Raluca Ene (Managing Director, Chapter 4 Romania) isi aminteste inceputurile ei in lumea Relatiilor Publice. Experienta in munca a pornit cu un ziar si Ion Cristoiu, o etapa buna pentru ce a urmat: Montero Group, Premium Communication si GMP PR. Relatiile publice i s-au parut genul de meserie in care ai de cautat acul in carul cu fan in fiecare zi. Si are de gand sa il caute pana o sa imbatraneasca.
Menire, premeditare sau accident
A fost... putin din toate, cred. In liceu, profesorul de matematica imi spunea “purtatoarea de cuvant” a clasei :)
Mai tarziu, cand ma pregateam pentru examenul de admitere la jurnalism, un om foarte drag mie, martor pregatirii mele, mi-a sugerat sectia nou-infiintata de comunicare de la aceeasi facultate. Si am mers pe mana lui, cu toate ca nu mi-era foarte clar ce ma asteapta.
S-a dovedit a fi fost decizia cea mai buna, pentru ca mi-a placut inca de la primul curs de ”Introducere in relatii publice” :)
Primul interviu
Am lucrat in studentie part-time la o fundatie culturala, dar primul meu job adevarat a fost la un ziar cotidian nou-infiintat, pentru care facea recrutare domnul Ion Cristoiu. Aveam 20 de ani.
Mi-aduc aminte ca in ziua interviului era multa lume acolo care astepta sa stea de vorba cu recrutorii – jurnalisti deja experimentati si novici deopotriva. Eu aveam numai CV-ul la mine, dar, vazand ca printre cei care asteptau erau multi care aveau cu ei publicatii sau articole, mi-am zis ca hmmm, or sti ei ceva :)
Asa ca am rugat pe cineva sa imi aduca de-acasa numarul din revista Secolul 21 in care avusesem marea bucurie sa am un articol despre magia jocurilor video, publicat cu doar cateva luni inainte intr-un numar dedicat noilor media.
Inspirata mutare, pentru ca domnului Cristoiu i s-a parut interesanta abordarea mea in acel articol si m-a angajat. Am lucrat la acel ziar vreme de aproape 1 an, o experienta excelenta pentru cariera mea ulterioara de consultant in relatii publice.
Primul sef
Am sa vorbesc despre primul sef din cariera mea de consultant de relatii publice, pentru ca multe dintre lucrurile pe care le-am invatat de la el mi s-au intiparit in constiinta profesionala pentru totdeauna.
De departe, cel mai important dintre acestea a fost faptul ca, intotdeauna, calitatea este mai presus de orice altceva. Apoi, am invatat sa ma identific cu business-ul clientului si sa il abordez ca intr-o echipa, cu dorinta de a construi rezultatele impreuna cu acesta.
Am sa vorbesc si despre Ioana Manoiu, pentru ca de la ea am invatat ca performanta in aceasta meserie nu este posibila fara sa lucrezi, in fiecare, la constructia propriei echipe.
Cel mai bun sfat tot de la ea l-am primit: eu fiind perfectionista si ambitioasa pana la Dumnezeu, mi-a spus sa o iau incet, sa ma bucur de bune si sa invat din rele, cu mai putina incrancenare si cu un pic de relaxare, pentru ca lucrurile solide au nevoie de timp sa se coaca.
O carte de specialitate care te-a marcat
Am intalnit mai multe, in momente diferite ale carierei mele, mi-ar fi greu sa aleg doar una. Doar ca exemplu dintre cele mai recente, cartea “Just Listen” a lui Mark Goulston este un adevarat manual de comunicare nu numai pentru specialisti, ci si pentru oricine vrea sa aiba interactiuni eficiente cu cei din jur.
Insa ce am invatat in mod real de-a lungul anilor a fost ca, paradoxal, in aceasta meserie cu cat iti extinzi orizontul de cunoastere mai mult, cu atat esti mai bun specialist.
Ce credeai despre industrie inainte sa te angajezi
Mi s-a parut genul de meserie in care ai de cautat acul in carul cu fan in fiecare zi. Si nu orice fel de ac, ci unul care sa fie interesant pentru tot felul de publicuri, care mai de care mai diferite. Si cum m-a tentat provocarea, m-am dus dupa ea. Si am gasit-o, cu varf si indesat :)
Ce le spui acum oamenilor care vor sa se angajeze
Ca, daca sunt curiosi despre tot, au mintea deschisa si mana rabdatoare si ordonata, e meseria cea mai potrivita pentru ei.
Invataturi
De departe, cel mai important lucru a fost ca exista solutii pentru orice situatii. Da, chiar orice situatii. Si ca secretul succesului e simplu: echipa.
Primul client
Am sa vorbesc despre primul client de care m-am ocupat in intregime, pentru ca mi-a marcat cariera.
Aveam la dispozitie un portofoliu de produse excelente din categoria motouneltelor si uneltelor pentru gradinarit, dar o presa din care lipsea aproape cu desavarsire aceasta nisa. Si un client care astepta de la noi, de la mine, rezultate. Si niciun precedent din care sa ma inspir.
Prima data m-am speriat: cam cum, cam ce oare as putea sa fac?! Dar cum, vorba strabunicii mele, ochii te sperie, mainile te scapa, mi-am suflecat manecile si am intors masa.
In loc sa vorbesc despre produse, am vorbit cu jurnalistii despre nevoia lor imediata. Si am lucrat impreuna sa gasim o solutie. Intr-un an, am reusit sa deschidem comunicarea despre nisa clientului meu in toata presa. Si am avut rezultate :)
Greseli si reusite
Cea mai mare greseala pe care am facut-o vreodata a fost sa astept clientul sa reactioneze in loc sa caut permanent solutii cu care sa-l provoc pentru a gasi subiecte de comunicare viabile.
Cea mai mare reusita a fost, si este in continuare, fiecare client caruia ii castigam increderea ca echipa de profesionisti si cu care lucram impreuna pentru rezultate.
Cand ti-ai dat seama ca ai devenit “senior”
Ce inseamna “senior”? Experienta in profesie, experienta in viata? In ce se masoara? In numar de ani, in numar de clienti? :)
Eu v-as propune altceva: sa agream ca avem de invatat tot timpul, pentru ca, vorba poetului, toate-s vechi si noua toate. La o adica, senioratul este o constructie validata numai de modul in care clientii tai percep valoarea serviciilor de consultanta pe care le oferi.
Cea mai importanta schimbare in industrie
Trecerea de la offline la online. A inceput de ceva vreme si va continua sa fie “work in progress” inca multa vreme, pentru ca e o nava dificil de stabilizat pe o ruta cu totul noua.
Interviuri cu noua generatie
Cum ziceam, caut curiozitate, ca-i mai buna decat toate, o minte deschisa si alerta, dar si oameni pregatiti sa se inhame sa munceasca pentru performanta.
Noua generatie are o multime de calitati.
De aceea, nu as pune problema in termeni de deranj, ci mai degraba in termeni de gasire a unui echilibru – avem ceva lucruri sa-i invatam, fara doar si poate, dar fara modul lor de a vedea lumea nu putem construi nici noi in viitor, pentru ca ei sunt deja acolo.
Cand erai mica
Nu stiu cu care sa incep , voiamsa ma fac sofer de tir, profesoara, descoperitoare de comori...
Te vezi imbatranind in PR?
Ma vad imbatranind intr-o perpetua sete de cunoastere :) Eu zic ca sunt in domeniul potrivit.
























