferim recompense, voluntariem, alegem sau refuzam proiecte.
Provocari
Provocarile sunt cam aceleasi ca si pentru o agentie de dimensiuni mai mari. Depinde foarte mult unde alegi sa te pozitionezi si cu cine alegi sa faci business. Altfel, industria de comunicare se tot schimba, granitele dintre profesii sunt tot mai fine, nevoia de educatie tot mai mare.


























