Brief Encounters – un live performance de două săptămâni, în luna iulie, la Celula de Artă

Brief Encounters – un live performance de două săptămâni, în luna iulie, la Celula de Artă

În luna iulie, galeria Celula de artă propune trecătorilor un exercițiu de imaginație – ce se poate crea într-un cadru delimitat, atât spațial cât și temporal, de acțiune și cu un material anume cu care se poate opera doar respectând condiții stricte de utilizare? Astfel, între 19 – 31 iulie, artista Elena Dobîndă umple progresiv spațiul Celulei, după niște reguli de joc bine definite, cu 2.2 m3 de cărămidă, cu misiunea de a asigura o continuă dinamică a imaginii transmise live în online.

Experimentul Brief Encounters (Situații) a pornit de la problema cărămizilor din curtea casei Carol 53, ce găzduiește Celula de Artă, și necesitatea de a fi depozitate în altă parte, fie și efemer, pentru a degaja spațiul dat. Elena a asociat această experiență administrativă cu o rezidență artistică, punându-și următoarele întrebări: Ce-aș putea face în Celula de Artă având la dispoziție câțiva m3 de cărămidă? Cum aș putea păstra integritatea materialului, fiind obligatorie restituirea sa așa cum e ? Cum mi-aș putea revendica spațiul expozițional în totalitate, material, nu doar simbolic?! Câte cărămizi sunt necesare pentru a-l ocupa?!

 

“Aprilie a fost luna tribulațiilor fanteziste, mai – a celor concrete. Timp de 3 săptămâni am curățat tacticos fiecare cărămidă și am repoziționat aproximativ 1.500 de bucăți. Volumul disponibil – 2.8 m3. Volumul spațiului – 6.6 m3.

Soluție: Împart volumul spațiului în 9 părți egale, utilizez doar 2.2 m3 de cărămidă pentru a asambla o masă variabilă, circumscrisă „locului” în proporție de o treime. În intervalul 19 - 31 iulie, conform unui set de reguli de joc, voi muta constant 0.73 m3 (1/3) din corpul inițial pentru a ocupa progresiv restul spațiului, asigurând o dinamică continuă a imaginii. Regula 1 - Ocupă o singură dată fiecare zonă delimitată. 2 - Păstrează accesul spre ușă. 3 - Poți scoate cărămizi în afară doar la ultima mutare, când vei bloca ușa și vei ieși definitiv din spațiu.”, povestește artista despre evoluția experimentului.

 

Pentru a accentua caracterul local și performativ al intervenției, performance-ul va fi înregistrat cu o cameră de filmat poziționată frontal și transmis live în mediul online. Prin instituirea unui regim de vizibilitate la persoana I, participativ, privitorul este direct implicat în procesul de realizare al obiectului, inerent, de disimulare a granițelor simbolice și de constituire etapizată a dimensiunii sale fizice.

 

“Urmărind adaptarea la resursele existente și consumarea integrală a spațiului expozițional, trasez cadrul unei intervenții site-specific. Printr-o serie de situații sau, mai curând, mutații ale obiectului expus și stabilirea unui raport procesual de identitate între variabile – acțiune/lucrare/spațiu – încerc să pun în discuție limitele și rolul spațiului expozițional, natura obiectului artistic și a relațiilor ce pot fi stabilite pentru a crea un context, un sens, o imagine.”, mai spune Elena.

 

Artista este născută în Republica Moldova și de la 15 ani studiază și trăiește în România, urmând cursurile Facultății de Științe Politice din cadrul UAIC din Iași, apoi Scenografie la UNATC. Activează pentru o scurtă perioadă în București, având spectacole atât la Teatrul Foarte Mic, Teatrul Național și Macaz, cât și colaborări în proiecte independente de film. Din 2017 se dedică pasiunii pentru film, muzică experimentală și arte plastice, încercând forme de sinteză în experimente de atelier. Este co-fondator Image and Sound (2017, București).

Expoziții de grup: ABRAHAM CRUZVILLEGAS: The 1st Intergalactic Summit of Independent Art Spaces – în colaborare cu Simina Oprescu (soundscape) la galeria Sandwich, București/2020; Răcnet (Roar) 5.0 – expoziție de afiș sociopolitic, organizată de GraficFront (Arcub, București/2019); Quadrienala de la Praga (Cehia/2011). Fanzine: GREEEEEN #3: The Great Indoor și GREEEEEN #2: Plastic (The Secret Garden, Timișoara/2020 & 2019); REVOLUȚII (The Secret Garden & Memoriile Cetății,  Timișoara/2019).

Performance-ul se poate vedea la orice oră în spațiul de pe Bd. Carol, nr. 53, între 19 – 31 iulie.

Până pe 17 iulie mai pot fi văzute la Celula de Artă lucrările ce compun numărul 6 al revistei ucrainene de artă SVAYA, la care au contribuit 41 de artiști din 3 țări (RO / UKR / DE). SVAYA #6 reprezintă o nouă etapă a zinului și ieșirea lui din existența sa ca publicație tipărită și transformarea sa ca ziar subcultural, dintr-un „gazernal” hibrid și o revistă de artă reprodusă manual într-un obiect sintetizat fără un format stabil și o identitate vizuală.

Tema SVAYA #6 - „Gol” a fost aleasă în mod colectiv, prin vot anonim. Conceptul și denumirea corespunzătoare, „Memoria fragments”, s-au format organic, în timpul procesării materialului primit, reflecțiilor de carantină și regândirii experienței proprii din ultimii ani.

Celula de artă este reprezentată de un spațiu cu deschidere stradală, ce își propune să permită lucrărilor să evadeze din spațiul clasic al galeriei pentru a interacționa cu un public nou, care nu obișnuiește să participe la vernisaje și astfel, pentru ca nu mai există o barieră fizică și temporală între obiectul de artă și privitor, se crează un dialog liber, direct și nonconformist.

Galeria vine în sprijinul creaţiei contemporane în ariile tematice ale artelor vizuale și încurajează dezvoltarea de noi forme de expresie artistică accesibilă la orice oră pentru publicul stradal. Cu o prezență de ~ 4 ani (2017 - 2021) pe scena artei din București, Celula de Arta a susținut ~70 evenimente (expoziții, performance-uri, live-uri) și a influențat modul de percepție în ceea ce privește expunerea obiectelor sau actelor artistice în fața publicului.

Parteneri media: Radio România Cultural, Radio București FM, AGERPRES, Cațavencii, Spotmedia, IQads, Zile și Nopți, Ziarul Metropolis, Observator Cultural, The Institute, Zeppelin, PRwave, Bookblog, 4arte, Design Events, Iqool, Munteanu, SMARK.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related