Parfum de brand

Interviu cu Bogdan Branzas, Creative Director & CEO Branzas Design

Bogdan Branzas este inainte de toate un personaj, si ca orice personaj care se respecta, are carisma si o multime de lucruri de povestit. Insasi intalnirea cu el este o poveste in sine. Am purtat aceasta discutie intr-un bar cochet, seara tarziu, el in fata unei sticle de bere, eu in fata unei cutii de Red Bull. Mi-a placut foarte mult faptul ca isi cantareste bine cuvintele si intotdeauna da rapunsuri balansate, in regim de 360º. Asta denota profesionalism. Am constatat ca, cu cat stapanesti mai bine un domeniu, cu atat esti mai rezervat in a face afirmatii radicale si categorice, pentru ca esti constient de foarte multe perspective din care poti judeca acel lucru, simultan. In al doilea rand, am fost foarte placut surprins de experienta solida pe brand-uri « grele » cum ar fi Ursus sau Connex. El insusi nu este insa genul de « brand » care sa stea in lumina reflectoarelor si sa iasa la scena deschisa, are un stil mai discret si prefera veiozele cu lumini odihnitoare si ambianta unei muzici placute. Va invit sa luati loc alaturi de noi, si sa fiti martori la o discutie cat de poate de antrenata pe marginea branding-ului si a provocarilor lui.

IQads.ro: Cand ai venit pentru prima oara in contact cu notiunea de brand?

Bogdan Branzas: In februarie '93, inainte de ziua mea. Eram la o bursa in Franta, cu specializare in packaging de parfumuri. La vremea aceea eu doar desenam cate ceva - nu ma gandeam la brand-uri - si ei mi-au atras atentia ca va trebui sa gandesc putin mai mult. Atunci, pentru prima data am citit, am vazut, am aflat, am participat la focus-group-uri care determinau cum e un brand de parfum.

IQads.ro: A avea in '93 o bursa in Franta pe packaging de parfumuri mi se pare ceva foarte avangardist pentru Romania acelor vremuri.

Bogdan Branzas: Eu asta mi-am dorit, m-am dus tintit in Franta pentru chestia asta.

IQads.ro: Ce s-a aflat in spatele deciziei de a urma o astfel de bursa ?

Bogdan Branzas: Cred ca era o reactie extrema la faptul ca eu voiam sa fac lucruri frumoase (asta la modul generic - fiind de formatie si designer). Vedeam o gramada de lucruri urate pe strada si in jurul nostru si parfumul mi se parea ca o extrema la amalgamul asta vizual si la mizeria de pe strada. Era o chestie foarte delicata, iar packaging-ul pentru parfumuri era o chestie absolut specializata si care nu se aplica la marea majoritate a proiectelor.

IQads.ro: Ai revenit in tara imediat dupa terminarea bursei ?

Bogdan Branzas: Am fost cu portofoliul meu de student la trei dintre cei care fac asa ceva de 20 de ani acolo pentru Pacco Rabane, pentru Gucci, etc. - la recomandarea unui profesor. I-am vizitat si fiecare mi-a vazut portofoliul. Am incercat sa raman sa lucrez acolo, dar conditiile de obtinere a vizelor de munca erau prea complicate si oamenii aceia mi-au spus : « ne pare rau, dar noi la negru nu lucram ». Pe de alta parte, nici eu nu voiam sa lucrez la negru. Am fi vrut sa oficializam cumva relatia dar nu s-a putut si am hotarat sa merg mai departe. Am revenit in tara si am fost freelancer pana prin 1994.

IQads.ro: Pentru cine puteai lucra ca freelancer in '93-'94 in Romania?

Bogdan Branzas: Am facut proiecte foarte interesante la vremea aia pentru o agentie de turism, pentru o tipografie specializata...

IQads.ro: Deci pentru clienti directi, nu pentru agentii.

Bogdan Branzas: Da, pentru clienti directi. Am mai construit si Identitate la vremea respectiva - am incercat sa-i conving pe oameni ca au nevoie si am reusit. E drept ca nu se castiga fenomenal pe vremea aia, dar era totusi OK pentru mine.

IQads.ro: In ce masura solutiile pe care le propuneai la inceputul activitatii tale ar mai putea fi valabile si astazi ? Cat de repede se schimba lucrurile in branding ?

Bogdan Branzas: Exista niste constante care cred ca nu se schimba niciodata, cum ar fi faptul ca trebuie sa gandesti in termeni de business si trebuie sa gandesti aplicat. Nu poti sa faci nimic pentru nici un brand sau companie din lumea asta fara sa te gandesti la finalitate - cui produci ? - si asta n-o sa se schimbe niciodata. Se schimba modalitatea, devine mai sofisticata gandirea si modul prin care ajungi la rezultatul final numit « eticheta », « nume », etc.
Am avut noroc ca am facut scoala de design in Cluj care la vremea respectiva avea o programa scolara constituita dintr-o mixtura intre scoala americana si scoala germana de design, adica rigoarea si studiul german dublate de comercialul american si aplicabilitatea directa si cu folos.

IQads.ro: Cand ai infiintat « Branzas Design » ?

Bogdan Branzas: L-am infiintat in 1994, impreuna cu un prieten. Ne-am propus sa facem multe si am crezut ca ne putem ajuta reciproc. N-a functionat si i-am lasat lui firma, continuand sa-mi vad de freelance pana in '95 cand m-au "agatat" cei de la Ursus. Ulterior i-am spus prietenului meu : «Mai, tu si asa nu faci nimic cu firma aia, da-mi-o mie inapoi ». Am luat-o inapoi amiabil, i-am transformat numele si asa a devenit ceea ce e astazi.

IQads.ro: Deci « Ursus » a fost primul client al Branzas Design ?

Bogdan Branzas: Da.

IQads.ro: In ce au constat proiectele tale de inceput - in general, nu numai cu Ursus?

Bogdan Branzas: Primul proiect a fost "Ursus" si la foarte scurt timp a urmat in 1996 un proiect pentru o companie din Cluj care se chema « Impress ». La vremea aia era o companie de pre-press si dtp super-performant, cu o tehnologie care nu mai exista in estul Europei. Intre timp s-a transformat, a devenit mai mare, are si tipografie, etc. Pentru ei am facut primul proiect de identitate completa, cu manual, cu standarde, cu reguli de comunicare si absolut tot ce trebuie. Astea au fost primele proiecte...

IQads.ro: Poti estima cam cate brand-uri sunt active in Romania ? Cam de ce ordin de marime vorbim ?

Bogdan Branzas: Nu, insa comparativ cu alte tari nu sunt multe. De exemplu, la ora asta pe piata americana sau engleza ai probleme enorme in a gasi un nume, fiindca practic toate dictionarele au fost inregistrate, inclusiv cu diverse combinatii ale lor. Asta spune ca sunt foarte multe brand-uri active, sau doar nume cumparate si tinute in rezerva.

IQads.ro: De altfel Jack Trout spune ca intr-un supermarket american gasesti mai multe nume de produse decat numarul mediu de cuvinte pe care il au oamenii in vocabular.

Bogdan Branzas: E drept, pentru ca nu folosesti de exemplu in vocabularul curent cuvantul « Rontzi ». Ei, dar « Rontzi » e deja un brand pe piata romaneasca de doi ani de zile si e creat de noi, deci nu figureaza in vocabular.

IQads.ro: Ai putea sa estimezi o proportie in brand-urile internationale si cele romanesti de pe piata (vorbind de brand-uri, nu de produse) ? Exista brand-uri romanesti ? Cat de multe ?

Bogdan Branzas: Foarte multe nu sunt. N-am o statistica, insa privind cu ochii mintii prin magazine, pe rafturi, marea majoritate cred ca sunt concepute si facute de, si pentru companii straine care activeaza pe piata asta (a se vedea « Ursus », a se vedea « Bergenbier », daca e sa ramaneam in zona berii).

IQads.ro: Consideri ca exista o piata de branding in Romania la ora actuala, sau doar niste proiecte disparate pe care le fac persoane sau companii ?

Bogdan Branzas: O piata reala nu exista, ci doar o nisa pe care eu cred c-am intuit-o corect in '95-'96. Pe vremea aia nu exista nici macar la valoarea de nisa, ci poate doar in capul a cinci oameni din Romania, dintre care unii sunt cei de la Ursus - si am avut norocul sa dea ei peste mine si sa facem treaba asta. Oricum eu imi aduc aminte ca prin anii '98-2000 am avut interviuri in « Capital » in care vorbeam despre marci, despre cum se fac ele si care n-au avut nici un ecou. Sigur publicatia, jos palaria, a adus ceva nou in piata despre un lucru care se-ntampla sau e pe cale sa se-ntample. Insa, in ultima vreme putem vorbi totusi de o nisa ingusta de tot. Daca e sa ne gandim strict numai la cei care fac branding, gasim trei companii care declara ca asta fac.

IQads.ro: Care sunt celelalte doua ?

Bogdan Branzas: Grapefruit (Iasi) si Brandient (Bucuresti). Noi suntem din Cluj. Practic, acestea sunt companiile care spun ca fac branding, in asta suntem specializati.

IQads.ro: In ce priveste cifra de afaceri a pietei de branding, in ce masura ea este generata de proiecte din Bucuresti?

Bogdan Branzas: Chiar voiam sa discut de cifra de afaceri : daca e sa estimam piata de branding insumand cifra de afaceri a celor trei companii (pe langa acestea mai sunt diverse agentii de publicitate care mai fac diverse proiecte de branding pentru clienti, mai sunt freelanceri, etc.), eu cred ca piata de branding este intre 1 si 1.4 milioane de Euro. In ce priveste greutatea pe care o au in cifra de afaceri proiectele din Bucuresti, nu stiu sa spun despre ceilalati, dar la noi este una ponderata pentru ca avem clienti foarte buni in Satu Mare, in Alba Iulia, in Cluj Napoca si bineinteles clienti foarte buni in Bucuresti. Cred ca proportia e relativ egala pentru noi.

IQads.ro: Care consideri ca sunt principalele cauze pentru care brand-urile romanesti nu pot concura momentan cu cele internationale ? De ce brand-urile romanesti n-au « muschi » la fel de mari ?

Bogdan Branzas: Au o istorie scurta. Asta conduce catre o incredere in ele mai scazuta si asta se rasfrange automat si asupra pretului. Luam un brand de chips-uri de-afara, nu dau nume, care vinde alaturi de un client de-al nostru local (care vinde volume extraordinare). Desi clientul nostru are o cota de piata mai mare, totusi acela are un renume mai bun, are un pret mai bun, etc. Asta spune ca brand-urile tinere trebuie sa se bata cel putin de doua ori mai tare decat cele care sunt « adjudecate ».

IQads.ro: Cu alte cuvinte, dimensiunea temporala e definitorie pentru un brand.

Bogdan Branzas: Da. Valoarea unui brand se dovedeste doar in timp. Asta e un lucru pe care il vedem foarte rar la brand-urile romanesti. Vedem apa minerala « Roua ». De cand e lansata ? De un an. Vedem apa minerala « Dorna », lansata probabil de sase ani. Vedem apa minerala « Borsec ». Ei, aici deja avem un trecut mai constant. « Ursus » are un trecut glorios, dar un « Bergenbier » e nascut acum 8-10 ani. E un brand romanesc. Sigur, are cota de piata buna, se vinde, dar cand zici Bergenbier sau zici Heineken e o diferenta...

IQads.ro: O deosebire frecventa intre brand-urile romanesti si cele internationale consta si in faptul ca brand-urile internationale au si o dimensiune aspirationala, ceea ce brand-urile romanesti nu au. De ce ? Nu-si propun, sau nu reusesc sa faca lucrul asta ?

Bogdan Branzas: Eu sunt convins ca-si propun, si multe dintre pozitionarile pe care le-am vazut si unele dintre cele pe care le-am creat au componeta aspirationala. Insa revenim la problema cu timpul : daca brand-ul exista de opt ani de zile, e un pic prematur sa spui ca e aspirational comparativ cu unul care il consumam cu 15 ani inainte de '89 adus prin contrabanda si visam la el...

IQads.ro: Cum s-ar distinge nisa asta de branding de vecinatatile ei, marketing-ul si advertising-ul ?

Bogdan Branzas: Pana la urma si publicitatea si branding-ul si PR-ul se pot subsuma generic marketing-ului. Insa imi place intotdeauna sa fac eu distinctia intre branding si advertising, pentru ca e foarte simplu : branding-ul creeaza un brand, iar advertising-ul il comunica, il vinde. E ca si cum olarul face o oala modeland lutul dupa anumite dorinte, caracteristici, etc., si vine hypermarket-ul care-l vinde. Eu in felul asta fac distinctia. Sigur, sa nu uitam ca advertising-ul poate sa contribuie enorm de mult la « asezarea » lui in piata, la consacrarea lui, la ridicarea lui ca si valoare - insa nu poate s-o faca decat daca brand-ul e creat cum trebuie.

IQads.ro: In ce masura exista o componenta rationala si o componenta emotionala intr-un brand si in ce masura exista un trend, o schimbare de accent intre ele?

Bogdan Branzas: Din punctul cui de vedere ?

IQads.ro: Din punctul de vedere al celui care-l creeaza in primul rand. Se trece mai mult spre emotional in ultima vreme ?

Bogdan Branzas: Chiar daca senzatia este ca se trece inspre emotional in sensul de a oferi mai multa emotie cumparatorului, crearea lui este tot un proces care contine multe etape rationale si analitice. Sigur, depinde foarte mult in crearea lui, pe langa aceste etape rationale si analitice, si daca cel care il face are talentul nascut sau dobandit de a introduce si elemente emotionale. Un brand creat doar rational nu cred ca va avea succes niciodata. Am un exemplu foarte bun : teoria culorii. Majoritatea oamenilor pot sa asimileze teroria culorii care spune : « astea sunt culori complementare si daca le amesteci in proportie de X cu Y iese Z ». Dupa ce inveti asta, poti face exercitii. Peste nivelul asta vine cel care simte si reuseste sa faca, sa spunem, o pictura. Cel care nu simte si doar invata sa faca lucrul asta, poate sa faca niste lucruri corecte. Insa viata a dovedit - si in zilele noastre e mai valabil ca oricand - ca lucrurile facute corect au sansa sa ramana intr-o zona « corecta ».

IQads.ro: Se stie ca pe piata americana in jur de 80% din lansarile de produse noi sunt esecuri. Care sunt explicatiile acestor esecuri, mai ales in conditiile in care nu mai putem vorbi de mari diferentieri la nivel de caracteristici tehnice ale produselor ?

Bogdan Branzas: Eu nu vreau sa vorbesc despre piata din SUA, pentru ca Romania e mult mai interesanta din punctul asta de vedere, pentru ca e teren virgin. Multe exemple de esecuri nu sunt in Romania si explicatia e foarte simpla : piata inca e goala si era cu atat mai goala acum sase-opt ani, cand incepeau sa apara primele.

IQads.ro: Din ceea ce stiu eu, felul in care puneau problema retailer-ii cand decideau daca accepta sau nu un produs era ceva de genul : « Are reclama ? ». Nu mai conta daca buna sau proasta. « E pe televizor ? Daca da, merge ! ».

Bogdan Branzas: Sau are un pret foarte bun, sau un awareness foarte bun creat din te-miri-ce. Exista brand-ul « Napolact » - Cluj-Napoca, lactate. N-are nici un fel de comunicare, si nu fac fata la productie - si au capacitati de productie foarte mari - ca sa distribuie produsele lor in toata tara. Nu comunica absolut nimic, se bazeaza doar pe un renume construit inca de acum patruzeci de ani, cincizeci de ani. Sigur, vremurile se vor schimba. Incet-incet va trebui sa fie comunicat, va trebui sa fie pozitionat, ca altfel nu va putea merge mai departe, dar inca traim in mediul in care ne permitem sa folosim anumite lucruri fara sa bagam foarte multi bani in comunicare.

IQads.ro: Cat de consistenta este expertiza in branding a principalilor jucatori de pe piata ? Cum si-au format aceasta expertiza si cum si-o dezvolta?

Bogdan Branzas: N-as vrea sa vorbesc la modul general si mi-ar fi greu sa ma refer la tot peisajul creatorilor de brand-uri. Mai usor e sa vorbesc despre mine si colegii mei, fiindca aici stiu ce se-ntampla. Pentru mine acel an '93, despre care am vorbit, pentru mine a fost definitoriu pentru a afla despre aceasta notiune, dupa aceea sa invat enorm de mult, iar apoi sa lucrez enorm de mult, chiar si proiecte de-ale mele private « de sertar » - jocuri, dar facute dupa toate regulile artei. A urmat experienta de piata, cu identitati de corporatie, cu brand-uri create pentru cazuri reale - care mi-a adus sa zicem, expertiza. Sigur, poate sa fie buna, rea, poate sa fie imbunatatita, insa asta este istoria noastra. Iar dupa mine am tras o intreaga echipa de oameni pe care i-am invatat cu rabdare. Sigur, sunt unii care au facut cursuri. Eu am facut cursuri de design, insa pe partea de branding sunt autodidact. Insa am colegi care au si studii teoretice si experienta practica in participarea la crearea unui brand. Despre altii mi-e greu sa spun, insa in principal cred ca e vorba de experienta si nu cred ca studiile teoretice sau titulaturile de genul « membru in nu-stiu-care asociatie de marketing romaneasca sau internationala » pot sa te consacre ca si creator de brand-uri, atata vreme cat n-ai o experienta consistenta. Eu cred ca experienta este totul. Bineinteles ca e un paradox faptul ca tu doresti sa devii un foarte bun creator de brand-uri, insa ca sa ajungi acolo trebuie sa treci prin experienta. Cand incepi, esti la zero. Cine iti acorda incredere ca sa construiesti tu un brand, in conditiile in care esti la zero ? Si asta poate conduce la un cerc vicios. Insa, dupa cum a dovedit istoria, unii si altii au reusit sa aiba posibilitatea sa invete lucrand si facand.

IQads.ro: Se intrevede posibilitatea venirii unor jucatori internationali in aceasta nisa ?

Bogdan Branzas: Intrebarea e grea si simpla in acelasi timp. Tinand cont ca cei trei declarati ca si specializati in branding in Romania cumuleaza 1-1.4 milioane de Euro, automat daca impartim pur si simplu la trei ajungem undeva intre 400.000 si 500.000 de Euro venituri anuale, ceea ce comparativ cu o companie bine infipta si cu traditie afara (care nu sunt multe, sunt doar vreo 5-6) reprezinta plata pe unul-doua proiecte. Strictly business, oamenii aia s-ar putea sa zica « da, e interesant ce se-ntampla in Romania, da' cat faceti voi pe an? Cinci sute de mii ? E bine ca ne cunoastem, mult succes in continuare ! ». Sigur, trend-ul e ascendent. Daca totusi va veni cineva, va veni zicand « acum incep sa se nasca niste lucruri, investim in viitor ». Dar viitorul asta poate sa insemne un an, doi, cinci - nu stim. La fel cum cu stim ce ne poate aduce dupa 2007 intrarea in UE, etc.

IQads.ro: Exista training-uri de branding in Romania sau in straitatate ? Daca da, cat de accesibile sunt ele celor care ar dori sa participe la astfel de training-uri ?

Bogdan Branzas: Eu stiu numai doua cazuri. In cazul nostru exista oameni pe care ii iau ca si juniori, oameni care vor sa invete, si fac parte dintr-un training la noi, care are oarecare programa, oarecare cursivitate, intindere in timp, etc. In al doilea rand, le facem in mod constant se poate spune si « training » clientilor nostri, inca de la inceperea oricarui proiect, pentru ca domeniul nefiind foarte bine explicat si raspandit in tara asta trebuie sa definim asteptarile, si-atunci de la bun inceput facem un fel de training nedeclarat. Pentru unele companii - cele care au inteles utilitatea - avem partea de post-proiect care cuprinde niste componente de training de genul « cum sa se implementeze acest brand creat sau recreat », deci training cu factori de decizie din departamentele de marketing ale acelor companii, care decid evolutia brand-ului.Asta facem noi. Am vazut si ca Brandient organizeaza seminarii pe teme de branding, deschise publicului larg.

IQads.ro: In momentul de fata unul dintre marile brand-uri romanesti trece printr-un amplu proces de « intinerire » - nu stiu exact ce cuvant sa folosesc - e vorba de Connex. Cum apreciezi ce se intampla cu Connex, din punctul de vedere al consultantului de brand ?

Bogdan Branzas: Am avut un scurt comentariu si in Capital pe tema asta si le-am spus si lor ca e foarte greu sa formulez un raspuns care sa fie corect, pentru ca deocamdata a trecut foarte putin timp si am vazut foarte putine lucruri. Am vazut un gen de comunicare, si un logo care nu e aplicat cu consistenta in teren. Cel mult pot sa fac o analiza de logo, insa necunoscand foarte bine pozitionarea dorita e dificil de comentat. Oricum, e interesant ca ei au trecut de la mesaje destul de aspirationale de genul « Tu faci viitorul » si care sa-ti insufle forta si dorinta si energie si empatie - lucruri de genul asta - la o zona foarte soft, au chiar si un program social, « Ajuta, fa, participa si tu la societate », etc. Sigur, si « Tu faci viitorul » avea o asemenea componenta dar nu atat de puternica precum cea de acum. Eu despre « Tu faci viitorul » pot sa vorbesc mai mult pentru ca am fost implicat in crearea campaniei in anul 2003, insa despre ce se intampla acum pot sa spun ca la nivel de identitate vizuala lucrurile s-au simplificat foarte mult, daca e sa ne uitam in comunicare, iar in ce priveste logo-ul in sine, eu am fost foarte surprins cand l-am vazut. In afara de faptul ca devine foarte usor si diafan, iar verdele s-a schimbat ca nuanta spre fistic - care sigur e o chestie de apropiere, similar cu Orange-ul, care are o culoare comunicativa (portocaliu) - ei au ales verdele asta. Insa in constructia logo-ului in sine nu e nimic break-through. E insa destul de prematur sa pot spune ca am o imagine completa.

IQads.ro: Exista o concurenta intre companiile de consultanta de brand si agentiile de publicitate ?

Bogdan Branzas: Nu fatisa. Si nu pentru ca asa vor ele, ci pentru ca asa vrea clientul de obicei, pentru ca atunci cand un client are un contract full service cu o agentie, se simte indreptatit la un moment dat, daca are nevoie de un brand nou, sau rebranding sau schimbarea identitatii sau alte lucruri care tin de specializarea in branding si design, sa ceara agentiei. Iar agentia bineinteles ca se conformeaza. Sigur « clientul nostru, stapanul nostru, facem aia, ailalta... ». Dar e mai mult o chestie dictata de client decat de piata. Iar clientul incetul cu incetul se educa - dovada si faptul ca anumite companii precum Tiriac Holdings nu apeleaza la agentiile lor traditionale, ci apeleaza la noi sa ne ocupam de problemele astea, precum si alte companii din Alba Iulia, sau din Satu Mare, sau din Cluj, care vor sa faca treaba asta cu niste oameni care numai si numai cu asta se ocupa. Din punctul asta de vedere, noi nu vrem si cred ca nici agentiile nu vor sa concuram, insa clientul vrea.

IQads.ro: Cum comentezi zona de packaging in Romania ?

Bogdan Branzas: Adica?

IQads.ro: Sunt o serie de ambalaje care sunt facute aici - nu vorbim de cele care sunt facute in afara. Ti se par competitive? Ti se par reusite?

Bogdan Branzas: N-as vrea sa vorbesc in termeni de reusit sau nereusit. Atata timp cat ceva isi face treaba, intr-o anumita perioada, inseamna ca e bun, inseamna ca e creat pentru timpul in care se desfasoara. Singura problema care se pune este aceea ca, daca gusturile consumatorilor se schimba, in ce masura mai raspunde la schimbare sau in ce masura companiile pot sa reactioneze si sa schimbe la randul lor. Singurul lucru la care pot sa comentez este modul cum sunt gandite, in termeni de nume gasite, in termeni de constructie a ambalajului (vorbind aici de elementele pe care pui accentul - asta e o chestie de judecata foarte analitica : care e primul plan care trebuie sa se vada ? care-i al doilea ? unde-i primul acroche al ochilui cand vezi produsul in raft ? ce gen de scriitura folosesti ? ce gen de ilustratie folosesti ?). Multe din lucrurile astea la noi inca lasa de dorit, dar si aici exista motivatii foarte simple, in principal doua : una este aceea ca clientul nu se indreapta catre oamenii potriviti din cauza de neinformare, de buget, etc., sau daca merg la cei potriviti, care au aptitudini spre asa ceva (sa spunem de a crea packaging-ul, nu de a crea un brand care se manifesta dupa aia prin packaging), din nou apar foarte des consideratiile de buget. O ilustratie extrem de buna si profesionista pentru un ambalaj costa niste bani. E vorba de talentul, munca si experienta unor ilustratori care sunt specializati in treaba asta (si care nu sunt multi in Romania) care trebuie platiti. Sau, daca nu gasim ilustratorul respectiv, atunci trebuie sa cumparam ilustratia sau fotografia de undeva de-afara. Ei, aia costa bani multi. Daca cumperi o fotografie pentru un afis, pe durata unui an de zile, te poate costa intre 200 si 500 de dolari fotografia. Dar daca cumperi si adaptezi pentru packaging si spui ca vrei pentru cinci ani sau zece ani, atunci vorbesti de mii de dolari, pe care nu oricine ii da cu usurinta. Si atunci apar caderile in calitatea fotografiei sau a ilustratiei, sau in realizare. Sunt foarte multe cazuri in care, doar pentru a face o economie din proof-urile dinainte de producerea ambalajului ( care cat pot sa coste :100, 200 de Euro ? ) companii care fac cifra de afaceri de zeci de milioane de dolari in Romania, decid sa nu mai faca print proof-uri si sa trimita ambalajul direct in productie. Rezultatul ? Culori nereusite, neverificate, lucruri tehnice nestapanite, etc. Si astea se vad in calitatea realizarii, in felul in care se armonizeaza brand-name-ul cu ilustratia s.a.m.d. Print proof-urile reprezinta verificarea muncii depuse pentru treaba asta atat pe parcurs si a celei finale. Sigur, pot sa apara probleme si la alegerea unui nume. Avem nenumarate nume stupide pe piata, la fel cum avem foarte multe nume bune, cu potential. Toate astea se leaga intre ele.

IQads.ro: Cat de mult depinde un brand de bugetul de Media pe care il are in spate ?

Bogdan Branzas: E greu cuantificabil asa ceva, dar depinde cu siguranta, pentru ca, sa nu uitam, ca publicitatea vinde. Cineva l-a creat, l-a pozitionat corect, i-a dat infatisarea, valorile care trebuie, dar apoi vine publicitarul care zice "asta e mesajul, cu asta se vinde". Aloc 50.000 de Euro la Media ? Banii astia in ziua de azi sa consuma intr-o saptamana, doua de Media, probabil. Aloc 500.000 de Euro ? Deja inseamna altceva, inseamna raspandirea mesajului in mult mai multe medii, pe o durata mai lunga. Deci depinde, brand-ul este foarte legat de bugetul de Media.

IQads.ro: A ajuns consultanta de brand o ocupatie profitabila in Romania ?

Bogdan Branzas: In Romania nu stiu, insa pentru noi da.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Sectiune



Related