Dragos Dogaru, inginerul devenit art director, devenit designer de produs

Dupa ce-a surubarit o perioada in domeniul ingineriei tehnologice, Dragos Dogaru s-a indreptat spre publicitate si, apoi, spre design de produs.

Cei 8 ani de advertising i-a inceput la Wunderman ca art director proclamat dupa doua luni scurte de juniorat. Ca na, lucrase la cateva companii de productie publicitara in Romania si in afara, fiind la un moment dat supervisor de proiect si profesor la facultatea la care a studiat si el in Danemarca.

Au urmat Brand Support, die kunstfabrik, G2 (actuala Geometry Global), V+O Communication, United.Marketing Partner si, apoi, niciuna. Urmatoarea etapa: freelancing-ul. Designul de produs era o pasiune deja documentata pe un blog de Tumblr (de gasit si pe Facebook aici), iar studiile in inginerie n-au prins rau in crearea propriilor obiecte: sistemul de iluminat Cuplo in 2013 si rafturile modulare Billiplay in 2015. Ambele proiecte au in comun personalizarea ca arma pusa in mana consumatorului.

Dragos spune ca romanii inca mai considera designul de produs un domeniu-moft si ca vanzarile se fac mai mult prin marketing direct decat prin promovare la scara larga, dar loc de dezvoltare este. Aviz catre noua generatie de designeri.

 

De la inginerie la advertising

Minitehnicus :) De acolo cred ca vine totul, asa imi spunea mama cand eram mic. Demontam si remontam tot ce imi pica in mana.

Lasand gluma la o parte, cred ca latura mea tehnica m-a indrumat sa aleg Ingineria Tehnologica. Din anul doi am lucrat in productie publicitara, astfel am intrat in contact cu designul grafic si cu designul de produs aplicat. Imi amintesc un stand pe care l-am desenat pe atunci pentru produsele Knorr - era rosu si cu 2 curbe laterale frumoase.

In anul 5 de facultate am facut un stagiu ca student Socrates-Erasmus, la Vitus Bering University College Horsens, Danemarca, continuat la master si astfel mi-am echivalat studiile ca Bachelor in inginerie mecanica, linia automatizari.

A fost o perioada mai tumultoasa, alta companie de productie publicitara – unde am aflat ce inseamna termoformarea – masterul in paralel si ulterior, o experienta ca profesor universitar si supervisor de proiect in Danemarca, la aceeasi universitate.

Cand am decis sa ma intorc in Romania, eram un absolvent cu 2 licente si master in inginerie, dar cu experienta in design grafic.

Am aplicat in Bucuresti la 3 agentii, una dintre acestea era Wunderman, in 15 minute m-au sunat si m-au chemat la interviu. Dupa 2 luni de proba, am trecut de la junior la art director. Pot spune ca a fost si sansa, dincolo de dorinta.

 

Proiecte din advertising

Intre cele mai importante proiecte la care am lucrat, as mentiona proiectele realizate la die Kunstfabrik, sub indrumarea lui Roland Kunst: rebranding si packaging design Evolio, design de ambalaj pentru o serie de produse Vel Pitar (Paine Bucuresti, Grau Intreg / Linea Integralis, Sticks&Pretzel, etc), la Grey-G2 (Geometry Global) relansarea gamei Pall Mall 2012 cu un nou design de pachet – unde m-am reintalnit cu designul de produs - pentru un presenter magnetic, campania Pall Mall Planuri Mari 2013, cea mai de succes campanie a British American Tabacco la acea data - cu peste 3 milioane de coduri inscrise.


Evolio - rebranding & packaging

Evolio - rebranding & packaging (2)

Evolio - rebranding & packaging (3)


Vel Pitar - packaging

Pall Mall - Presenter Magnetic

Pe partea de identitate de brand si proiecte personale, am un video cu cateva branduri create de mine in ultimii ani.

 

Invatate din publicitate

Trebuie sa stii ce vinzi, trebuie sa stii sa vinzi si mai ales cui te adresezi. Un brief bun, o documentare sustinuta si un target corect definit, te ajuta sa conturezi si cum. Daca nu ai un brief complet, ajuta-ti clientul sa il formuleze. De aici si satifactia cand un proiect este implementat bine, cu rezultate si vizibilitate in piata.

 

Mergand pe freelance. De ce si cum

In 8 ani petrecuti in Bucuresti si intr-o serie de agentii de publicitate, ca art director si graphic designer, am colaborat cu diverse echipe, manageri si tipuri de clienti. Am excelat mai ales atunci cand libertatea echipei creative a primat in abordarea manageriala si nu considerentele de cost creativ.

Creativii nu ar trebui sa fie costuri pe care le poti taia cand s-a incheiat anul contractual si nu mai ai proiecte disponibile – o echipa o cladesti in timp si creatia inhouse cred ca da un plus valoare agentiei.

Sunt deschis la colaborari cu agentii cu focus pe design grafic si identitate de brand, fiind mai aproape ca domeniu de pasiunea mea pentru design.

In ultimii 5 ani am inceput sa documentez si aceasta pasiune pe blogul meu - designandlovingit - o colectie personala de proiecte de design, expozitii pe aceeasi tematica, arhitectura si fotografie, avand la ora actuala aproape 2.000 de followeri pe Facebook/Tumblr si peste 900 de features si articole publicate.

In 2013 am decis sa fac un pas dincolo de design grafic si documentare catre designul de produs imbinat cu studiile in inginerie. Astfel am demarat si proiectul Cuplo (sistemul 360, lampile Colors, Vasa, Alma si Moody), iar in 2015 am schimbat putin registrul cu Billiplay catre designul de mobilier.

 

Designed by Dragos Dogaru: Billiplay & Cuplo

Gama de corpuri de iluminat Cuplo™ si sistemul de rafturi modulare BILLIPLAY™ au in esenta acelasi concept de design: o linie de imbinari surprinzatoare de materiale, modularitate, interactivitate si multifunctionalitate.

Billiplay readuce jocul in lumea oamenilor mari, pentru ca toti avem nevoie sa ne jucam la orice varsta si acesta se doreste a fi un lego mai mare, dar functional si modular.

Inspiratia acestui proiect vine din modulele de rafturi Billy de la IKEA, insa cu un upgrade – “no tools system” si componente interschimbabile – poti “recicla” componentele si reasambla intr-un modul cu alta configuratie, care poate evolua odata cu stilul tau de locuire.

 

Cuplo 360 este un sistem modular si adaptabil pentru iluminare spatii expozitionale, la Cuplo Colors poti alege una din 7 culori standard sau comanda chiar una din cele 49 de culori disponibile si poti ajusta iluminarea cu fermoarul de inchidere.

Cuplo Colors

Cuplo Vasa si Alma au interiorul personalizabil in functie de cerintele proiectului, Vasa fiind si obiect multifunctional (vaza, lampa cu led multicolor, decoratiune), iar lampa Moody poate fi atat pendant, lampa de ambient cat si decorata de utilizator.


Cuplo Vasa


Cuplo Moody


Cuplo Alma

Intr-o lume digitala, in continua schimbare, trebuie sa-i dam consumatorului posibilitatea sa aleaga, sa personalizeze, sa interactioneze.

Minimalismul, curentul Bauhaus, geometria, stilul lui Jean Prouve - acestea ar fi cateva din sursele mele de inspiratie.

 

Proiecte publicitare vs. proiecte de design

50-50? Probabil la fel ca piata designului de produs la noi. Ma pasioneaza designul de produs, este mai aproape de formarea mea ca inginer, insa sunt deschis si la colaborari cu focus pe design grafic si identitate de brand, cu agentii sau companii deopotriva.

 

Designul de produs in Romania - cum l-ai descrie?

La inceput, promitator si in cautarea unei directii. Cred ca designul romanesc isi cauta menirea si inspiratia la ora actuala prin eforturile combinate alte unei generatii de designeri, makeri si promotori, care se straduiesc sa creeze o prezenta, identitate si o cerere in piata acestui domeniu.

Apetitul romanilor a fost deschis de IKEA ca exponent al designului pentru mase, pe cale de consecinta designerii tind catre obiecte de inspiratie nordica, insa publicul larg nu a fost pus in contact pe canale de vanzare directa cu designerii.

Suntem la nivelul de experiment si putini producatori locali apeleaza la design ca un instrument de marketing.

Consumatorii de design romanesc sunt un cerc restans la ora actuala, iar vanzarea se face mai mult prin marketing direct. Este loc pentru o dezvoltare ampla a domeniului si sustinere mai larga a designerilor de produs, pentru a pune in contact masa publicului cu designul autohton.

 

Viitor

La ora actuala sunt in discutii cu un al doilea producator pentru sistemul Billiplay si sper ca intr-un timing rezonabil sa avem un produs pe piata pe o gama mai clasica (alb-lemn natur) de culori.

Pentru Cuplo, sunt in cautarea unui investitor pentru sustinerea dezvoltarii de gama si a activitatii de marketing si vanzari.

Pe termen mediu mi-as dori sa dezvolt un atelier de productie Cuplo si, de ce nu, un design shop online si offline pentru acest brand.



GEOMETRY GLOBAL

Suntem o agentie full service, parte a grupului WPP, care functioneaza pe piata romaneasca din 1992. Prietenii mai vechi ne stiu dupa numele anterioare (Grey, respectiv G2). Din iunie 2013 a luat nastere un nou grup... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Related