Apocalipsa de la Flanco

"Apoi ingerul a luat cadelnita, a umplut-o din focul de pe altar si l-a aruncat pe pamant. Si s-au starnit tunete, glasuri, fulgere si un cutremur de pamant.
Si cei sapte ingeri, cari aveau cele sapte trambite, s-au pregatit sa sune din ele".

Cum stim cu totii, pe pamant traiesc oameni. Omul este mic, el nu poate face singur lucruri de genul celui descris mai sus. Constient de nimicnicia lui si pentru a reusi, totusi, sa provoace distrugeri semnificative, omul se integreaza in societate. Exista si un aforism pe aceasta tema: "never underestimate the power of stupid people in large groups". Exemplele pentru a sustine aceasta teza sunt nenumarate. Daca un om isi da cu un deodorant din gama veche, efectul este unul singur, negativ pentru el si pozitiv pentru umanitate: in autobuz nimeni nu se va sfii sa-l inghesuie. Dar daca un miliard de oameni fac acelasi lucru, rezulta ditamai gaura in stratul de ozon. Dar omul ramanea inca ineficient, asa ca a fost inventata Masina. Rezultatele n-au intarziat sa apara.

"Ingerul dintai a sunat din trambita. Si au venit grindina si foc amestecat cu sange, cari au fost aruncate pe pamant: si a treia parte a pamantului a fost arsa, si a treia parte din copaci a fost arsa si toata iarba verde a fost arsa"

Si iata ne aflam in luna septembrie a anului 2005, locuitori deveniti rezidenti pe o planeta care a inceput sa ne dea suturi. Ce facem noi, sinucigasi inconstienti ce ne falim cu dragostea de viata? Reclame, facem reclame tematice. Numai bine pentru alti "noi", mai optimisti din fire, care spera sa moara de batranete si sa treaca cu brio de Judecata de Apoi. De-aia si scriem articole, facem exercitii pe altii in vederea acestui Ultim test. De exemplu, in cadrul acestui articol, reclama "Flanco-platesti la anul" va fi trimisa in Iadul publicitatii.

"Al doilea inger a sunat din trambita. Si ceva ca un munte mare de foc aprins a fost aruncat in mare; si a treia parte din mare s-a facut sange; si a treia parte din fapturile cari erau in mare si aveau viata au murit; si a treia parte din corabii a pierit."

Avem doua capete de acuzare majore si niste carcoteli. Primul este lipsa totala de logica a reclamei. Consumatorul este indemnat sa goleasca magazinul de electrocasnice pentru ca "nu stie ce se va intampla la anul", acest citat fatalist facand trimitere la calamitatile prezentate in prima parte a spotului. Pare ciudat, dar, referindu-ne strict la partile implicate, prea multe nu se pot intampla. Este posibil ca traznetul sa loveasca Flanco. Consecinte zero pentru consumator, pentru ca ratele sunt facute prin Credisson. Aici lucrurile se complica, avand in vedere ca "prima companie din Romania specializata pe credite de consum", Credisson, are drept actionar unic Cetelem, grup mult mai mare cu ramuri pe trei continente, la randul lui subsidiar altui grup, BNP Paribas. Ar fi nevoie de o nenorocire mult mai sofisticata pentru a distruge toata increngatura descrisa mai sus, un fel de Ciuma Alba a lui Frank Herbert. Cum nu stim de ce ar uri cineva atat de tare creditele de consum, cu notabila exceptie a finantistilor de prin BNR, incat sa-si dedice viata inventarii unei tornade cu absorbtie la punct fix, ne ramane o ultima varianta: bietul consumator este flanco-damnat. In acest moment, reclama se transforma intr-un banc prost din seria "veste rea & veste buna": vestea rea e ca vei muri peste un an, vestea buna e ca iti ramane timp sa-ti iei un cuptor cu microunde. Au!

"Al treilea inger a sunat din trambita. Si a cazut din cer o stea mare, care ardea ca o faclie; a cazut peste a treia parte din rauri si peste izvoarele apelor. Steaua se chema Pelin; si a treia parte din ape s-a prefacut in pelin. Si multi oameni au murit din pricina apelor, pentru ca fusesera facute amare."

Al doilea cap de acuzare este inducerea in eroare a consumatorului. Am sa dau credit agentiei si clientului si n-am sa cataloghez aceasta reclama drept "inselatoare". Intentia n-a fost asta, in schimb sunt sigur ca si-au dat seama de imaginea gresita ce se va forma in mintea consumatorului. Faptul ca au mers mai departe este o bila neagra. Despre ce e vorba. Sunt sigur ca majoritatea covarsitoare a celor ce au vazut spotul a gandit imediat: "Iau acum si platesc la anul? Ce oferta! Folosesc produsul un an fara sa platesc nimic! Incredibil!". Adevarul este altul, iar oferta nu este deloc incredibila, e chiar banala. Simplu, reclama speculeaza faptul ca pana la sfarsitul anului mai sunt 3 luni! In loc sa spuna clar "aveti o perioada de gratie de trei luni", ei spun "platiti la anul". Adica peste trei luni. Ma scuzati, am gresit, totusi in reclama se spune clar ca platesti prima rata peste trei luni. Cum, n-ati observat? Poate pentru ca acest lucru este scris mic, mic, timp de doua secunde numarate pe BS Player, undeva la baza unui ecran pe care iti apar simultan inca doua zone de informatie plus un cuptor care se invarte miseleste? Poate.

"Al patrulea inger a sunat din trambita. Si a fost lovita a treia parte din soare, si a treia parte din luna, si a treia parte din stele, pentru ca a treia parte din ele sa fie intunecata, ziua sa-si piarda a treia parte din lumina ei si noaptea de asemenea."

Trecand acum la carcoteli, as vrea sa imi spuna cineva daca electrocasnicele sunt produse suta la suta naturale, facute din petale de flori si scoarta de copac. Eu credeam ca au componente rezultate din activitatea acelor industrii incriminate in prima parte a spotului. Lucru neinsemnat, adaugat pentru savoare. Dar ceea ce urmeaza intra in alta categorie: mi se pare de un cumplit prost gust ca intr-o perioada marcata de multiple tragedii (tsunami, uragane, inundatii, unele dintre ele chiar in propria tara), sa gandesti o reclama ironic-amuzanta care porneste de la ele. Faptul ca au "focalizat" pe tornada nu-i o scuza valabila. Imagini destinate unor stiri dramatice sau documentare pline de durere sunt banalizate de catre o agentie pentru a face reclama unei promotii la electrocasnice. Unele limite n-ar trebui trecute.

Tot ce mai pot adauga in incheiere este faptul ca la ingerii cinci, sase si sapte lucrurile se complica.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Oameni

Sectiune

Dictionar



Branded


Related