Cat de greu va fi 2009 pentru presa scrisa de business?

Interviu cu Andreea Rosca, Publisher Business Press Realitatea-Catavencu

Presa scrisa romaneasca nu o duce prea bine la acest inceput de an. Cel putin asa se aude in piata si daca deschizi un cotidian o sa te convingi ca ad-urile de presa s-au cam rarit. Comenzile de publicitate in ziare au inceput sa se micsoreze inca de la sfarsitul lui 2008, punand in pericol principala sursa de venit a publicatiilor. Presa scrisa de business, insa, nu resimte inca schimbari dramatice in acest sens, ne spune Andreea Rosca, directorul publicatiilor de business din Grupul Realitatea-Catavencu. Cele doua publicatii pe care le coordoneaza, Business Standard si Money Express, au in plan pentru 2009 intarirea pozitiei pe piata prin noi mecanisme de distributie si noi parteneriate.

IQads: Trustul Realitatea-Catavencu a inceput anul cu o veste buna. Rezultatele studiului SATI anuntate de curand plaseaza Realitatea.NET pe pozitia de lider al site-urilor de stiri. Cum ati descrie in cifre anul care tocmai s-a incheiat, din punctul de vedere al tirajelor Business Standard si Money Express?
Andreea Rosca: 2008 a fost, pentru ambele publicatii, un an bun. Am obtinut prima certificare de tiraj, care confirma ca publicatiile noastre au avut o performanta unica in piata de media de business. Intr-un singur an, am reusit sa atingem un numar de abonamente de peste 12.000 exemplare pentru Business Standard si peste 5.000 pentru Money Express, iar, la sfarsitul anului trecut, cifrele au urcat la 15.000, respectiv 6.000 de abonamente. Pentru o publicatie de afaceri, abonamentele sunt cel mai relevant indicator si, in toata lumea, acesta este modelul de business in industrie. La sfarsitul lui 2008 am lansat prima campanie de abonare personalizata, campanie care permite publicului nostru sa-si personalizeze pachetele dupa nevoi si dorinte si, in 2009, vom continua sa inovam in ceea ce priveste abonamentele. Principala problema, in acest moment, sta mai ales in procedurile complicate de abonare, iar noi dorim sa dam acces intr-un singur pas la oricare dintre cele doua publicatii, fara formulare sau alte complicatii.

IQads: Anul trecut ati incheiat parteneriate cu Blue Air si CFR, parteneriate in urma carora cele doua companii de transport distribuie calatorilor editii personalizate Business Standard. Tragand linie la sfarsitul anului, care au fost beneficiile acestor parteneriate pentru BS?
Andreea Rosca: Acest gen de parteneriate este, din nou, o inovatie in piata de media. Exista foarte multi oameni din publicul nostru tinta care au nevoie ca informatia sa ii urmeze acolo unde se afla, si nu invers. Conceptul Business Standard spune ca publicul nostru trebuie sa aiba acces la stire si analiza in orice moment al zilei, oriunde s-ar afla. Acesta este marele beneficiu al parteneriatelor respective: oferim informatie tuturor celor care calatoresc cu Blue Air sau CFR si, in plus, partenerii nostri au la dispozitie un mijloc simplu si elegant de a comunica cu acelasi public. Am inventat un mecanism de marketing foarte eficient pentru parteneri, atat din punct de vedere al costurilor, cat si din punct de vedere al continutului, pentru ca putem schimba rapid informatia, astfel incat pasagerul Blue Air sa afle tot ceea ce este nou in legatura cu compania.

IQads: Ce alte parteneriate sau actiuni asemanatoare aveti in plan pentru 2009 pe partea de print?
Andreea Rosca: In primul rand, dorim sa cream mecanisme de abonare extrem de simple si de eficiente, astfel incat decizia de abonare sa poata fi rapid concretizata. In acelasi timp, dorim sa deschidem noi canale de distributie pentru publicatiile de business, pentru ca reteaua traditionala este, sa o spunem cinstit, prohibitiva pentru publicatiile de nisa. Este aproape imposibil sa distribui un ziar de business in mod eficient la chioscuri. De aceea, suntem in discutii pentru noi mecanisme de distributie si noi parteneriate. De asemenea, incercam sa cream parteneriate care sa duca la democratizarea informatiei economice si de afaceri. In aceasta tara, oamenii nu au cultura economica necesara pentru a intelege si actiona. Oamenii nu au obisnuinta de citi informatie economica, o considera pentru elite. Este eronat. Daca oamenii nu au obiceiul de a cumpara, le vom duce informatia sub ochi, pentru a crea o nevoie. Nu e posibil ca, intr-o tara precum Romania, audienta publicatiilor economice sa se ridice la doar 500.000 de oameni.

IQads: Ce schimba criza financiara in planul actual al publicatiilor editate de Realitatea-Catavencu?
Andreea Rosca: Criza actuala creste interesul pentru informatie, ceea ce este minunat pentru o publicatie. Vom incerca sa profitam de acest interes, creand proiecte speciale care sa livreze continut adaptat nevoilor in astfel de momente. Vom incerca sa lucram foarte mult cu clientii nostri pentru a le livra proiecte integrate (print/online/tv) care sa aduca valoare adaugata. Suntem singurul grup de media care face acest lucru si care are create mecanismele interne necesare pentru a dezvolta si lansa proiecte integrate. Pe plan financiar, am ajustat, este adevarat, planurile pentru 2009. Dar vom continua sa investim si sa dezvoltam produsele, astfel incat sa avem, in cel mai scurt timp, titluri solide si profitabile.

IQads: Ce isi propune grupul de presa Realitatea-Catavencu pentru anul 2009? Ne puteti da cateva cifre referitoare la bugetele pe care grupul le va investi in actiuni de marketing?
Andreea Rosca: Nu pot raspunde in numele colegilor mei de la alte divizii. Dar va pot spune ca marketingul iese din etapa poetica si, in 2009, intra in zona in care fiecare leu cheltuit in marketing trebuie sa aduca rezultate in business. Money Express si Business Standard au nevoie de comunicare creativa si eficienta si vom investi cat va fi nevoie pentru a obtine rezultate masurabile.

IQads: Revenind la efectele crizei economice, bugetele pentru publicitatea pe print au inceput sa scada considerabil. Care va fi reactia ziarelor la aceasta schimbare?
Andreea Rosca: Bugetele pe zona de presa de business nu au scazut, pe ansamblu, dramatic. Intelegem foarte bine nevoile clientilor nostri de a cheltui eficient bugetele, pentru ca aceasta este si politica noastra. Cum spuneam, vom lucra mult mai strans cu ei pentru a le livra rezultatele de care au nevoie. 2009 nu va fi un an simplu nici pentru piata de media, nici pentru economie, in ansamblul ei. Cel mai rau lucru este ca traim intr-o atmosfera de incertitudine in ceea ce priveste evolutia bugetelor, a veniturilor, a principalilor indicatori. Aceasta incertitudine poate aduce o reducere dramatica a performantei, pentru ca lumea se afla intr-o stare de asteptare. Este probabil ca toti publisherii vor taia din agenda proiectele noi, cu exceptia celor cu finantare certa. De asemenea, este probabil ca 2009 va fi anul in care costurile cu forta de munca in presa vor reveni in limtele normale, de la aberatiile din ultimii doi ani. Probabil ca profitabilitatea va scadea semnificativ, iar multe dintre publicatiile neprofitabile nu vor prinde anul 2010.

IQads: Ce strategii de criza luati in calcul la nivel de trust pentru a trece peste previziunile ingrijoratoare?
Andreea Rosca: Politica de integrare media a trustului este foarte importanta pentru a oferi clientilor nostri campanii eficiente. Lucram foarte mult impreuna nu numai pentru proiecte, dar si in ceea ce priveste marketingul. Ne concentram, pentru fiecare mediu, pe nevoile publicului pentru a stabiliza si creste audienta, pentru ca este un moment foarte bun pentru zona editoriala, in care interesul publicului pentru informatie este mult mai mare.

IQads: Se vor muta publicatiile in online? Este acesta un efect al crizei, putem sa vorbim de o astfel de tendinta?
Andreea Rosca: Realitatea Catavencu are o divizie foarte puternica de online care administreaza site-urile brandurilor din grup, dar care genereaza o gramada de proiecte noi. Este un context bun pentru dezvoltare in mediul virtual, dar este prematur sa vorbim despre mutarea exclusiv in online a unor titluri din print. In afara cazului in care intreg modelul de business este schimbat, internetul nu poate furniza, azi, venituri suficiente pentru a compensa aceasta schimbare. Ne bazam foarte mult pe mediul virtual pentru generarea de venituri si dezvoltarea produselor, dar nu ne punem problema unei miscari atat de dramatice. Este foarte posibil ca publicatii mici (nu ma refer aici la trustul Realitatea Catavencu) sa ia decizia de a renunta la mediul clasic, la hartia tiparita, dar numai cu o regandire completa a structurii de costuri si generare de venituri. O publicatie clasica nu are, in alte conditii, nicio sansa in online.

IQads: Cine va rezista pe piata in aceste conditii? Cat la suta din publicatiile actuale preconizati ca vor mai exista anul viitor in aceeasi perioada?
Andreea Rosca: Vor rezista titlurile si instituriile media care au rabdarea si disciplina de a-si consolida continutul, de a-si eficientiza costurile si de a-si pastra oamenii foarte buni. Vor rezista cele care au o strategie care merge dincolo de anul urmator. Nu in ultimul rand, va fi un an mult mai dur pentru institutiile de media independente, care nu pot crea niciun fel de sinergie de continut, comunicare, vanzari. Am asteptat atata timp un moment al adevarului in media, pentru ca nu numai noi, oamenii din industrie, dar si publicul considera ca sunt prea multe titluri. Acesta este un an al adevarului, inclusiv pentru media finantate pe alte motive decat cele de business - sponsorii diverselor titluri trec si ei prin criza.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Oameni

Sectiune



Branded


Related