Mai toata lumea - din presa si de pe forumurile dedicate publicitatii - a dat cu piatra in fratii Vazanichi, in manechinele consumatoare de apa plata cu lamiie, a luat in tarbaca imaginea Zapp, fara a gindi de doua ori inainte de a se pronunta. Nimic mai firesc in comportamentul romanist accentuat, cu pedulari intre superficialitate si sarcasm gratuit.
M-a frapat in mod admirativ nu numai modul fresh de abordare, tupeul de a trece cu buldozerul peste cirdurile de businessmani, studenti si perechi de indragostiti ce populau universul publicitar al telefoniei mobile, cit si nenumaratele posibilitati de combinare speculativa a ideii de apartenenta la grup, intru coerenta brandului. O alta gaselnita inteleapta a fost cea cu restrictionarea limitativa a castei, creind senzatia de membership, de cerc inchis, frecventat cu indreptatita aroganta selectiva de cunoscatori. Apoi, ilaritarea posturilor si a situatiilor, parodierea cliseelor s-au pastrat in zona obiectivitatii si naturaletii, a relatarii fara emfaza, fara exagerare, fara cadere in burlesc sau grotesc, lucru rar inteles si asumat de actorii si regizorii romani, tributari inca Undei vesele si teatrului de revista. Un alt lucru bine gindit a fost alegerea verbului "a saluta", a carui ambivalenta semantica se construieste din melanjul acceptului jovial cu protocolul determinat de noutate.
Reconstruirea veridicului, a plauzibilului, se face prin atentia fata de detaliu, prin accentul pe cuvinte cheie, prin schimbarea tonalitatii si a registrului lexical. Spotul radio cu "grupul soferilor pasionati de geologie" - mai "rotund" si mai spumos ca cel cu radarul - loveste greu in plexul solar al umorului. "Mezozoicul" si "Scarisoara", "solul brun-argilic-stratificat" se altoiesc armonios cu vocea "taticului" care a schimbat "bucsaraia, amortizoarele si planetarele" si cu interventia dimboviteanului grabit, de o "co[n]sistenta deosebita".
Detaliul rupe! Detaliul rulz! "Clanul decoratorilor de usi" descinde cu succes din "Nasul" lui Coppola. Muzica si castingul, onomastica de sorginte interlopa, "capul de leu pe auriu" transmit cu usurinta senzatia de "cover business - dirty boys". Mai nou intratul in ring "grup al politicienilor pasionati de sf" ne demostreaza ca vintul schimbarii ajunge si in calupurile publicitare. S-a dat dezlegare la urecheala alesilor prin vot democratic. Limba de lemn e la loc de cinste, aplaudam "demararea lucrarilor" cind, in profunzimea cimpului vizual, observam doar un umil minuitor de tirnacop, ce va scobi tronsonul subteran Tulcea - Baia Mare pina "la finele anului". Cind logica si logistica isi dau mina intr-o asemenea maniera, singura dilema ramine peronul din Valeni. In microfonia conferintei de presa, ei "sint in masura sa confirme". Ultimul spot Zapp mai baga o sarja de umor sanatos in tubul catodic: "Hartistii" de hair nu pot fi raniti, jigniti sau ofensati de societatea care bate pasul pe loc, in frizeria "Higiena". Luind pulsul parisian - "fusion" si "sauvage" - se vor simti numai si numai "lezati". Mai ales acolo...."pierdut, la spate".
Grija agentiei pentru amanuntele care construiesc veridicitatea, care completeaza fisa personajelor si a situatiilor de ansamblu, m-a facut sa analizez cu atentie marita tot acest periplu comic prin grupurile utilizatorilor Zapp Share Free. Am observat ca - in ordine cronologica - se stringe cercul, in defavoarea furnizorului de servicii: zece manechine, noua decoratori de usi, opt politicieni pasionati de sf, sapte stilisti lezati...Urmeaza sase rezervatori de mese in cluburi, cinci sexatoare de pui la avicola, patru vj purtatori de ochelari de soare noaptea, trei feministe trans-sexuale, doi taximetristi anti-manelisti...si gata, ca la unu moare grupul.
Gasca fanilor Agatha Christie care au ascultat Megadeth intreaba: e "Ten Little Indians" sau "Countdown To Extinction"?
























