Pentru ca m-am legat de pretioasa printesa Dorna, era normal sa revin asupra subiectului, dupa ce am vazut si ultimul hit Izvorul Minunilor. O sa o spun chiar de la inceput: imi place mai mult sticla decit reclama, dar nici reclama nu este de lepadat.
Inainte de a intra in amanunte, am doua intrebari cu o parte de raspuns incluse.
1. Nu seamana ideea asta, gen Romeo si Julieta in varianta basmului autohton cu odiseea lui Prospetime (nu o sa pot uita niciodata numele acestui personaj de reclama), Foc si Gheata de la Elita? Si nu ma refer doar la padurea minunata care, in fum de efecte speciale, seamana cu sora ei Fresh Sistem, dar in afara de Prospetime (recunosc, este placerea mea de a-l repeta de cite ori am ocazia), personajele sint aceleasi. De o parte avem Gheata si Foc, iar de alta avem copiii lor. Mama si tata iau cafeaua, aia mai mici trec pe apa plata?
2. Nu a fost faza asta cu Lord of the Rings la moda in publicitate acum vreo doi ani? Aici pot sa raspund sigura de mine ca da, a fost, si toate celelalte fantasy-uri cu care ni se umple acum cinematografele sint departe de incasarile ecranizarii lui Tolkien.
Dupa ce mi-am facut placerea si am intrebat doua lucruri inutile, tot mai am nevoie de un preambul. Am stat ceva pe ginduri, inainte sa trec la traditionalul cirtit impotriva publicitarilor. Starea meditativa se datora unei amnezii culturale. Oricit m-am straduit, chinuit si fortat sa-mi aduc aminte de ultima reclama la Izvorul minunilor - si apoi, asteparile au scazut drastic, incercind sa invoc orice spot la acest produs - a fost in zadar. Brandul acesta s-a format in paralel cu reclamele lui. A avut un nume bine gindit de la inceput, s-a infipt strasnic pe piata cind aceasta era goala, a atacat atunci pina la cele mai mici buticuri din ultimul sat al Romaniei si apoi si-a intretinut puterea cu povestile despre stapinii lui. De abia dupa ce brandul trecuse de adolescenta, a fost dat pe mina creativilor la stilizat. Nu cred, insa, ca operatiile estetice de pina acum au avut vreun efect important.
Revenind la povestea/apa/reclama noastra, cred, in primul rind, ca spotul are sanse sa fie tinut minte. Apoi, basmul (mai putin inorogul acela gratuit pe care il calareste printul) se potriveste cu numele marcii, este simplu si, spre deosebire de povestea de la Elite, nu trebuie sa citesti comunicatul de presa ca sa intelegi cum le cheama pe personaje sau ce fac ele in padure. Un alt plus al spotului, in comparatie cu Dorna de data asta, e ca metaforele nu sint aruncate fara mila pe ecran, si ca cifrul lor nu te impiedica sa intelegi intriga. Mai pe scurt de atit, reclama - fie ea bucata de fanatsy - are o logica, iar logica se potriveste cu sensul brandului: dupa ce fiul focului se intalneste cu printesa ghetii rezulta o apa plata de poveste, care se numeste Izvorul Minunilor. Si, dupa multe incercari mai putin fericite, a primit si o sticla frumusica in care sa domneasca pe raft.
In trendul asta, in care prea multi au inteles ca spoturile lor trebuie sa fie cit mai complicate si rafinate si subtile, pentru a-i semana in chip si fapta noului consumator-cu-pretentii-din-ce-in-ce-mai-ridicate (un jurnalist de la Business Week spunea ca termenul a ajuns atit de repetat, incit cineva ar trebui sa il interzica prin lege), o reclama - putin demodata, e adevarat - ca cea de la Izvorul Minunilor este odihnitoare. Pentru ca noul consumator, in afara atributelor de mai sus, mai este si obosit. Daca nu intelege de primele 20 de ori, si nu-i depinde viata de asta, nu o sa dezlege rebusuri in calupurile publicitare.
In concluzie, reclama nu ma deranjeaza, din contra, e chiar placuta. Dar eu tot am sentimentul ca Izvorul Minunilor are nevoie de altceva.

























Comentarii
Ce zici Alexandra; ai putea sa refaci acum articolul?
1. Nu ma uit special la un spot, inainte de a-l comenta. Ma hotarasc sa scriu despre el dupa ce l-am observat pe TV. Analizez doar in functie de impresia pe care mi-a lasat-o reclama, in contextul oamenilor obisnuiti. Adica, dupa ce am vazut-o de 2, 5 ori, la intervale inegale de timp, intr-un calup publicitar. Este un experiment la care tin. Am mai spus-o, repet, nu mergem cu dictionarul in supermarket. Romanii nu citesc comunicatul inainte de a vedea reclama. Din aceasta perspectiva comentez pentru IQads. Daca as fi dat stire cu "Izvorul Minunilor are o noua reclama", atunci tot demersul ar fi fost altul. Cam atit cu informarea.
- O reclama trebuie sa ma faca sa cumpar, sa-mi creeze o stare fata de produs etc. Sa inteleg ca Izvorul Minunilor vrea sa isi trimita consumatorii la biblioteca? Este o alternativa si asta, chiar foarte buna, ramine de vazut daca ii intereseaza si pe ei
- Stapinul inelelor este ideea (ironica, recunosc) de a readuce in atentie fanatsy-ul. Bineinteles, romanii au fost primii in toate, asa cum ne-au invatat la scoala, dar ecranizarile lui Tolkien au facut mai multi bani decit basmele noastre, au creat un fenomen.
- Romeo si Julieta in sensul de "doi oameni care nu pot fi impreuna, dar incearca si mor la final".
- Multumesc pentru critici, dar ce-i cu incrincenarea asta?
in comparatie cu asta, ultimul spot dorna (cu toate ca il copiaza cu mult prea putin succes pe primul din seria <<he & she>>) te transpune nu intr-o poveste ci intr-o stare de spirit. fara a recita un basm anost. iti da senzatia de "it could be" si tocmai de aceea e "printesa apelor mioritice". metaforele sunt aruncate fara mila, dar intr-o armonie aproape perfecta incat nu le mai percepi ca fiind metafore. cele de la izv min imi provoaca greata de cat lirism vor sa transpire.
so ...
Reclamele anoste trimit oamenii la culcare. Si nimeni nu cumpara nimic atunci cand doarme. (povestea jalnica izv min)
Ai amnezie culturala, intr-adevar.Esti fata desteapta dar ai citit preponderent ce a aparut nou in ultimii 5 ani.In concedii ia toata seria "povestilor nemuritoare" ca sa recuperezi grupa 3-7 ani, "povesti cu zane" "basme romanesti"pentru 7-10 ani etc.Asa vei observa ca literatura a aparut inainte de Tolkien.
In ceea ce priveste sistemul tau de analiza al reclamelor, are pertinenta lui in ceea ce priveste continutul sau imaginea dar nu uita ca in final iti redactezi ideea unor oameni pasionati de publicitate si nu celor de la supermarket a caror reactie o urmaresti.Ok?
cat despre lirismul exagerat de care zici,din spot,mi se pare mic copil fata de avalansa de metafore cu care "arunca" dorna in noi,in fiecare reclama.mingea transformata in frunze,trotuarul fluidizat in apa,caii de la metrou...PLEASE!!Mai mult lirism de atat,nu gasesc nicaieri.
Sincer consider reclama foarte buna.... "Izvorul Minunilor" pentru ca...
Focul si gheata sunt elemente opuse, de neconceput impreuna dar sunt elemente primordiale, naturale, in acelasi timp poti face legatura dintre forta (foc) si puritate (gheata), masculin si feminin.
Deci apa minerala are puritatea sugerata de gheata, energia minerala data de foc, e echilibrata ca ying si yang pentru ca s-a nascut din doua elemente opuse care au format armonia, are origini vechi, mitologice, introducand astfel un element de mister si prin basm o incarnare a ideii si o evadare din cotidian, chiar mai mare decat exagerarile de la Dorna, cu turma de cai de apa de la metrou, pentru ca uiti de blocurile gri, uiti de timpul care te preseaza mereu, esti trimis intr-o lume atemporala, mistica, care iti pare totusi cunoscuta, poate din basmele copilariei, din vremuri mai bune. Decat iesirea nebuna din cotidian a tipei care vede cai la metrou (cai verzi pe pereti... poate ca apa are efectul asta racoritor si nebunesc, sau poate ca fata trebuie sa treaca pe la psihiatru) mai bine o calatorie in lumea de basm a Izvorului Minunii.
Ok repozitionare? sincer cred ca abordarea asta de basm se potriveste ca manusa pt Izvorul Minunilor... si daca e basm nu inseamna ca e pentru copii... cu tot stresul de azi oricine doreste o scurta evadare din realitate.... iar timpul mitic, elementele de basm si vocea calma ajuta.... Reclama e relaxanta, sau mai bine spus iese din tipare prin pasul calm.... Dorna te oboseste cu explozia naturii in oras, altele arata tineri care fug ca disperatii si escaladeaza cascade... energie, energie, explozie, agitatie... dar parca vreau si un moment de relaxare. Ideea e ca abordarea e total diferita de a concurentei, ritmul si el..