A lucrat pentru D'Arcy, NextCap si Tempo, mai intai ca Senior Copywriter si ulterior ca Director de Creatie, iar din 2005 si-a infiintat propria agentie de publicitate intitulata Funny. Silviu Culea ne povesteste despre alegerea numelui, conturile castigate si filosofia agentiei.
IQads: Cum a fost desprinderea de Tempo si cand a survenit ea?
Silviu Culea: Putin grabita, in conditiile in care eu si partenera mea in funny (Simona Vasilescu, ex-Client Service Director Tempo) hotarasem sa facem acest pas la inceputul anului 2006. Dar am fost fortati un pic de evenimente: nu ni s-a parut ok sa mergem la Cannes cu Tempo, urmind ca la 2 luni dupa aia sa anuntam ca plecam. Asa ca ne-am anuntat plecarea la inceputul lui mai si am mai ramas in agentie timp de 3 luni, pentru a da posibilitatea de reorganizare a echipei.
IQads: De ce te-ai hotarat sa pornesti pe cont propriu?
Silviu Culea: Ca in orice afacere, este o chestiune de conjunctura: cresterea pietei pana la un nivel care sa permita suficient de mult business pentru mai multe agentii; gasirea unui partener de afaceri in care sa am incredere si impreuna cu care sa pot demara acest proiect; lipsa de perspectiva in organizatia in care lucram in momentul respectiv si nevoia de a face ceva care sa fie mai apropiat de personalitatea noastra.
IQads: Pentru ce vrei sa fie cunoscuta funny si cum ati ajuns la acest nume?
Silviu Culea: Afara lucrurile sunt mult mai asezate decit aici: exista mari conglomerate care fac de toate si exista agentii recunoscute pentru un anumit tip de abordare. Daca vrei epidemie sociala, te duci la Crispin, Porter & Bogusky, daca vrei pure fun, te duci la Goodby, Silverstein & Partners, daca nu stii ce vrei, te duci la KesselsKramer...
Asa ca noi spunem franc tuturor cum vedem acest business, astfel incit oamenii sa stie de la inceput la ce sa se astepte: keep it simple, make it funny. Credem ca in felul asta scutim atat timpul nostru, cat si pe cel al unui potential client care vede lucrurile intr-un mod diferit. Altfel spus, vrem ca funny sa fie recunoscuta pentru ideile simple, incisive si funny, unde funny nu inseamna neaparat amuzant, ci si ciudat, straniu, adica altfel. O agentie mai putin formala cu care fie iti place sa lucrezi, fie nu.
IQads: Ce tip de servicii oferiti?
Silviu Culea: Cam tot ce ofera o agentie de publicitate si unde e cazul ceva mai mult. Spre exemplu pentru Help Net/Green Net mergem dincolo de partea de comunicare, ocupandu-ne in mare masura si de partea de marketing. Pentru European Food mergem pana la naming si design de ambalaj, iar pentru Avia Motors in afara de publicitate ne ocupam si de branding. In general mergem pana unde ne permit abilitatile noastre profesionale sa o facem, iar atunci cand un anumit proiect depaseste aceste abilitati recomandam clientilor cu care lucram diversi parteneri cu care sa poata continua proiectul respectiv.
IQads: Care sunt cele mai importante conturi castigate in ultima vreme?
Silviu Culea: Tinand cont ca funny e pe piata de circa 6 luni, e relativ usor de inteles ce inseamna "ultima vreme". Altfel spus, cam toti clientii pentru care am lucrat in ultima perioada sunt clienti noi: e vorba de Help Net, primul nostru client, urmat de Green Net cu toata pleiada de branduri aferente (Foltene, Skincode, Lineance, Nature's); apoi European Food, Avia si Alto Syncro (distribuitori Skoda si SEAT). Mai sunt o serie de alti clienti cu care suntem in negocieri avansate, urmand sa inchidem probabil discutiile pana in perioada de vacante.
IQads: Ce va propuneti pentru sfarsitul acestui an din punct de vedere business?
Silviu Culea: Tinand cont ca pana acum toti clientii castigati au fost luati fara pitch, dindu-ne posibilitatea sa lucram cu ei pe baza increderii castigate de-a lungul timpului, ne-am propus ca si de acum inainte sa tinem cont de acest ingredient important si sa fim foarte selectivi in ceea ce priveste invitatiile la licitatii. Am fi ipocriti daca am spune ca nu ne dorim sa crestem, dar cresterea asa cum o vedem noi ar trebui sa survina stabilirii unor legaturi de incredere care se pot suda doar in timp. Altfel spus, "vanam" doar acei parteneri de afaceri cu care am putea fi pe aceeasi lungime de unda, fiind convinsi ca aceasta e cea mai solida baza pe care se poate construi ceva.
IQads: Sloganul vostru este "keep it simple, make it funny". Cum gasesti ideea simpla si amuzanta in acelasi timp?
Silviu Culea: Prin foarte multa munca. Daca pot sa ma citez, adesea spun ca ideile bune nu sunt in virful creionului, ci undeva aproape de guma. Atit de aproape incat adesea exista riscul sa te opresti inainte sa ajungi la ele. Si mai trebuie tinut cont de un lucru: in timp am invatat sa cred ca nu exista acea idee unica pe care daca clientul o refuza intreaga comunicare pica. Ideile bune circula de obicei in grup, trebuie doar sa cauti si sa mergi in permanenta mai departe - un refuz e de fapt o noua oportunitate.
IQads: Cum ai defini acea idee simpla?
Silviu Culea: O idee simpla e acea idee care e usor de inteles, usor de memorat si usor de povestit, dar foarte greu de gasit.
IQads: Se preteaza orice brand la o abordare amuzanta?
Silviu Culea: Brandurile sunt ca oamenii - chiar daca unii sunt in majoritatea timpului incruntati, din cand in cand isi gasesc timp sa si rada. Cred ca orice brand se preteaza la o abordare amuzanta, cum de asemenea cred ca orice brand se preteaza la o abordare dramatica. Depinde unde vrei sa duci acel brand.
IQads: Care sunt reclamele tale preferate si de ce?
Silviu Culea: Cred ca intrebarea asta face parte din categoria intrebarilor radicale de genul "Ce tip de femei iti plac?". Daca as da un raspuns transant, e ca si cum as spune ca am vazut tot ce s-a facut in domeniul publicitatii pana acum si ca m-am lamurit pe deplin. Imi place sa cred ca nu-i asa si ca oricind poate aparea ceva nou care sa ne surprinda pe toti, asa cum in general se intampla.
IQads: Care este cheia unei reclame reusite?
Silviu Culea: Un parteneriat foarte bun client-agentie.





















