Traiesc cu iluzia copilareasca, probabil generata de primele lecturi nesupravegheate, ca nu numai ca exista si alte forme de viata in univers, ci mai mult, ca acest proces miraculos se deruleaza intens si fara jena metafizica, sub ochii ciclopici ai telescoapelor noastre. Bunaoara cred, cu naivitatea celor care se apropie de criza de 30 de ani, ca exista o planeta a puilor de gaina. Sunt ferm convins ca undeva, pe la marginea galaxiei, inconjurata de o centura confortabila de pinteni si pene, exista acest bulgare de boabe de porumb si gainatz unde pompa lui Asimov depune delicat electronii in cofraje. Astazi, cu voia dumeavoastra dragi omnivori, voi apara cauza aceastei planete.
Fireste, probabil deja va intrebati de ce ma erijez in apararea acestui asteroid debusolat cand exista multe alte nedreptati galactice demne de corectat cu pixul. Ei bine, am motive intemeiate. Daca am fi intr-o ferma de publicitari romani, v-as spune sa nu calcati aici, aici si aici. Dar cum deja ati calcat, n-avem ce face, va trebui sa mergem mai departe si sa sa ne asezam la masa in curte cu acest copywriter perfect sanatos care a scris pe peretii capitonati ai agentiei sale cateva advertoriale memorabile pentru Agricola Bacau.
Recunosc ca am ras. Puiul biosecurizat reprezinta, cel putin pentru mine, un tronson lingvistic aflat la prima vizita. Pur si simplu trezeste asociatii pe care nu reusesc sa le controlez, inductii ce-i drept incurajate de constructiile acestor executii ametitoare. Cu alte cuvinte, nu ma pot opri, oricat as incerca, sa nu imi imaginez acest personaj jumatate gaina, jumatate masina in caserola lui cu leduri de "pui biosecurizat". N-are rost sa vi-l descriu, lecturati materialele. Pe de alta parte, nu am de gand sa judec prea aspru o miscare care este in esenta una de marketing si, daca nu ma insel, prima pe piata in segmentul acesta. Iar cand ajungi primul in capul consumatorului de pui se cheama ca ai doi lobi in ograda. Sunt putin amuzat doar de modul stangaci in care aceste noutati au fost comunicate. Dar sa le luam pe rand.
Prima, si de departe preferata mea este cea ce proclama: "puii biosecurizati sunt gata sa devina vedete". Prin intermediul acestui headline, chiar si intr-o revista ca TVSatelit, tocmai s-au pus bazele publicitatii non-euclidiene. Sunt dispus sa cred ca cineva poate manipula cu atata nonsalanta pasaretul la nivel conceptual, imi este insa foarte greu sa cred ca cineva poate da bun de tipar fara bunavointa de a depuncta decisiv unele inovatii mai putin clare. Daca cititi si articolul, veti afla si ce tip de insight a cauzat aceasta abordare virana. Pana una alta macelul continua, se uita de metafora proaspat creata, vedetele revenind la conditia de pasari, adica la etapele normale: ele sunt "crescute" si "hranite", pentru ca mai apoi sa fie inaripate definitiv prin procesele de "abatorizare" si "procesare". Iar in final, noblesse oblige, avem si un call to action pe care evit sa-l trunchiez de teama sa nu se inteleaga. Serviti: "Consuma cu incredere produsele biosecurizate Agricola Bacau ca sa fii mai aproape de vedete!".
Pe locul doi, dar nu la mare distanta, sta advertorialul " Stiati ca... " surprins de data aceasta in Evenimentul Zilei. E oarecum ironic ca in acelasi mediu in care gaina si-a nascut intaiul ei pui viu, avem sansa sa participam la primul lui proces de biosecurizare. Dar, lasand la o parte aceasta paralela fortata, am sa va indemn sa observati si aici eforturile copywriter-ului de a se adapta tonului unui cotidian, ordonand informatia pe puncte si distribuind cu grija senzationalul in cele cinci paragrafe. Cine n-ar devora la propriu un articol care incepe cu "Stiati ca... in inima Moldovei, la Bacau, cresc pui securizati biologic?". Mai ales cand un material subintitulat "Pui sanatos in portii adecvate" e ilustrat nonsalant cu muschi Azuga si ceafa afumata.
Deci, dragi pamanteni, inchei aceste randuri facandu-va cu mana de pe hubloul navetei mele spatiale si decoland spre planeta mai sus mentionata. Dar asteptati-va oricand sa va treziti intr-una dintre dimineti cu o closca uriasa facand umbra urbei dumneavoastra. Tocmai pentru ca n-ati luat in serios ultimele cuvinte ale unui consumator plutind prin spatiul cosmic in caserola lui biosecurizata: Agricola, we have a problem.





















