[CV de agentie] Imola Zoltan, McCann PR: Vrem sa ne extindem si mai mult portofoliile de energie, finance, tech si pharma

[CV de agentie] Imola Zoltan, McCann PR: Vrem sa ne extindem si mai mult portofoliile de energie, finance, tech si pharma

De la 4 angajati si o cifra de afaceri de 440.000 de euro, la 31 de oameni, acum, si o cifra de afaceri de 3,5 milioane de euro, in 2014. Este povestea McCann PR, una dintre primele agentii de PR din Romania, pe care o spune, mai jos, Imola Zoltan, Managing Director.

 

Istoria agentiei

In anul 2004, la scurt timp dupa infiintarea ca departament de PR in cadrul McCann Erickson, McCann PR  s-a lansat ca un business distinct, fiind, la momentul respectiv, una dintre primele agentii de PR din Romania. Urmatorul pas a fost facut in anul 2006, prin afilierea la reteaua internationala Weber Shandwick.

In cei 11 ani de activitate am crescut exponential, atat din punct de vedere al numarului de angajati, cat si a cifrei de afaceri si al profitului.

In primul an, 2005, eram doar 4 angajati si cifra de afaceri a fost undeva la 440.000 euro. Treptat, am inceput sa ne extindem, in 2010 eram deja 20 angajati si generam o cifra de afaceri de 2,3 mil euro si un profit de aproape 300.000 euro.

Evolutia pozitiva a continuat si in urmatorii ani, cifra de afaceri crescand constant, cu exceptia anului 2010, practic primul si singurul an in care contextul economic dificil s-a resimtit in industrie. Acest an a fost cel care a marcat si schimbat modelul de business al industriei de comunicare.

Odata cu transformarea comportamentului consumatorilor, a modului in care comunicam, nevoile clientilor nostri si asteptarile intregii industrii s-au modificat si ele, iar aceste schimbari ne-au influentat si pe noi.

Activitatea noastra s-a diversificat, am comunicat pe mai multe medii, chiar daca asta nu a insemnat aceleasi marje de profitabilitate ca inainte de criza. Ne-am adaptat, la fel ca intreg peisajul de business, la noua ordine economica.

Astfel, business-ul a crescut – anul trecut eram deja 36 de angajati, cifra de afaceri a depasit 3,5 milioane de euro iar profitul s-a mentinut la aproximativ 300.000 euro.

In anul 2014, la 10 ani de la infiintare, McCann PR a trecut printr-un proces de rebranding si de transformare a modelului de business, in care PR-ul a devenit un incubator de idei, iar plus valoarea este adusa de dinamica unui continut autentic.

Noua viziune de story-creator a fost subliniata si la nivel vizual printr-o noua identitate care-i evidentiaza autenticitatea si accentueaza spiritul uber-creativ.

 

O schimbare din piata care a afectat si agentia

Cele mai relevante schimbari sunt deopotriva influentate de mediul economic in general, de mediul de business al clientilor nostri, de reglementarile si restrictiile industriilor in care activeaza, cat si de aspecte proprii ale industriei de comunicare.

Au existat insa doua lucruri care au afectat piata intr-un mod semnificativ si care au lasat o amprenta si asupra noastra: cresterea importantei mediului digital si diversificarea mediilor de comunicare, transformare care a pus in valoare specializarea noastra orientata catre storytelling, asumarea unui continut propriu, adaptat la toate mediile.

Dar si scaderea bugetelor de comunicare si, odata cu acest lucru, inhibarea curajului pe care clientii il manifesta in briefuri, in acceptarea ideilor si in alocarea bugetelor.

 

Angajati

Agentia are in acest moment o echipa de baza formata din 22 de specialisti si o retea extinsa de parteneri pe zonele de research, creatie si digital. In plus, avem o echipa de suport formata din 9 persoane. In total sunt 31 de angajati dar suntem, in continuare, in cautare de non-conformisti plin entuziasm si pasiune pentru PR :)

 

Departamente

Suntem structurati pe 4 arii de specialitate: FMCG & energy, health communication, tech & finance si automotive & logistics. In cadrul acestor echipe tratam proiectele integrat, ca intr-un ecosistem, oferind de la strategie, la creatie, digital, BTL si productie.

In core-ul ecosistemului graviteaza doua lucruri foarte importante in business-ul nostru: focusul pe human insights & discovery si crearea de continut propriu.

Am ajuns treptat la aceasta structura pe masura ce am descoperit valoarea extrem de importanta pe care know-how-ul specific il poate avea in intelegerea business-ului clientilor, si cat de frumos se poate transpune in generarea ideilor extrem de bine targetate.

Totodata, specializarea echipei este un factor decisiv pentru o relatie de lunga durata cu clientii.

Concret, ne ajuta sa putem vedea totul ca printr-un obiectiv, este un „feature” de zoom in si zoom out in industria clientului, sesizand cele mai subtile nuante dar avand si posibilitatea sa privim in perspectiva si sa controlam mult mai eficient situatiile neprevazute.

Perspectiva 360 devine, astfel, esentiala si in gestionarea continutului de brand pe toate mediile: owned, earned si paid.

 

Comunicarea interna

Ceea ce mi se pare absolut fascinant la noi, ca echipa, este gradul crescut de retentie al oamenilor in agentie, suntem foarte bine sudati.

Multi dintre noi suntem si prieteni, lucram de ani de zile impreuna, iar lucrul acesta face ca atmosfera sa fie misto, pozitiva la birou. Avem incredere unii in altii si stim sa ne motivam, sustinem si ajutam reciproc, cu adevarat.

Cred ca in acest moment suntem in formula perfecta, un echilibru bun intre pasiune, coolness, sarguinta, creativitate, non-conformism. Altfel nici nu am avea cum sa rezistam alaturi de colegii din grupul McCann. Nicio zi nu seamana cu cealalta, nu prea avem timp sa ne plictisim :)

Anul acesta am reusit sa mergem in formula extinsa la Golden Drum. Si da, a fost un fel de a spune „Work hard, play hard!”, dar a fost si o mega-experienta de echipa: ideile si oamenii misto din jurul nostru ne-au dat teme de brainstorminguri, de dezbateri. Am plecat cu multa inspiratie si cu mult mai mult chef de aventura.

Cel mai important lucru pe care vrem sa il dezvoltam in continuare este transmiterea experientei inter-echipe. Modelele diferite de gandire si translatarea unor rationale dintr-o industrie intr-alta ne dau sansa sa venim cu idei noi, sa schimbam perspectiva in abordarea campaniilor si sa avem si o strategie de business diferita pe piata.

 

Clienti

Vrem sa ne extindem si mai mult portofoliile de energie, finance, tech si pharma. Am investit mult in aceste specializari si trendul ne arata ca industriile acestea vor avea curaj, si in urmatoarea perioada, sa iasa in evidenta.

Dupa cum stim, si la festivalurile care promoveaza creativitatea si inovatia, dar si in topurile celor mai puternici jucatori ca cifra de afaceri, avem reprezentanti ai acestor industrii.

Expertiza, eficienta, creativitatea si flexibilitatea sunt lucrurile pe care clientii le apreciaza, si acestea sunt si zonele la care ne antrenam zi de zi.

Am facut recent un studiu in interiorul agentiei pentru a descoperi trasaturile comune atat profesionale, cat si personale, ale fiecarui membru al echipei, iar radiografia noastra este o buna carte de vizita: spiritul inovativ a fost primul element definitoriu, urmat de eficienta, flexibilitate si abilitati interpersonale.

 

Cultura organizationala

Cultura interna, povestea din spatele fiecarei echipe si a sloganului nostru „foresight, insight, excite” reprezinta o forta puternica, dar invizibila.

Oamenii dau aceasta forta si ea vine din lucrurile in care noi toti credem si care ne motiveaza sa ‘’ne prezentam’’ zilnic la aceeasi adresa.

Valorile care ne reprezinta ca echipa – si care au fost descoperite de noi, in timp, lucrand in aceasta formula - sunt increderea, experienta, spiritul tanar, satisfactia lucrului bine facut. Bineinteles, si lucrul in echipa.

Nu stiu daca avem un motto, dar putem sa ne insusim unul dintr-o zona conexa, care spune ca povestea fiecarui copac in parte cladeste maretia unei paduri.

 

Provocarile unei agentii de PR de marimea aceasta

Provocarile industriei din Romania se aliniaza la cele globale prezentate si in raportul anual realizat de Holmes Report.

Pregatirea specialistilor este un punct sensibil; criteriile de recrutare sunt din ce in ce mai diversificate, deja devine obligatorie experienta multidisciplinara si motivatia pentru autodezvoltare, iar acestea fac ca procesul de selectie sa nu urmareasca pana la capat regulile propuse.

Un alt lucru important este asumarea deciziilor la client: cat accent pune pe rezultate imediate, perceptia added value-ului proiectelor locale fata de o campanie adaptata, flexibilitatea in alocarea bugetelor, precum si intelegerea si asumarea unei scheme de remunerare corecta, in conformitate cu standardele internationale ale industriei.

Anul acesta, poate mai mult ca pana acum, am resimtit presiunea foarte mare pe fee-uri din partea clientilor, lucru care vine si din extinderea retelei de agentii mici multi-service, care practica fee-uri extrem de mici, dar care nu pot concura cu noi la nivel de competente sau idei. Daca clientii vor compara doar fee-urile orare, atunci vor castiga doar la partea de fee-uri.

Sa nu uitam nici de situatia, inca nerezolvata (in ciuda initiativelor industriei) a reglementarii organizarii pitch-urilor, care duce la destabilizarea totala a work flow-ului in agentie si ineficienta din punct de vedere al negocierii bugetelor la clienti.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Oameni

Festivaluri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related