Franciza

Contract prin care francizorul - o firma de prestigiu, ce detine o gama de produse/servicii de marca, ce se bucura de succes comercial si de reputatie pe piata - concesioneaza francizatului o licenta care ii da dreptul sa fabrice un produs conceput si fabricat de francizor, sa distribuie un produs fabricat de francizor, sa presteze servicii, in anumite conditii: -  plata unei contributii initiale; -  suportarea unei cote-parti din investitia legata de afacere; -  plata unei redevente periodice (un procent din incasarile realizate); -  respectarea standardelor privind calitatea produselor fabricate/serviciilor prestate; -  respectarea metodei comerciale si de deservire a clientelei etc. Francizatul va beneficia de renumele francizorului, va putea folosi numele de marca, insemnele, culorile, logotipul etc.; de asemenea, el beneficiaza de o serie de servicii de formare, consultanta, asistenta comerciala si de gestiune, logistica etc (motiv pentru care franciza mai este numita si "afacere cu succes asigurat"). Organizatiile de tip franciza se bazeaza fie pe un produs unic, fie pe o marca de notorietate, un patent etc - create de francizor. Prin contractul de franciza se acorda, in general, dreptul exclusiv de vanzare intr-o anumita zona geografica. Exemplu: McDonald's, Coca-Cola, Pepsi Cola, Wolkswagen, Shell, Ford, Hertz, Benetton, Hilton etc.


Articole in care e folosit acest termen