Renul Bergenbier

Contrar amenintarilor proferate in postul Craciunului, nu ma intorc cu satirul din concediu, ci cu un elogiu pentru spotul cu renul beat. Stiti voi, Bergenbier fara alcool.

Intro
Consumul de alcool in combinatie cu volanul unei masini da cu minus. Situatia ne este familiara pentru ca am "practicat-o" macar o data sau am fost intr-o masina cu un sofer baut. Si daca nu ajungea, mai produce si multe victime, altele decit soferul. Cu alte cuvinte un pachet complet, cu stampila Brigadei de Politie Rutiera deasupra.
Prin urmare directia era clara. Dar abia de aici incepe partea interesanta. Pina aici oricine, chiar si proverbialul politist sau blonda din bancuri, puteau ajunge.
Insa pina la spotul vazut la televizor mai sint citiva pasi pe care ii consider foarte reusiti in aceasta situatie.

Desfasurare
Spotul se compune din trei parti care progreseaza dramatic de la o scena linistita de iarna in fata focului din camin, prin surpriza cu trofeul de pe perete care se dovedeste a fi altceva si revelatia finala a mosului beat la haturile trasurii. Desigur, nu putea sa lipseasca packshot-ul si binecuvintarea Politiei.

Constructia simpla precum si simplitatea ideii merita felicitari. Iar faptul ca spotul este "dus in spate" numai de imagini mi se pare inca un lucru demn de admiratie. Majoritatea spoturilor ar ramine un mister daca n-ar fi lamurite de voci. Pe cind acesta spune totul in trei imagini, fara nimic accesoriu sau explicativ. "Less is more" se dovedeste cu prisosinta adevarat in cazul acestei reclame, fapt care, in ciuda aparentelor, nu e deloc usor.
Si ma repet: acest spot are o poveste simpla, clara si coerenta pe care o spune in 3 imagini. Ceea ce, ca sa-l citez pe un coleg, este "foarte tare."

Oamenii rai
Da, vor spune multi, este o exemplificare de "extreme consequence" si vor avea dreptate. Dar de aici si pina la a vedea in asta ceva gresit e un salt pe care eu, unul, nu ma simt in stare sa-l fac. Reprosul mi se pare fortat in acelasi mod in care daca am spune despre un film ca este un thriller cu un serial killer, adica o specie din care am mai vazut exemplare, asta l-ar face, doar din acest motiv, mai rau sau mai bun. Post coitum putem gasi categorii. Le putem gasi chiar si inainte. Insa performanta de a gasi o situatie in acelasi timp simpla si usor de inteles, dar subtila si amuzanta nu poate fi redusa mecanic prin acest repros.

Poate…
Imi permit si o intrebare. Nu cumva impactul ar fi fost mai puternic daca in incaperea respectiva din casa s-ar fi intimplat ceva, ar fi fost oameni, ar fi existat viata. Este clar ca asta ar fi schimbat spotul si poate ar fi stricat ideea.
Insa, asa, demersul pare a avea o doza mai mare de artificial, de didactic. Vrea mult prea mult sa imi arata ceva si se teme ca orice detaliu in plus ar devia lovitura. Ceea ce ma indoiesc, dar asta este problema mea, nu a spotului.

In alta ordine de idei, e posibil sa fi fost la fel de bun si daca era mai scurt cu zece secunde, fapt care il putea face mai ieftin pentru difuzare, dar poate e dat gratuit prin grija CNA-ului si a Politiei si se poate sa nu conteze.
Tot cu o intrebare inchei partea critica. Nu cumva are prea multe taieturi de montaj, unele dintre ele putin disjuncte si carora nu le vad sensul. Poate era mai bine ca simplitatea ideii sa fie subliniata si cinematografic si, macar in prima sectiune, sa nu avem o miscare de camera in fata si putin ascendenta urmata brusc de un cadru strins si o miscare descendenta.

Mai sper sa nu fie "inspirat" din strainatate si il pun pe lista cu cele mai bune spoturi pe 2005, prevazindu-i un turneu de succes prin festivaluri.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune

Dictionar



Branded


Related