Domnul Florescu – probabil singurul cafegiu din lume care da autografe

Prima data am auzit despre magazinul Delicatese Florescu de la televizor, si era in vremea cand abia incepeam sa descopar cafeaua. Sortimentele de cafea de care se vorbea in reportajul respectiv mi se pareau incredibile, mai ales comparate cu Nova Brasilia sau Fort pe care o cumparau mereu ai mei. Cafeaua m-a fascinat de mica – pe atunci simteam mirosul frumos al cafelei, dar cand gustam mi se parea absolut ”bleah”, ca sa citez din mine de acum vreo 10 ani.

Ma bucur ca mi-am schimbat parerea intre timp. Altfel nu as fi incercat niciodata cafeaua care se gaseste la Delicatese Florescu, micuta pravalie de la Piata Rosetti care vinde o varietate destul de mare de sortimente gourmet de cafea, dar si ceaiuri, vinuri bune sau dulciuri. Curiozitatea pe care o am inca de acum cativa ani m-a impins sa stau de vorba cu oamenii din spatele magazinului. Am vorbit cu Vali Florescu, de la care am aflat ca Delicatese Florescu este o afacere de familie pornita din pasiunea tatalui ei pentru prepararea cafelei, si multe altele, despre care puteti citi in continuare.

Cafegii cu inspiratie
Cei din spatele proiectului Delicatese Florescu sunt Gheorghe (Ilie) Florescu, autorul cartii "Confesiunile unui cafegiu", Ovidiu Codreanu, ginerele sau, de profesie inginer si Vali Florescu, fiica lui Gheorghe Florescu, traducatoare din engleza si scenarista. Cand nu se ocupa de magazin (mai precis duminica, daca nu avem targuri sau evenimente), Gheorghe Florescu se uita la televizor (in principal la stiri, la filme si la documentare istorice), se gindeste la noi melanjuri de cafea, citeste sau se joaca cu nepotica sa Alexandra, in virsta de 4 ani. In scurtele ragazuri oferite de postura de tata, Ovidiu citeste carti de specialitate din domeniul atat de vast al cafelei, cu accent pe tehnicile moderne de preparare. Vali citeste, navigheaza pe internet, se uita la Dr. House si, mai nou, face sport.

Ideea
Ideea proiectului, asa cum reiese si din cartea "Confesiunile unui cafegiu", este ideea de o viata a tatalui meu, care si-a dorit mereu sa aiba propriul sau magazin de cafea si delicatese. Practic, este visul lui, pe care in data de 7 iulie 2010 a reusit sa si-l implineasca.

Proviziile
Din fericire, dupa primul an, in care ne-a fost putin mai greu sa gasim produsele de calitate pe care le doream, au inceput sa vina furnizorii la noi cu propuneri de produse. In acest moment, suntem in situatia in care ne vedem nevoiti sa refuzam unele dintre ele, chiar daca sunt produse de calitate, pentru ca fie nu se potrivesc specificului nostru, fie nu avem spatiu de expunere pentru ele, fie necesita anumite conditii pe care magazinul nu le poate oferi. Magazinul online este ideal din acest punct de vedere, pentru ca acolo putem expune si produse care nu sunt vizibile cum trebuie in magazinul fizic, impreuna cu detalii pe care poate nu avem intotdeauna timp sa le oferim in magazin, daca este coada. Exista produse pe care le-am luat pentru ca ni se potrivesc, chiar daca in cazul unora dintre ele efortul de a le introduce in gestiune si profitul ar parea, la o analiza rece, ca nu se justifica.

Povestea delicateselor
Ovidiu a dat numele intr-o zi, la mine acasa, cand discutam despre firma. Nu au existat multe variante, ne-a placut tuturor pe loc.

Atributii in familie
Tata este expertul in domeniul cafelei, al prajirii in stil armenesc si in relatia cu clientii. El este cel care a creat retetele brandurilor si cel care prajeste cafeaua si toate sortimentele de alune (arahide, migdale, caju, fistic, alune de padure). Alege sortimentele de cafea verde de pe piata international si este "vedeta" firmei, probabil singurul cafegiu din lume care, in timp ce cafeaua se afla in masina de prajit, da si autografe si se intretine cu clientii. El este cel care are ultimul cuvint in selectarea personalului angajat in magazinele noastre. Ovidiu, cumnatul meu, este directorul firmei, cel care se ocupa de tot ce inseamna mecanismul financiar-contabil, plati, dar si directorul tehnic. Sigur ca, in cei trei ani si ceva de cand am deschis, a invatat tot ce trebuie sa stie despre prajirea cafelei. El este cel care a creat, la cererea clientilor nostri, o reteta speciala de espresso, in stil italian (Allez-y! Espresso), o cafea tot mai ceruta de clientii si de partenerii nostri.

Eu ma ocup de marketing, promovare (site, Facebook, presa, brosuri etc.), relatia cu furnizorii externi (impreuna cu Ovidiu), selectarea evenimentelor si a targurilor la care participam (impreuna cu tata si Ovidiu), selectarea produselor propuse de parteneri, a cartilor si a CD-urilor si multe altele, asa cum se intimpla intr-o mica firma de familie. Cand trebuie, sterg praful si dau cu aspiratorul.

Un magazin mic cu obiective mari
Ne-am propus exact ceea ce am reusit sa facem: un mic magazin de cafea gourmet, cum n-a mai existat niciodata in Romania, care sa raspunda tuturor dorintelor iubitorilor cafelei, atat de ignorati de producatorii existenti in momentul in care am initiat afacerea. Un magazin intim si prietenos, care sa ofere in afara de cele mai bune cafele din lume si alte delicatese, in asa fel incat clientul, odata intrat, sa poata sa cumpere, alaturi de cafeaua pentru dimineata sau pentru birou, si cadouri inedite pentru cei dragi, fara sa fie nevoit sa bata tot orasul pentru asta.

Vizitatorii
Magazinul se adreseaza tuturor celor care iubesc cafeaua de calitate, proaspat prajita in stil armenesc, dar si iubitorilor de ceai, bauturi fine (brandy Ararat si de Jerez, vinuri bio, Casa Isarescu, Sherry si Terra Romana), dulciuri. Nu in ultimul rand, celor care doresc sa fie la curent cu noutatile literare si indragesc muzica Bucurestiului de altadata si artistii nostri preferati. Am declarat de la inceput ca selectia titlurilor (carti si CD-uri) din magazinele noastre este una pur subiectiva, pentru ca asa e cel mai cinstit - promovam ce consideram noi valoros si ce ne place noua. Daca iti place un lucru, poti si sa vorbesti cu placere despre el si sa ii convingi si pe altii sa-l incerce.

Cele 20 si ceva de sortimente de cafea arabica satisfac toate gusturile si posibilitatile financiare ale clientilor nostri (cea mai scumpa cafea este Kopi Luwak, 160 lei/100 g., iar cea mai accesibila 5 lei si 10 bani suta de grame, un melanj excelent pe baza de cafea Brazilia Santos).

Promovare
Prin cartea "Confesiunile unui cafegiu" am avut sansa de a avea promovare mult inainte de aparitia magazinului, care practic s-a nascut in mod firesc, nu doar ca intrupare a unui vis, ci si ca raspuns la valul de simpatie din partea cititorilor volumului, multi dintre ei fosti clienti ai tatalui meu, in magazinele din Hristo Botev 10 si Sfintilor nr. 6. Impresionate de povestea tatalui meu si probabil curioase sa vada daca reuseste sa puna in practica visul din carte, multe televiziuni si ziare au filmat materiale sau au publicat interviuri prin intermediul carora publicul a putut afla despre magazinul nostru si despre curajul de a-l deschide in plina criza financiara. Noi am deschis pe 7 iulie, iar pe 1 iulie 2010 s-a decis cresterea TVA-ului. A fost un risc inclusiv faptul ca am deschis in timpul verii, cand consumul de cafea scade, dar tata nu mai avea rabdare si am hotarat sa mergem inainte.

Initial, neavand un buget pentru promovare, am folosit mult Facebook-ul, care s-a dovedit o cale foarte amicala de a ne tine clientii la curent cu tot ce facem si consideram ca trebuie sa stie. Cred ca multora dintre ei le-a placut foarte mult si felul in care, practic, am crescut alaturi de ei, in vazul si cu contributia lor.

In 2011 am reusit sa avem primul site, mai mult un site de prezentare, dar care s-a dovedit destul de eficient. La finele anului trecut, a fost gata noul site, mult mai simplu si mai prietenos, care le permite clientilor nostri nu doar sa comande orice doresc, oriunde s-ar afla in tara, ci si sa fie la curent cu noutatile si cu toate activitatile noastre.

O buna promovare se face apoi prin participarea la targuri si evenimente. In primii doi ani am fost la zeci de targuri, insa acum suntem mai selectivi. In noiembrie vom fi la Targul de Carte Gaudeamus, iar in decembrie la Targul de Craciun de la Sala Dalles.

Clientul nostru, stapanul nostru
Succesul magazinului nostru dovedeste ca a venit poate momentul ca "oamenii de afaceri" sa se uite si spre ce doreste clientul, nu exclusiv spre propriul lor cont bancar. Ani la rind, iubitorul de cafea de calitate nu a existat pur si simplu in vederile producatorilor romani, iar noi am decis ca e momentul sa schimbam aceasta stare de lucruri. Clientul are nevoie sa simta ca iti pasa de dorintele lui, ca vrei sa ii oferi tot ce e mai bun in domeniul X sau Y si e constient ca pentru asta va trebui probabil sa plateasca putin mai mult.



Subiecte

Sectiune



Related