Vara inchid televizorul. Rerun-uri, razuiri de etichete si flip screen-uri cu premii pe patru roti, promotii, vacante cu gasca, priza directa, gafe, moderatori suspect de joviali, vedete cu briza-n plete si nisip intre destele din slapi, socuri, concursuri, Teo la munte si la mare, in orice imprejurare, perechi biblice sezoniere si don juani in cracanei - estival deghizata cutie a Pandorei asteapta greseala. Cu un banal switch on am dat de belea.
De la prima ochire, toate-s vechi si noua toate: ProTV-ul baga la grafica de post gaselnita frantuzeasca de acum doi ani a falsei perspective, impanata, in stil caracteristic, cu silicoane si bikini, ProCinema "ne prinde" fix ca TVR2-ul de acum cinci ani, "uitind" doar agrafele de siguranta si faptul ca telespectatorul nu e atit de senil precum pare, de TVR2 ce sa mai zic, stie toata lumea ca nu-i HBO. Mi-a scapat printre dinti un mtv-ist "once is not enough, recycle" si am asteptat primul calup publicitar: schimbare de decor, frenezie sexuala, melange de clisee cinematografice, veioze rusesti cu lava si sloganuri echivoce, nou-nascuti instant, o intreaga "linie tehnologica" - de la intrare pina la livrare - comasata intr-un Scurt Tratat Disparat de Sexologie de Sa Moara Bebe.
Noul spot de la Danao - cel cu barbatii costumati in bilute de calciu si vitamine - a dat startul, amintindu-mi de sala de asteptare a spermatozoizilor din Everything You Always Wanted to Know About Sex * But Were Afraid to Ask, de jocul lor de glezna si replierea pentru desant. Sincer, un protagonist-biluta cu un monolog la camera, in marca Woody Allen, un Physical, I Wanna Get Physical pe care sa evolueze baietii la sol, m-ar fi convins ca nu e o eroare grotesca, m-ar fi facut sa rid cu toti dintii si sa cumpar produsul. Asa, n-am zis decit "tuff"...
Cind sa zic si "luck", hop bancul acvatic de spermatozoizi orange, inotind vivace in amonte, spre zone mai prielnice, spre.... cercuri-cercuri. Pe cartea de anatomie din scoala nu ma puteam baza in procesul identificarii creaturilor animate din spot. Stiintele sint riguroase si reprezinta schematic ceea ce artele vizuale ilustreaza din prea plin. Noroc de Look Who's Talking si de sloganul care nu lasa loc de confuzii: "Shake It Your Way!" Nu ca n-am sti de peste un deceniu indemnul de la Cult Shaker si precizarea "vigorously" de la Captain Morgan, dar parca tot mai era loc de o reprezentare animata a finalitatii procesului de shake-uire, finalitate recunoscuta de specialisti sub numele de cod Orangina.
Ce tot vorbesc despre finalitate, mai e mult pina departe: la om, vreo noua luni, la pet e mai simplu - cit sari dintr-un spot in altul, pret de citeva secunde. Nici nu ma mir ca la speciile din plastic nou-nascutii prematur au parte de incubatie frigorifica. O singura problema ramine in picioare: cum doi barbati in floarea virstei, aparent normali, fara vizibile semne de zdruncinare fizica si mentala, isi aroga paternitatea unei bucati de plastic maronii, cu eticheta Bucegi pe ea?
Raspunsul soptit complice catre telespectator, cu o mina paravan dusa la gura, ar putea veni de la gospodina care intra in cadru ca sa deschida la rindu-i frigiderul-incubator : "Orangina, bat-o vina!"





















