Pentru Anid Alex, singura provocare reală este rafinamentul în procesul de construcție al unui tatuaj: cât de compact se citește stilul, cât de bine se simte vizual și cât de coerent este construit. A înscris două lucrări în competiția VELO, cărora le-a dedicat câteva zile întregi, fără a fi perturbat de altceva, și le-a realizat tradițional, pe foaie, medii mixte de creion, peniță și tuș negru.
"Consider că totul trebuie să fie clar intenționat și observat în proces. Stilul necesită claritate. Dacă nu ai experiență și nu ești conștient de informație, nu poți denota stil și consecvență. Tehnica se dezvoltă doar pe baza unui proces intelectual. Aripi, coloane, structuri, totul trebuie să se potrivească într-o formă coerentă, chiar dacă este dark-fantasy. Pentru asta este necesar un „control vizual”, explică Anid.
Până pe 6 decembrie puteți vota tatuajele preferate înscrise în concurs. Vizitați galeria inscrierilor și alegeți lucrările care v-au impresionat.
Noi povestim cu Anid în continuare despre parcursul lui între scrimă, artă, tatuaje și propria afacere, procesul creativ, dileme artistice și amprenta lui artistică.
Despre tine
Helloo!! Sunt Anid, am 26 de ani și locuiesc în București. Am început să tatuez in jurul varstei 14–15 ani, când niște băieți misto m-au invitat în salonul lor. Înainte de asta freelance-uiam ca graphic designer și veneam din zona de graffiti, care a si fost primul meu contact cu arta.
Sunt perfectionist, imi place ce fac, indiferent ce fac. Toate cunoștințele pe care le-am dobândit au fost construite pe baza propriei munci, foarte puține persoane in afara antrenorilor mei de scrima cred ca isi pot regasi creditele aici, si cateva conexiuni si oameni care mi-au deschis mai multe oportunități. Cu toate astea, totul a stat la baza anilor in care am ales sa transform noptile in zi.
La 18 ani am studiat caligrafia și am ajuns ambasador internațional într-o echipă de artiști din intreaga lumea, o experiență care mi-a slefuit mult stilul si deschis noi oportunități.
Am practicat scrima timp de 15 ani, fapt care mi-a redat disciplina și anduranța, perfectionism.
In final m-am dedicat complet artei. Am făcut un an la Universitatea de Arte, însă am renunțat pentru că simțeam că timpul e mai valoros si pot evolua mult mai repede pe cont propriu.
Mi-am dezvoltat lucrările explorând sculptura, arta murala in paralel cu caligrafia, interior designul, designul de mobilier, bijuteria taxidermia etc. Toate m-au ajutat să construiesc un stil personal, orientat spre detaliu, atmosferă și proiecte complexe.
La 20 de ani am deschis propria afacere, un studio profesional de tatuaje, si o firma bazata pe pe sculptura.
Momente importante din parcursul tău
Printre momentele cele mai importante din parcursul meu au fost cele care m-au obligat să mă opresc și să mă întreb direct: de ce mă trezesc dimineața, care e scopul meu, ce vreau cu adevărat. La vârstele alea, presiunea perfecționismului și felul în care mă concentram obsesiv pe detaliu mă împingeau înainte, fără ca măcar să fiu conștient de motivație. Refuzam să fac ceva la jumătate de măsură.
Categoric cel mai important a fost cariera de 15 ani de scrimeour, varful sabiilor era instinctul care se mula cel mai bine pe personalitatea si ceea ce voiam sa devin.
La 20 de ani mi-am deschis propria firmă. În 6 ani am lucrat cu aproximativ 45 de oameni și am trecut prin ritmuri care m-au dus spre burnout. Perioada aceea mi-a arătat foarte clar ce pot: că pot construi, că pot coordona și că pot ține în spate o structură reală, cine pot să fiu daca pun totul pe masa si cel mai important lucru: cum sa inteleg oamenii cand nici ei nu se pot intelege.
Un alt moment atat de random a fost începutul meu în domeniul tatuajelor, la 14 ani, inainte sa ajung in studioul despre care mentionasem in background. A venit un amic și m-a întrebat dacă îl pot tatua. Nu știam nimic despre tatuaje, dar răspunsul a fost ‘Da, Haide’. Atât. Fără nici o retinere, fără să-mi pese că nu aveam habar și mi-a confirmat că uneori instinctul meu e mai clar decât orice plan.
Primul gând când zici tatuaj
Un tatuaj bun sper?
Stilul inseamna sa faci o alegere grea, pe care o stii, o vrei. Daca nu esti pregatit sa il îmbrățișezi pe tot, cu riscul de a fi loial unei singure directii in detrimentul tuturor celeorlalte tentatii, daca nu ești pregătit sa compromiți tot in schimbul a ce implică, atunci devine kitsch. Banal. Devalorizant, as spune… denigrant.
Un tatuaj bun e ca o pictură de calitate: are personalitate clară, structură, proporții, o încadrare care respectă dinamica corpului. Nu e o salată cu de toate.
Stilul cere personalitate, inteligenta, carisma. Stilul costa enorm, însa nu poate fi cumparat, ori il ai, ori nu.
Tatuajul contemporan pentru nivelul profesional nu mai e despre ce-ai trăit sau de ce ți-l faci in mod primordial. E despre cum arata, despre ce are special designul, despre ce transmite fără niciun context. Pentru mine, tatuajul este alegerea celor care își doresc mai mult decât o poveste, își doresc un stil cu personalitate, de preferat. Povestile cele mai bune au stil, de aceea.
Participarea la competiția VELO
Am vrut sa particip la competitia Velo pentru ca am vrut sa arat un standard. Imi place sa imping limitele. Stil, executie, idee. Si Velo mi-a dat contextul ce pare potrivit pentru asta.
Plus ca, sincer, am vrut sa verific provocarea. Daca tot fac ceva cu identitate si cu coloana, de ce sa nu il trimit intr-un loc unde se precizeaza ca se noteaza cum arata, nu doar ce inseamna, lucru pe care l-am menționat in ce reprezinta un tatuaj profesional.
Inspirația
Am propus două designuri din colecția mea în stil dark-fantasy/grafic, pe care le-am regăsit compacte. Voi prezenta una dintre ele.
SpineBorne a luat naștere pe vremea când am cumpărat o foarfecă de croitorie. Atracția mea pentru tăișuri, lame, săbi și dualitatea și fragilitatea pe care o observ în aceste unelte, pe care le regăsesc atât de asemănătoare sufletului (coloana vertebrală din lucrare), a fost baza de inspirație pentru această lucrare. Foarfeca la bază, când o desfaci, îmi seamănă cu un fluture.
Am realizat mai multe schite în care fluturii și păsările își contopeau structura cu acest instrument, creând o legătură între sensibilitatea tăioasă și libertatea de a trăi nemărginit și liber. Printre aceste schite, am făcut și o lebădă neagră, mai exact schița din care a luat naștere SpineBorne, unde lamele nu mai erau prezente vizual. Corpul l-am înlocuit cu o coloană vertebrală umană, împreună cu două aripi de demon sau liliac.
Coloana vertebrală devenise atât sensibilitatea, cât și atrocitatea, nucleul ce dirigează aripile. Rațiunea pe care o găseam în săbi și foarfecă am transpus-o cu totul organic în cea mai complexă și neașteptată formă: omul. Coloana vertebrală devine structura în care se contopesc tăișurile sufletului iar aripile se dezvoltă din coloana vertebrală, evidențiind tensiunea între fragilitate și forță.
Ce înseamnă pentru tine Weirdly Wonderful
“Weirdly Wonderful” suna neconformist, dar se regăsește in jurul nostru in foarte multe forme.
Lucrarile pe care le-am propus, la o prima impresie, pot parea bizare, nelinistitoare, atipice dar chiar prin asta isi gasesc identitatea. Eu abordez tema asta prin contrastul unic din lucrarile de Dark-fantasy din ambele lucrari, prin linii tensionate, abrupte, gotice, fine, contraste puternice de tonuri si expresivitate picturala inserata in grafica, patternuri si simboluri care desii ies din norma, cuprind o armonie interioara.
Lucrurile frumoase se nasc prin schimbare, prin timp, prin experienta traita, ca in final sa aibă o prezenta autentica tocmai datorită procesului de creatie prin care acestea trec.
Pentru mine Weirdly Wonderful este una din expresiile pe care le-as folosi pentru ca oamenii sa gasesca un cuvant cheie de legatura cu o parte din lucrarile si expresivitatea pe care o caut in lucrari. La baza as spune doar, diferit, malformat, intunecat, iar asta este fix partea cea mai frumoasa, unica, efemera: schimbarea, momentul, trairea pentru a da naștere a ceva cu personalitate.
Procesul creativ
Procesul de creatie a inceput cu o baza solida, ce subiect vreau sa abordez fie daca simt ceva fie daca vreau sa ilustrez o tema vizuala cu impact. Voiam sa ilustrez o lucrare destinata portofoliului meu, merch-ului de haine, sa o tatuez unui client potrivit fiind de asemenea disponibil print cu număr limitat de lucrari.
Am aranjat in ordine mai multe schite si am ales-o fix pe cea mai random si mai neasteptata. A avut ceva ce m-a atras.
Forma, structura, simbolismul, energia, totul era potrivit pentru a ma motiva sa zic: Da, vreau sa petrec cateva zile intregi pentru ea. Lucrarea are un nivel de detaliu semnificativ, fapt care nu reise în imaginile de pe site.
Lucrarea am realizat-o traditional, pe foaie, medii mixte de creion, penita si tuș negru.
Cea mai grea parte
Cea mai grea parte este mereu aceeași: să găsesc timp. Dedic mult timp orelor petrecute în studio, în ședințe și în restul activităților creative. Cea mai grea partea a fost acum un an de zile am decis sa realizez fiecare proiect direct pe pielea clientului. And I did it. Am cel putin un an de zile in care nu am lipit nici macar un stencil pe piele, fie ca deja facusem proiectul digital sau pe foaie, procesul de tatuaj incepe direct cu designul realizat de la 0 pe piele. Pentru mai mult timp ajung să imi compromit nopțile, dar atunci gasesc si cea mai multă liniște și am cea mai bună concentrare.
A fost la fel pentru ambele lucrări; le-am făcut pentru mine, chiar dacă scopul lor final poate fi destinat celor care le apreciază. A fost mult mai ușor să le gândesc fără să mă perturbe niciun client sau brief din partea unui necunoscător despre ce reprezintă și cum se construiește o lucrare corectă, vizuală, care are stil. Lucrul pe care îl întâlnesc des lucrând cu clienții.
Provocările unui design de tatuaj
Dacă un design îl creez pentru mine, pentru portofoliu, singura provocare reală este rafinamentul: cât de compact se citește stilul, cât de bine se simte vizual și cât de coerent este construit.
Provocările adevărate apar atunci când lucrez cu clienți care nu au încă educația vizuală necesară să înțeleagă natura unui tatuaj artistic. Atunci intervine partea de a alinia dorințele lor cu ceea ce este corect vizual, funcțional și stilistic.
Mulți apreciază stilul, dar vin cu propriile preferințe care nu se potrivesc cu el. Aici intervine o muncă de direcționare: să îi ajut să înțeleagă diferența dintre o lucrare coerentă și una încărcată sau kitsch. Clientul admiră online lucrările cu stil clar, dar când ajung în studio trag totul spre compromis sau cum imi place sa le spun: trag mâța de coada.
O altă provocare este contextul din piață. Numărul tatuatorilor care lucrează fără un stil propriu, care plagiază, folosesc imagini generate rapid sau colaje din câteva poze este foarte mare, iar asta diluează percepția asupra calității și a muncii unui artist. Creează confuzie pentru clienți și îmi aduce o responsabilitate în plus: să clarific diferența dintre un tatuator și un tatuator-artist.
În final, provocarea nu este designul în sine fiindca sunt obisnuit cu procesele de anduranță si dezvoltare datorat multi-domeniilor in care am/ activez, ci partea umană: să creez ceva solid pentru cineva care poate nu știe încă ce înseamnă o lucrare cu identitate, și importanța de a te indentifica cu tatuatorul, specific: artist.
Daca discutăm de tatuaje random facute de tatuatori copisti, nici nu imi bat capul. I’ve been there, i’ve grow up. Cine ramane acolo, nu are nici o scuza in 2025.
Ce presupune special un astfel de design de tatuaj
Un astfel de design a presupus experiență solidă. Pentru unii sună clișeic, însă este adevărul.
1. O idee/brief solid
Direcția nu trebuie să se schimbe pe parcurs, fără „concepte drăguțe”. Consider că totul trebuie să fie clar intenționat și observat în proces. Designul este un dialog între cerințele briefului și concept. Voi insira primele din cele mai importante parti ce necesită atentie si cunoștințe.
2. Anatomie solidă, logică vizuală, construcție
Stilul necesită claritate. Dacă nu ai experiență și nu ești conștient de informație, nu poți denota stil și consecvență. Tehnica se dezvoltă doar pe baza unui proces intelectual. Aripi, coloane, structuri, totul trebuie să se potrivească într-o formă coerentă, chiar dacă este dark-fantasy. Pentru asta este necesar un „control vizual”.
Chiar și dacă aș vrea să fac o lucrare bazată pe incoerență, ar trebui să am un factor și o bază solidă de „how it works”.
3. Identitate clară
Un astfel de design presupune o singură direcție, fără combinații puse la cererea clientului dupa ochi. Stilul nu se negociază. Fără bricolaje.
Daca abordez stilul de neotraditional, trebuie sa cunosc clar ce il reprezinta sublim.
4. Design compact
Un design în stilul meu trebuie să fie cursiv și citibil. Dark-fantasy-ul cuprinde o variație organică vastă vizual vorbind, deseori mai complexă decât realitatea în sine, dat fiind că la bază este sur-realismul. Paradoxal, unele lucrări cuprind complexitate maximă, însă chiar și atunci există un punct-cheie ce face aglomerația să fie cursivă. Complex nu înseamnă înghesuit.
5. Execuția stilului
Execuția acestui stil presupune experiență vizuală, nu doar tehnică. Adică să știi ce să NU pui, cum de altfel funcționează si stilul neotraditional.
6. Intenția artistică
Mă refer la intenția artistică a designului, nu doar la tatuajul trântit pe piele. Nu vorbesc despre pete aruncate, ci despre a construi un concept pe care îl tatuez ulterior, în ciuda celor care obișnuiesc să gândească doar invers. În lipsa experienței, te vei agăța doar de tatuaj, maxim de cateva tehnici de tatuat tehnic strict.
7. Atmosfera
Dark-fantasy-ul, cât și dark-fantasy-ul meu, este o lume: Întunecat, elegant, misterios.
Nu presupune doar un desen corect, ci un vibe recognoscibil, care să pară că aparține unei lumi proprii.
Ce elemente iei in calcul
Cam tot ce trebuie sa ia in calcul un art-director numai ca informatia este pretata domeniului de tatuaje, unui proiect gandit pentru corpul uman.
Cu cat invat mai multe, cu atat iau mai multe in calcul.
Cum au evoluat tatuajele
Tatuajele în 2025 au evoluat în direcții diverse. De la semnificație la identitate vizuală, cu diversitate și așteptări diferite în funcție de gama de tatuatori si clienti.
Voi începe cu preferatele mele: tatuajele executate de tatuatori artiști, cele artistice, cele strict tradiționale , compun mai degrabă arta tradițională a tatuajelor într-o formă veche, sublimă și respectată de acei tatuatori și clienții care o îmbrățișează cu totul. Și “wannabe-uri”, fiindcă ar fi cool un tatuaj maori fără să știi în ce constă, o grămadă kitchoasă pentru cei care vor să exprime toată viața lor într-un sau câteva tatuaje, meme-uri, oameni care vor să pară ceva fără să aibă ceva, oameni care se aliniază cu ce exprimă, stil, oameni care vor doar tatuaje random fie copiate, fie nu știu nici ei, dar vor ceva unic, în fine i-a spus că e unic și i-a făcut un colaj de pe net, waw ce bine mă regăsesc în tatuajul ăsta, așa scump? Dincolo îmi lua mai puțin. Seen, “salut fratiorul, stai prea departe. Vreau și eu tatuajul pe care îl are fata aia, tatuajul meu l-am facut la un tip care isi facea singur lucrarile de unde l-a copiat de pe net el habar nu are ce inseamna proces intelectual, tatuatorul ala deseneaza degete de 7 ani si in realitate nu face diferenta intre cele de la mana cu cele de la picioare, de ce nu, hai sa punem albastru in ochi.
Pe scurt, complex, foarte complex. Sunt audiențe pentru toate tiparele. Nu mai e vorba doar de percepție, cât e vorba de cine îl percepe și cum, categoria sociala, nu scuza pe nimeni; toti sunt la fel, celebritățile dau cel mai mult cu stangul in dreptul si sunt un exemplu clar a cat de mult se copiază lucrari puerile, kitchoase si cat de putini clienti nu au tatuaje de bombardieri, cat de putini artisti tatuatori exista.
Rolul tatuajului în cultura contemporană
Rolul tatuajului în cultura contemporană a devenit mai complexă decat doar o ornamentala corporala, este o modalitate de exprimare, o identitate vizuala, o comunicare simbolica. Nowdays, tatuajele functioneaza fix ca ca romgleza mea, pe mai multe planuri fie ca este vorba de identitate si apartenenta printre anumite comunitati, grupuri, chiar si subculturi, ori strict un mod de a isi afirma unicitatea.
Pentru multi artisti, tatuajul nu mai e doar un desen ci o lucrare de arta ce poate fi purtata in toate colțurile lumii, cu toata informatia sigilata in lucrare, desigur, in funcție de execuția acestuia si de vindecarea pe care o are clientul pentru a o reda cat mai bine in ochii privitorului.
Pentru unii sunt doar amintiri pe piele, experiențe din viață, valori, emotii, cel mai des ele comunica despre cine suntem, ce traim sau ce am vrea de fapt.
Estetica. In prezent tatuajele depășesc stereotipurile. Ele pot fi elegante, experimentale, minimaliste, hiperrealiste, surrealiste. Toate provoacă percepția convențională despre corp si frumusete
Instrument comercial si sexualizat. Multe persoane folosesc tatuajul pentru a-și expune corpul și a atrage atenția, fie că designul se potrivește armonios cu estetica lor, fie nu. Tatuajul devine astfel o unealtă ce modelează echilibrul vizual al corpului și percepția psihologică a observatorului sau purtătorului. Într-un context social uzual întrebări precum „Ce tatuaje ai? Ai tatuaje care nu se văd?” identitatea construită pe social media se aliniază cu cea reală, transformând tatuajul într-un element de exprimare și influență vizuală. Desigur, acesta este un rol sublim de recunoscut, multi acoperind acest aspect prin "asta mi-am dorit” simplu de ascuns orice explicație reala a intenției.
Dați o tură prin galeria înscrierilor, votați preferatele și susțineți artiștii care v-au surprins.
Ce este VELO
VELO este nicotina intr-un pliculet. Suna putin ciudat? Ei bine, este. Dar este atat de minunat in acelasi timp. Este acel rasfat al aromei pe care ti-l poti oferi oriunde, oricand. Mai multe informatii despre VELO, poti gasi pe pagina de Instagram VELO.
*(+18) Acest produs contine nicotina. Nicotina genereaza un grad ridicat de dependenta. Produse destinate strict consumatorilor peste 18 ani.
TheCreator
TheCreator este platforma de branded user-generated content a IQads.
Prin intermediul TheCreator, brandurile dau briefuri comunitatii creative IQads, obtinand sute de rezolvari creative, mii de interactiuni si sute de mii reach.
Brandurile obtin solutii pe care le pot implementa si continut branded pe care il pot folosi in social media. Prin intermediul TheCreator, IQads a dezvoltat si derulat zeci de competitii creative de design, scurtmetraje, benzi desenate, spoofuri, filme, ilustratii etc pentru companii.
























