Cat costa un site? Dar un teleportor?

Cat costa un film? Cat costa un tablou? Cat costa o excursie ? Cat costa un apartament? Si, nu in ultimul rand...cat costa un implant?

Cu toate ca n-am inteles niciodata o intrebare atat de generala, incep sa pricep ratiunea pentru care o astfel de intrebare apare din ce in ce mai des. Daca maine ar iesi pe piata un teleportor – despre care nu stiu mai nimic – cu siguranta m-ar interesa cat costa. Poate ca nu e tocmai acelasi lucru insa daca teleportoarele ar fi diferentiate in functie de distanta, culoare, capacitate (numar de persoane ), viteza, siguranta – asocierea nu mai e chiar atat de deplasata.

Nu stiu raspunsul la intrebarea “Cat costa un site?”. Nici nu incerc sa-l caut. Poate el exista asa cum exista extraterestrii pe planeta X34FV. Ma intereseaza mai de graba o usoara “mutatie” adusa intrebarii. “Cat costa site-ul meu?” – e probabil intrebarea la care as putea sa raspund daca, mai intai, as afla cine este acel “meu” – adica, altfel spus, cine este clientul care-si doreste un site.

Pana la urma intrebarea “Cat costa un site?” venita din partea unui potential client e cat se poate de justificata. Da, pare cel putin aiurea, dezarmanta, usor stupida si fara sens...insa doar “pare”. Pentru ca scopul nostru, ca jucatori in industria online, e sa aflam, de fapt, ce-si doreste clientul cu adevarat si, inainte de “Cat costa?”, sa putem sa-i raspundem la intrebarea “Am nevoie de un site?”.

Noi vindem servicii – de creatie, programare, design, etc. – si aparatia unei astfel de intrebari trebuie sa fie un semnal de alarma pentru ca “in afara” suntem vazuti ca niste furnizori de produse. De-asta, la fel ca la un ghiseu unde se vinde falafel suntem intrebati adesea “Cat costa un site?”. Presupunem ca omul care sta in fata noastra putin crispat dupa ce a pus o astfel de intrebare (pentru ca-si face diverse calcule finaciare) e un neavenit si habar nu are ce vrea. Probabil ca da, habar nu are ce vrea , insa, de cele mai multe ori nu este un neavenit. Vrea mai intai o opinie din partea noastra. Nu stie cum s-o ceara si, in lipsa de ceva clar, pune intrebarea “Cat costa un site?”. Daca raspunsul vine rapid si e undeva pe la “5000 de euro” s-ar putea sa ramanem cu o strangere de mana. E totusi ceva...Daca, pe langa cafea, apa, cola si piscoturi, il invitam la o discutie din care in primul rand sa inteleaga el daca vrea un site, atunci avem sanse sa-i vindem unul.

Am facut site-uri de 1000 de euro si am facut site-uri de 100 000 de euro. La final, dupa ce site-ul a fost online, dupa ce s-a terminat o promotie sau dupa un an de functionare apare aceeasi intrebare “Cat a costat site-ul?”. Si aici lucrurile stau putin diferit pentru ca rezultatele vorbesc. Si rezultatele determina raspunsul – iar raspunsul poate fi “Mult”, “Putin”, “Prea mult”. Mai sunt si unii clienti ce spun “Nu conteaza...ne-am atins scopul” – asta insa se poate traduce prin “putin”.

Trebuie sa stiu raspunsul la intrebarea “Cat a costat site-ul?”. Il caut de cand fac site-uri si sunt sigur ca trebuie sa-l dau ori de cate ori duc la bun sfarsit un proiect online.

Poate o sa caut si raspunsul la intreabarea “Cat costa un site” dar numai dupa ce-mi cumpar un teleportor.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune

Dictionar



Branded