Piata de publicitate online din Romania in 2016: crestere de 22% fata de 2015

Conform celei mai recente editii a studiului ROADS, derulat de IAB Romania cu sprijinul PwC Romania, valoarea totala raportata a pietei de publicitate online din Romania, pentru intreg anul 2016 a fost de aproximativ 41 de milioane Euro (190,541,366 lei), inregistrand o crestere de 22% fata de anul anterior (like for like). 

Semestrul 2 al anului 2016 a inregistrat o valoare raportata de aproximativ 24 de milioane de Euro (109,852,548 lei), cu 36% mai mult fata de semestrul anterior al anului 2016 (H1) si cu 19% mai mult decat semestrul similar al anului trecut (H2 2015) - ambele procente exprimate like-for-like, adica tinand cont de acelasi esantion al companiilor care se regasesc in ultimele 2 editii ale studiului). 

"Cifrele anului 2016 arata imbucurator si trebuie sa pastram un ritm de crestere comparabil atat individual cat si impreuna ca industrie. Vom lucra in continuare si la extinderea acoperirii ROADS, singurul studiu care calculeaza exact, agregat si anonimizat, totalul vanzarilor de publicitate online al companiilor participante." a declarat Gabriel Patru, presedinte al Asociatiei IAB Romania. 

"Pe fondul unei cresteri economice robuste la nivel de tara, alimentata de consum, piata publicitatii online din Romania a inregistrat o crestere puternica anul trecut, confirmand potentialul foarte mare al acestui segment, despre care se vorbeste de multa vreme, insa care nu s-a concretizat in anii anteriori. Pentru a capitaliza insa aceasta evolutie favorabila, publisherii trebuie insa sa vina cu continut de calitate, care sa satisfaca nevoia companiilor de a targeta diferite nise de piata", a declarat Bogdan Belciu, Partener, Servicii de Consultanta pentru Management, PwC Romania.  

 

Tendinte si evolutii pentru intreg anul 2016:

  • Primele 5 industrii realizeaza 45% din totalul investitiilor in publicitatea online. Chiar daca ordinea s-a schimbat, industriile care conduc in topul investitiilor in publicitatea digitala raman aceleasi. Liderul incontestabil de 7 ani  - industria Telecom (6 milioane de Euro), urmata anul acesta de Finante (3,5 milioane de Euro - in urcare de pe pozitia a 4-a in 2015), Cosmetice si produse de toaleta (3,4 milioane de Euro - in urcare de pe pozitia a 5-a), Bauturi (3 milioane de Euro - a scazut o pozitie fata de anul trecut) si Online Retail ( 2,9 milioane Euro - care anul trecut ocupa pozitia a 2-a).   

  • Formatele de tip Embed (toate formatele de bannere, indiferent daca sunt statice sau rich media, inclusiv skyscrapere sau expandabile) raman in top in ceea ce priveste formatele de publicitate preferate (10 milioane de Eur), urmate la o distanta semnificativa de  Interruptive formats (orice format care intrerupe experienta de navigare - de la interstitiale pana la pop-up-uri) -  aproximativ 4 milioane de Euro, Content (zone de continut sponsorizare: website, homepage, landing page, newslettere dedicate etc) - aproximativ 3 milioane de Euro  si Mobile (formatele rich media display, reclamele tip mesaj, interstitiale, paid-for search si reclame audio/video optimizate pentru mediul mobil, in-app advertising, SMS, MMS sau optimizarea rezultatelor cautarilor pe mobil) - aprox 3,4 milioane de Euro. Estimarea IAB este ca tendinta pentru anul viitor este ca formatele interuptive sa fie surclasate de Content Sponsorship. Video advertising (pre-roll, mid-roll si post-roll) acumuleaza aproximativ 1,4 milioane de Euro, in crestere constanta de la un semestru la altul. 

  • Conform cifrelor raportate de agentiile de media, din punct de vedere al alocarii bugetelor pe diferite canale digitale, advertiserii prefera sa investeasca in primul rand in retelele sociale si motoarele de cautare, abia apoi in piata locala de publishing. 

  • Incepand cu anul 2016, studiul (sau ROADS) a inclus intre tipurile de formate masurate si achizitia de media de tip programmatic, procentajul bugetelor de media digitale tranzactionate astfel atingand 17% din total in primul an de masurare.

Studiul ROADS (Romanian Online Advertising Study) reprezinta studiul cel mai important pentru industria locala de advertising online din Romania, analizand piata in functie de trei criterii principale: formatele de publicitate folosite, categoriile de advertiseri care au utilizat publicitatea pe Internet si lunile din fiecare semestru pentru determinarea sezonalitatii. Realizat incepand cu anul 2008, ROADS ofera date relevante despre incasarile nete provenite din publicitate online si contorizeaza atat datele furnizate de catre publisheri care vand direct din propriul portofoliu de site-uri, cat pe si cele furnizate de catre regii si/sau agentii media - pe alte canale decat cele deja incluse in studiu. Cifrele nu includ costuri de productie. 

Raportul complet, care include - printre altele - cifrele detaliate, grafice de sezonalitate, tabelele complete si rate de crestere pe mai multi ani, este disponibil gratuit EXCLUSIV membrilor asociatiei IAB Romania, impreuna cu raportul similar la nivel european realizat de catre IAB Europe (ADEX), asociatia europeana in care IAB Romania este membru fondator. Companiile care nu sunt inca membre IAB pot achizitiona acest raport si sunt invitate sa contacteze IAB Romania in acesta privinta.

IAB Romania (Interactive Advertising Bureau Romania) este asociatia industriei de marketing si publicitate interactiva din Romania si membru fondator, in 2008,  al retelei IAB Europe (www.iabeurope.eu). Prezenta in Romania din 2006, reuneste cele mai importante agentii de publicitate (media si digitale), regii de media, publisheri autohtoni si companii prestatoare de servicii dedicate industriei de publicitate interactiva – online, mobile si alte canale interactive.

IAB Romania este o asociatie profesionala, fara scop lucrativ, neguvernamentala, apolitica si autonoma, care are ca scop sa protejeze si sa promoveze interesele profesionale si investitiile realizate pe piata de publicitate interactiva din Romania, sa elaboreze standarde ale industriei, sa creeze si sa intretina un cadru optim pentru autoreglementare si sa coordoneze eforturi de industrie pentru cresterea acestei piete.

Scopul PwC este de a construi incredere in sanul societatii si de a contribui la rezolvarea unor probleme importante. Firmele din reteaua PwC ajuta organizatiile si indivizii sa creeze valoarea adaugata de care au nevoie. Suntem o retea de firme prezenta in 157 de tari cu mai mult de 223.000 de specialisti dedicati oferirii de servicii de calitate de audit, consultanta fiscala si consultanta pentru afaceri.



Branduri

Sectiune



Related