#Iohannis | Felix Tataru: "Decat sa fiu marlan, mai bine pierd" cred ca este replica intregii campanii

Discutia cu Felix Tataru a durat o ora, la sediul GMP, in sala cu premiile agentiei.
La inceput, am lamurit doua lucruri: 1. p
articiparea lui  in campania pentru ACL/Iohannis a fost in nume personal, nu ca reprezentant al companiilor pe care le conduce si 2. nu-si aroga meritul in castigarea alegerilor. A fost parte din echipa. A ajutat. 

"Nu cred ca rezultatul sta in mintea unui singur om sau a unei singure echipe. Diversitatea, layerele sunt atat de diferite si complexitatea atat de mare incat gestionarea capata o cu totul alta abordare. Si asta presupune foarte multa deschidere. Deschidere de a primi, de a auzi  si de a vedea aceste energii si de a le potenta."

Pe noi ne interesa subiectul. Pe Andrei Nica (Sendal Studio), sa arate bine si montajul final. Ce ne-a iesit, mai jos.

#PE SCURT 

 

#CONTEXT


Implicarea in campanie

Am o experienta de aproape 20 de campanii si majoritatea sunt lucrate cu PD, respectiv PDL. Seful de campanie a fost presedintele PDL [ N.R. Vasile Blaga ]. Am fost invitat la cateva discutii in vara, discutii cu staff-ul de campanie si cu candidatul. Ne-am placut, ne-am evaluat reciproc. Am simtit ceva, cred ca si domnul Iohannis a simtit ca poate sa aiba incredere in noi si i-am dat bataie.

N-am lucrat niciodata pentru cineva pentru care n-as fi votat. Desi au fost situatii in care am votat cu cei pentru care am lucrat, uneori nu am simtit aceeasi vibratie pe care o simtisem in alte campanii si totusi m-am bagat. Si rezultatul a fost pe masura: mediocru. Deci optiunea e de baza, dar nu si suficienta. E mult mai important sa fii la un nivel de inspiratie si de energie care sa te motiveze. Am avut propuneri si din partea stanga si nu ma simt reprezentat de ei. Sunt antreprenor, sunt crestin. Am alte valori.

Am fost implicat mai degraba in nume personal, decat in numele companiilor [ N.R. GMP Group]. Campaniile electorale din ziua de azi au cu totul alta dinamica versus ceea ce numim campanii comerciale sau campanii electorale de acum 10 sau mai multi ani. Si nu exista agentie cred, in Romania, care sa poata sa faca singura ceea ce e de facut intr-o campanie electorala.    

Noi suntem specializati pe comunicare comerciala. Am refuzat sa ne facem o divizie de comunicare politica pentru ca nu ne-am dorit sa ne dezvoltam, in afara campaniilor electorale pe care eu am o expertiza, partea de comunicare publica, politica sau de alt fel decat cea comerciala.

De aici vine si prospetimea, pentru ca noi ramanem tot timpul in cu totul alt fel de comunicare, cea specific comerciala sau sociala, nicidecum politica electorala. Si atunci, cand aparem in anumite campanii, s-a vazut, din 2000 de cand facem campanii electorale, ca e altceva, ca venim cu altfel de discursuri, aplicabile pe candidat si pe brand. Nu putem vorbi de "ardei iute" sau de "vin la primarie" in cazul unui candidat caruia nu i se potriveste. Desi existau niste temeri cum ca exista deja un stil.

Intr-adevar, am cuplat foarte bine cu candidatul Basescu, fie ca vorbim de primarie, fie ca vorbim de prezidentiale. Dar maiestria si profesionalismul unui comunicator se vad in momentul in care ai o diversitate de tipologii si atunci scoti ce e bun de la un candidat.

Nu e o exprimare de sine, nu vorbim despre cum ne exprimam noi. Ci ne uitam la Klaus Iohannis. Am avut ocazia sa citesc in manuscris cartea Pas cu Pas si de acolo sa aflu foarte multe despre viata lui; ulterior, a aparut spotul video inspirat de viata lui si alte lucruri pe care le-am facut noi in campanie.


Klaus Iohannis - Ceasul

O implicare constanta in comunicarea cu specific politic... gandul acesta m-a stresat. Pentru ca nu imi doresc sa fiu, si slava domnului ca am reusit de 15 ani de cand fac asta, sa fiu de vreun fel in dependenta de politica. Pentru ca ma uit cu ceva curiozitate la cum se intampla asta in Statele Unite, unde sunt profesionistii care au in picior sute de meciuri, adica sute de campanii facute.

Nu este inca o piata in Romania, nu exista profesionalismul de acolo. E mult mai misto sa lucrezi in comunicarea comerciala, din perspectiva parteneriatului cu un client care stie ce-ti cere. Am fost de multe ori in situatia in care sa fiu si client si agentie, eu sa centrez - eu sa dau cu capul. Pentru ca, din pacate, partidele nu si-au dezvoltat competente de marketing politic. Si asa cum orice entitate, comerciala sau nu, are o competenta de marketing, orice partid ar trebui sa aiba o competenta de marketing. In Vest exista asa ceva. Sigur, la noi lipsa asta este speculata cumva si exista consultanti care vin si fac asta.

Marketing-ul nu ar trebui sa fie doar in timpul in care ai o promotie de vanzari. Marketing-ul e un lucru constant, care trebuie sa impacteze demersul, de business sau politic, in mod constant. Si atunci nu am fost incurajat. Intai pentru ca nu am vrut sa fiu dependent de asta. Apoi - nici viata nu este usoara in relatia cu un client care se trezeste ca are nevoie de tine doar cu cateva luni inainte de campanie. Si asta este, din pacate, nivelul la care este clasa politica in momentul acesta.

 
Rolul din campanie

Mult mai important, si asta este un lucru pe care l-am invatat inca din 2004, cand am inventat Guerrilla Digitala, este sa canalizezi energiile celor care vin in sprijinul tau, decat sa ai mandria de a face tu respectivul mesaj. Si atunci rolul meu a fost acum jumatate din partea de client si jumatate din partea de agentie, cu preponderenta pentru zona de client, in sensul ca au fost multe idei venite din multe locuri: pe unele le-am taiat, pe foarte multe le-am incurajat. E mult mai important sa canalizezi energiile decat sa spui Eu am facut "Sa traiti bine", ceea ce s-a intamplat acum 10 ani.

 
Oameni din campanie

In primul rand, Eugen Ciocan, cu care eu lucrez de foarte multi ani, de la prima campanie facuta in 2000. In al doilea rand, Bogdan Nitu, partenerul meu de la Webstyler. In ceea ce priveste relatiile din zona clientului, un om de baza, cu care am mai lucrat si in alte campanii, este Adriana Saftoiu, cu care facem echipa buna si in momentul in care suntem implicati in ceva - se vede rezultatul.

In primul tur am fost mai putin implicati in ceea ce priveste discursul public al domnului Iohannis, iar in turul 2 ne-am mutat efectiv de la PDL la PNL, unde era staff-ul. Am lucrat cot la cot cu cei de acolo si consideram ca am adaugat valoare si s-a simtit un suflu nou in turul 2.


Campanii memorabile

Dintre campaniile facute de noi, au fost 2 care au insemnat o ruptura de ritm. O data, cand Basescu a devenit primar. Total neasteptat,intrarea lui in cursa in ultimul minut fiindu-ne datorata - noi am influentat schimbarea candidatului pe care il aveau. Am fost si intrebati pe cine am miza si le-am spus Daca va fi domnul Basescu, va castiga. Nu ne-au crezut, dar pana la urma si-au dat seama pe ce ne bazam. Asta a fost in 2000.

Apoi in 2004, in momentul cand a candidat la presedintie, ceea ce iarasi a fost o supriza, a fost contrar asteptarilor. Am mai avut campania din 2009, care si ea a fost o premiera: a fost prima data cand presedintele in functie castiga un mandat si ramanea in continuare. A fost o campanie foarte grea si dificila, din multe alte puncte de vedere. O campanie pentru un candidat in functie este mult mai complicata decat o campanie pentru un challenger. Nu ai voie sa spui multe lucruri - e presedintele in functie.


Candidati si caractere diferite

E un mare privilegiu pentru mine si pentru noi ca am avut ocazia sa fim langa acesti oameni si sa lucram cu oameni precum Basescu, Iohannis si ceilalti din jurul lor. Cele 2 personalitati sunt diferite, sunt diametral opuse.

Intr-un fel, Ponta anul acesta a incercat sa fie un fel de Basescu. Nu i-a reusit, nu e atat de autentic, insa a imprumutat destul de mult din stilul lui. Si ca profil de personalitate, el are destul de mult din zona lui Basescu. Pe cand Iohannis este cu totul si cu totul alt profil. Ne-a folosit asta destul de mult pentru ca, asa cum spune si sloganul, oamenii asteptau altceva, un alt fel de presedinte.

Klaus Iohannis ne-a aratat ca este un alt fel de politician. As putea spune chiar ca nu este politician. Si la intalnirile dintre noi, din felul in care comunica cu noi - parca era deasupra noastra, deasupra celorlalti. Nici nu a avut timp sa se coaguleze cu echipa de la PNL, fiind de mai putin de jumatate de an presedinte si de cam un an si ceva prim-vicepresedinte, si se vedea ca nu este din lumea asta. Ori asta noua ne-a folosit foarte mult.

Intr-un fel, si Basescu si Iohannis fiind challengeri, aveam nevoie sa fie altfel. Dar altfel de altfel. Fiecare era altfel raportat la cel cu care se lupta. Daca Iohannis ar fi fost cumva un fel de Basescu, am fi avut o problema. Pentru ca nu era altfel. Fata de ceea ce dadea piata politica in acel moment, fata de ce incerca Ponta sa faca, fata de asteptarile oamenilor. Care ne-au aratat pe 16 noiembrie ca voiau un om serios, pus pe treaba, cu mai putina gargara, cu mai putin scandal. Si  Iohannis a intruchipat toate aceste aspiratii.

 

 #Campania 


Brieful pentru Iohannis

E foarte complicat sa vorbim de un brief. Existenta unui brief presupune existenta cuiva care sa stie sa il scrie. Noi avem o relatie de incredere de atatia ani si, de multe ori, eram in situatia in care Vasile Blaga (seful de campanie) ma intreba pe mine ce mai este de facut. Nu eram o agentie care spunea Bun, de ce mai aveti nevoie de la mine, cu ce mai vin?. Nu dadeam doar raspunsuri la niste cereri care mi se adreseau.Experienta si incredereau faceau astfel incat sa conlucram la ceea ce aveam de facut. Asa ca nu am primit un brief din partea clientului.  

 
Klaus Iohannis

E important sa fii inspirat de omul pentru care lucrezi. E mai simplu sa lucrezi pentru un candidat la presedintie decat pentru un partid. Asta pentru ca omul are energia lui si te inspira. Ceea ce s-a intamplat de la prima intalnire cu Klaus Iohannis, cu atat mai mult cu cat am descoperit un om total diferit de ce stiam cu totii de la televizor. Un om calm, deschis, direct, fara menajamente, care nu a avut nicio ezitare sa spuna Nu stiu/ ma mai gandesc/ vorbim data viitoare. Politicienii in general au raspunsuri la toate; Klaus nu a incercat sa ne arate ca are raspunsuri la toate.

Klaus Iohannis este un om care spune putin si face ce spune. Face mai mult decat spune. Am avut de multe ori surpriza, cand i-am dat un sfat, sa imi spuna Ma voi gandi la asta si dupa 2 zile sa vad si efectul faptului ca s-a gandit la asta. E un lucru extraordinar ca are atentie la detalii, ca lucrurile sunt bine gandite, foarte minutios. Romania lucrului bine facut vorbeste clar despre cum este Iohannis. Lucrurile pe care le puteam intui dinainte, ceea ce a facut la Sibiu, capitala culturala europeana, s-au dovedit si in felul in care a lucrat cu noi.

 
Campanie comerciala vs. campanie electorala

La o campanie comerciala, lucrurile sunt destul de statice, produsul e cuminte pe raft. Intr-o campanie electorala, din start produsul este vorbitor. De cand cu social media, publicul este si vorbitor si co-participativ. Lucrurile sunt de un cu totul alt nivel de implicare si de transfer de energie comparativ cu ceea ce numim o campanie comerciala, campanie de advertising, campanie de PR.

 
Monica Macovei

Ce s-a intamplat la Monica Macovei in turul 1 a fost un lucru extraordinar, toata dinamica in jurul ei si ce s-a intamplat pe Internet. De altfel, a fost foarte important pentru victoria lui Klaus Iohannis.

In turul 1 a pornit un bulgare de engagement pe Internet, care dupa aceea s-a rostogolit foarte firesc in turul 2 inspre victoria lui Iohannis. Daca nu ar fi fost ceea ce a facut Monica Macovei in turul 1 si fara sprijinul multora din industria noastra - implicare care ma bucura - ne-ar fi fost greu in turul 2. Nu imposibil, dar mult mai greu.

 
Implicarea naste asteptari

Responsabilitatea lui Iohannis este foarte mare. Trebuie sa livreze la nivelul asteptarilor. E foarte interesant ce se intampla pentru ca implicarea oamenilor care au stat cu orele in diaspora, care au iesit pe strazi, care au facut filmulete, care si-au convins rudele de la tara - implicarea asta emotionala asteapta un raspuns pe masura.

 

Puncte slabe in campaniile ACL & PSD


#Tur 1 / ACL

Pe de o parte un punct slab, pe de alta parte un punct tare a fost capacitatea de organizare. PSD s-a dovedit a fi un partid mult mai bine organizat. In partea cealalta, erau 2 partide care erau impreuna de 2 luni; care, cu 2 luni in urma, se bateau in spatiul public. S-au ranit grav. Unele rani nu au disparut asa usor. Oameni plecati dintr-o parte in alta samd.

Minusul ACL a fost capacitatea redusa a celor 2 partide de a lucra ca o echipa. Norocul lor a fost Blaga, un comandant de osti in atatea campanii electorale, care i-a strunit bine. In partea cealalta, vorbim de un partid bine organizat, venit dupa 2 ani jumate de exercitiu in conducerea tarii, in care toate resursele erau deja la dispozitie: nu stiu cati presedinti de consilii judetene, nu stiu cati primari, au mai si luat prin legea primarilor inca vreo 500.

 
#Tur 1 / PSD

PSD-ul a gresit in turul 1 desconsiderand faptul ca nu este suficient sa se bazeze pe electoratul lui traditional. A facut cateva actiuni care pur si simplu i-au antagonizat si i-au infuriat pe cei de care avea nevoie in turul 2. Sa printezi iconite cu parintele Arsenie Boca, sa implici biserica, sa faci flyere care spun ca Iohannis taie pensiile si sa le trimiti prin posta, sa dai o lege inainte de joc care sa permita trecerea a 500 de alesi locali dintr-o parte in alta... Toate lucrurile astea au aratat o disperare de a-si conserva mai degraba publicul lor, specific de stanga, desconsiderand faptul ca in turul 2 vor avea nevoie de niste oameni care s-ar putea sa fie suparati, daca nu indignati de tipul asta de campanie specifica anilor '90. Romanii sunt mai destepti de atat.

 
#Tur 2 / PSD

Principala greseala a turului 2 a PSD-ului este ca a desconsiderat efectul frustrarilor legate de organizarea alegerilor in diaspora si cat de mult aceste lucruri pot sa se propage pe Internet.

Nu au desconsiderat Internetul, pentru ca am auzit oameni spunand asta. Nu. Ei au investit nu stiu de cate ori mai multi bani in internet decat tot spectrul politic la un loc. Doar ca si asta trebuie facuta inteligent si sa fie autentic. Sa pui acolo o poza cu Simona Halep si sa spui Daca iti place de Simona Halep, da-i like lui Ponta e un lucru care te enerveaza daca esti un om cu macar studii medii, nu zic de studii superioare.

Dar in turul 2 vorbim de o presupunere gresita si, din pacate, nu am intalnit doar in PSD asta: Dom'le, like-ul si share-ul nu se transforma in vot. Da, ok, e important Internetul, ca acolo sunt energii care se canalizeaza..

Istoric si statistic vorbind, au dreptate. Multi, pana la aceste alegeri, au avut convingerea ca in ciuda faptului ca votul pe internet era intr-un fel, ca spuneau pe Internet ca se duc sa voteze, dupa aceea se vedea ca nu s-au dus sa voteze, din varii motive.

PSD-ul ar fi trebuit sa il asculte pe Victor Ponta. Ponta a zis un lucru la prima ora din dimineata de luni, dupa primul tur: nu va fi un roman care sa nu voteze. Ma asteptam, atunci, sa tripleze numarul de sectii. Sa-l dea pe loc jos pe Corlatean. Se dezumfla imediat problema cu diaspora.

Asta a fost marea lor greseala: s-au adapostit la diferenta aia de 10% care, sociologic vorbind, este artificiala. In turul 2, lucrurile au stat total diferit, nu a fost niciodata o diferenta de 10%, noi stim din studiile noastre. Cu aroganta au zis ca merg in continuare asa, fiindu-le frica sa piarda daca acei oameni vor vota. Adica sa nu repete ce patisera in 2009.

 
#Tur 2 / ACL

Cred ca era bine daca domnul Iohannis s-ar fi pregatit pentru intalnirea de marti (N.R. prima dezbatere, in seara de 11 noiembrie). I-am admirat curajul de a-l surprinde pe Ponta la intalnirea de la Realitatea TV, dar bine era daca se si pregatea putin. "Pregatit" nu inseamna decat sa-si acorde un timp macar de o ora sa se limpezeasca cu sine. Venea dupa o zi foarte grea - in ziua aceea PSD-ul a aruncat gaini in curte la PNL, fusese si vizita presedintelui Joseph Daul, PPE cu care a si fost prin Calarasi sa viziteze o ferma. Pe final de zi a zis Hai sa merg acolo, lucru pe care noi l-am aflat cu o ora jumatate-doua inainte.

Miercuri am stat cateva ore impreuna, am avut un punctaj pe care l-am pregatit impreuna si prestatia a fost mult superioara.

 
Viralul inainte de Facebook  & YouTube

Noi am mai avut o astfel de experienta, tot din postura de challenger. In 2004, cand nu erau Facebook si YouTube, am facut ceea ce se numeste Guerrilla Digitala. Am inceput cu cateva sute de oameni care voiau sa ne ajute si voiau sa il ajute pe Traian Basescu. Nu am facut altceva decat sa potentam aceasta dorinta a lor si sa ii ajutam sa faca lucruri de genul postere de film care parodiau pe unul sau pe altul. Pe cele mai bune le puneam pe site-ul oficial basescu.ro.

Au fost sute de milioane de e-mailuri, mail-ul fiind de baza atunci, in care oamenii forwardau cele mai bune selectii. Tipul acesta de comportament, in astfel de momente de incarcatura istorica -  ce ar fi fost Romania daca in 2004 nu iesea Basescu si iesea Nastase? La fel si acum, oamenii au inteles ca e cutitul ajuns la os si iata cum social media a dat si mai multa putere oamenilor sa se exprime.

 
Campania electorala. Atunci vs. Acum

Deopotriva, sunt importante si mesajele si mecanismele. Pana acum, mixul era simplu: stiam ca trebuie sa facem ceva outdoor, aveam niste spoturi TV, radio, faceam flyere, pliante. Trebuia sa exprimi, mai pe scurt, esenta programului electoral. Aveai niste intalniri de diferite niveluri, erau intalnirile electorale mari sau pe diferite publicuri tinta... Si cam tot ce se facea in cele pe care le-am spus inainte trebuiau amplificate pe internet. Asta era o campanie electorala clasica.

Acum nu mai poate fi vorba despre asta, lucru pe care noi l-am aflat acum si ne-a uimit. Noi am avut expresia faptului ca aceasta energie s-a potentat atat de mult, incat a reusit sa mobilizezeatat de multi oameni la vot.

Am facut aceste lucruri din 2004. Tocmai spuneam de sutele de milioane de mailuri care se dadeau atunci. Era o energie incredibila! Am pornit si Guerrilla SMS, in care noi doar am trimis cateva tipuri de SMS-uri, iar oamenii dadeau bani din buzunar ca sa dea un SMS mai departe, ca la urarile de Craciun. Lucrurile pe care le-am facut noi in 2004, le-a facut apoi Obama in 2008. Am fost foarte mandri, desi el spunea c e vorba de o premiera. Intr-adevar, traim intr-o tara mai mica, e mai greu sa te faci auzit.

Dar ce am vazut noi in 2014 este cat de important este sa fii autentic, pentru ca ai reactie instantaneu. Tonul acela gresit (din perspectiva faptului ca e fals) e simtit imediat de catre om, care reactioneaza intocmai. Pentru ca e cu ochii pe televizor si cu iPhone-ul in fata.

Imi spunea un coleg al nostru ca a facut acest exercitiu:  la prima dezbatere, pentru ca nu mai putea sa asculte, a luat sunetul. Ce s-a vazut ca body language a fost un profesor stapan pe sine si un student cu copiute, care incerca sa impresioneze profesorul. Faceti exercitiul acesta si o sa vedeti ca, apropo de dispunerea influentei rational-emotional, cei care spun ca ne-a ajutat dezbaterea de marti au inteles de importanta atitudinii "cum spui, mai mult decat ce spui".

 
Directii de comunicare in campanie

Greselile PSD-ului ne-au ajutat foarte mult. E si o vorba Cand dusmanul tau greseste, nu-l intrerupe. E bine sa il lasi sa faca asta :)  Asa am crezut, pana imediat dupa alegeri.

Vazand, insa, ca oamenii si-au pus acum sperante in Klaus Iohannis, am realizat ca nu a fost doar un vot anti-Ponta. Oamenii l-au validat cu speranta, au investit in Klaus Iohannis. Ma uit la sondajele care s-au facut dupa alegeri: de 2 ori mai multi romani decat inainte de alegeri cred ca Romania este pe drumul cel bun. Asta nu cred ca este doar efectul ca a plecat Ponta si a ramas ceva in loc. E clar ca s-a potentat o energie pozitiva, asociata, evident cu castigatorul. Dar energiile care au declansat iesirea in strada au fost, evident, stimulate emotional de prostiile pe care ei le-au facut si felul in care au organizat alegerile.

Romanii erau ca intr-o oala sub presiune, alimentata de toate nemultumirile venite nu doar de prostiile facute in campanie, ci si din lipsa de corespondenta intre ceea ce spunea liderul tarii de la guvern - Dom'le crestem, crestem - si realitate. In buzunare, nu simteam acea crestere. Atunci frustrarea crestea si era nevoie doar de o scanteie. Aceea a fost ce s-a intamplat in diaspora. Dupa aceea, focul a izbucnit firesc.

Indraznesc sa spun ca poate ar fi fost si alta scanteie, daca PSD-ul nu ar fi facut acea greseala, in aroganta lor sa desconsidere felul in care s-au organizat alegerile. Pentru ca in turul 2 mesajul nostru general a fost legat de organizarea alegerilor. Klaus Iohannis si-a urmat in dezbateri punctajul legat de competentele presedintelui, dar strategia a fost evident legata de ce s-a intamplat, sau ce nu s-a intamplat in diaspora. Anume, ca nu s-a marit numarul sectiilor.


Campaniile pentru candidatii-challenger

Foarte important ca challenger in comunicare este ca nu poti sa iti faci doar campanie pozitiva. Tu vrei sa iei, ca la box, centura campionului. Iar Ponta era perceput, fiind prim-ministrul in functie, drept cel care avea prima sansa. Cu 2 luni inainte de turul 1, 65% dintre romani credeau ca Ponta va fi presedinte. Nu neaparat il si votau, dar credeau asta. Perceptia era deci clara - Ponta este the ruler si challengerul venea. Iar challengerul trebuie sa atace.

I-a fost greu domnului Iohannis sa faca asta. Tin minte ca la evenimentul de lansare, din 27 septembrie in Piata Victoriei, nici nu i-a pronuntat numele, desi era in fata Palatului Victoria. Singurul lucru pe care l-a spus "rau" despre Ponta era tanarul nostru prim ministru. Asa a inceput campania.   

 
"Decat sa fiu marlan, mai bine pierd" - replica campaniei

Asa cum replica din 2004 a ramas Sa traiti bine, acum, in 2014, este Decat sa fiu marlan, mai bine pierd. Din punctul meu de vedere, a fost un lucru extraordinar care ii apartine lui Iohannis. Ma bucur mult ca ii apartine si nu i-a dat-o cineva. A avut, fiind data vineri, chiar inainte de turul 2, un impact incredibil, s-a dus pe internet, pe Facebook, peste tot si toata presa a preluat-o.

 
Invataturi

Rezultatul nu sta in mintea unui singur om sau a unei singure echipe. Diversitatea, layerele sunt atat de diferite si complexitatea atat de mare incat gestionarea capata o cu totul alta abordare. Si asta presupune foarte multa deschidere de a primi, de a auzi, de a vedea aceste energii si de a le potenta. 

Am invatat ca nu avem motive, nimeni - om sau chiar si o echipa - sa ne impaunam, sa ne mandrim ca asta-i ala sau astia-s aia care fac presedinti sau au castigat aceasta campanie.

Romanii ne-au aratat ceva in campania asta. Daca traiam cu impresia ca nu avem spirit civic in Romania, acum ni s-a aratat ca exista si ca poate este doar problema liderilor din Romania ca nu stiu sa-l inspire.

Dar slava Domnului ca am vazut inca o mostra la 25 de ani de la Revolutie si ca este misiunea liderilor acestei tari sa implice si mai mult oamenii. Sa nu fie "noi vs. ei", sa nu fie "noi asteptam, voi trebuie sa faceti pentru ca noi suntem neputinciosi" samd. In definitiv, e minunat asa.

Eu nu imi puteam inchipui ca putea fi alt fel, nu imi puteam inchipui ca ar putea castiga Romania pasiva in fata celei activa, Romania care se uita la televizor in fata celei care e pe Internet, Romania efortului vs. Romania confortului, a mainii intinse.

 
A pierdut Ponta sau a castigat Iohannis?

Pana pe 16 noiembrie, am crezut ca a pierdut Ponta. Din 17, mi-am dat seama ca a castigat Iohannis. Si asta tocmai prin faptul ca puteai sa castigi, dar sa fie un castig amar sau puteai sa castigi si sa fii validat intr-o proportie covarsitoare, oamenii sa aiba sperante si sa spuna ca Romania este pe drumul cel bun intr-o proportie dubla decat inainte de campanie. In context electoral, da, putem spune ca a pierdut Ponta, avusese meciul in mana. Dar, uitandu-ne la efect, a castigat Iohannis.



WEBSTYLER

WEBSTYLER este cea mai premiata agentie de digital din Romania atat la nivel local cat si international. In acest an, WEBSTYLER  aniverseaza 15 ani de istorie digitala in care a oferit servicii de strategie si... vezi detalii »

GMP Advertising

GMP Advertising este cea mai premiata agentie independenta din Romania pentru eficienta si creativitate in festivaluri de comunicare. Este singura agentie premiata de doua ori cu Agentia Independenta a anului la... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Related