Călătoria zmeilor, emoţia exprimată prin cuvânt şi formă

Călătoria zmeilor, emoţia exprimată prin cuvânt şi formă

Zmeii, aceste creaturi puternice, au stârnit imaginarul colectiv încă din timpuri imemoriale. O poveste cu zmei promite o aventură epică, provocatoare, magică, este o evadare într-un tărâm al miturilor şi viselor.

Mai sunt însă zmeii atractivi pentru copiii ajunşi la vârsta adolescenţei? Am spune că nu. Chiar şi ei s-ar gândi la alte personaje mult mai actuale. Îi provocăm însă să se identifice cu aceste fiinţe mitice şi să pornească alături de Asociaţia pentru Creativitate într-o călătorie pe tărâmuri fantastice – “Călătoria zmeilor”.

Adolescenţa este o vârstă a formării, supusă multor turbulențe, în care se conturează personalitatea viitorului adult. Este și o vârstă propice educării gustului pentru literatură, o etapă în care se face legătura între cărțile copilăriei și cele de ficțiune adultă. Ne dorim ca pe tărâmul zmeilor, tinerii să găsească motivaţia de a citi într-o eră dominată de digital, să îşi dezvolte o identitate a lecturii. 4 „zmei scriitori” ne vor îndruma paşii în această lume şi ne vor invita că citim şi să ne exprimăm emoţiile:

  • Adina Popescu, regizor şi scriitor. “Doar un zbor în jurul lumii” este prima ei carte, apărută în 1999. De atunci, a publicat “Miriapodul hoinar şi alte poveşti”, “Mari poveşti româneşti pe înţelesul celor mici”, “Aventurile lui Doxi în benzi desenate”, “O istorie secretă a Ţării Vampirilor”, “Povestiri de pe Calea Moşilor”.
  • Radu Vancu, poet, prozator, eseist, profesor univeristar. Printre volumele sale amintim: “Epistole pentru Camelia”, “Monstrul fericit”, “Sebastian în vis”, “Amintiri pentru tatăl meu”, “Frânghia înflorită”, “Psalmi”, “Kaddish”, “Zodia Cancerului. Jurnal 2012-2015”, “Transparența”, “Răul. Jurnal 2016-2020”, “Shilluk”, “Regele Piticuț”
  • Gabriel Cărtărescu reprezintă generaţia tinerilor scriitori. A debutat cu volumul “Mâine o să fiu fericit”, volum care a adunat numeroase aprecieri
  • O. Bobe, scriitor, scenarist. Printre cărţile sale se numără: “Bucla”, “Darul lui Moş Crăciun”, “Cum mi-am petrecut vacanţa de vară”, “Centrifuga”, “Contorsionista”, “Cartea neisprăvirii”.

În “Călătoria zmeilor”, literatura face echipă cu ceramica. Scrisul este poate descoperirea cu cel mai mare impact asupra dezvoltării omenirii, după cea a focului, iar ambele sunt profund legate de ceramică. Scrierile, cărţile şi obiectele de ceramică au păstrat şi transmis mai departe memoria umanităţii. Pe de altă parte, lutul este o adevărată cale de transfer a emoţiilor. Ceramica devine o artă cu valenţe terapeutice, reuşind să redea stări, trăiri, contribuind la dezvoltarea armonioasă, autocunoaştere şi creşterea stimei de sine. Dialogul literar va fi astfel dublat de atelierele de ceramică, iar adolescenţii vor avea posibilitatea să se exprime prin multiple metode verbale şi non-verbale.

Ceramistele Georgiana Cozma, Bianca Boeroiu, Lucia Lobonț şi Romana Mateiaş ne vor purta pe tărâmul modelajului în lut, ne vor dezvălui tehnici, ne vor învăţa să ne adaptăm limbajul şi emoţiile pentru a descoperi ce anume funcţionează în realizarea viziunii artistice a fiecăruia. La finalul proiectului, lucrările realizate de elevi vor putea fi apreciate în cadrul unei expoziţii organizată într-o galerie de artă.

„Călătoria zmeilor” este un demers care promovează cultura ca resursă a învățării în formarea adolescenților și schimbarea perspectivei tinerilor față de literatură, care ne dorim să fie parte integrantă din viața lor, nu doar ceva pasager. Proiectul își propune astfel să dezvolte mai multe tipuri de dialog, plecând de la dialogul dintre cele două arte: scris și modelaj, pentru povești convingătoare, prin dialogul dintre tineri și autori/ceramiști, pentru apropierea de lectură și lucrul efectiv pe creațiile tinerilor. Parteneri în acest proiect ne sunt două unităţi şcolare bucureştene: Liceul Teoretic “Dimitrie Bolintineanu” şi Şcoala Gimnazială Nr. 150. Acest demers al Asociaţiei pentru Creativitate este cofinanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional.

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitea beneficiarului finațării.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related