De la reclama tv la hit muzical, sau invers?

Muzica intr-un spot tv este foarte importanta. Alaturi de actiunea spotului in sine, o melodie bine aleasa poate completa mesajul si poate ajuta la transmiterea acestuia. Insa, libertatea de a alege muzica pentru un spot nu este foarte mare, asa cum s-ar putea crede, iar, in general, tipul de muzica pentru un spot este ales de catre departamentul de creatie. Creativii au trei posibilitati de a procura muzica pentru spoturi.

Pot cumpara un hit international prin firmele de clearing, impreuna cu drepturile de difuzare si publishing, pe o perioada de timp cuprinsa intre 3 si 6 luni, pana la 1 an. In acest caz, costul final al muzicii reprezinta 10-15% din bugetul de media al spotului. Apoi exista varianta oferita de librariile de muzica de la care se cumpara drepturile de difuzare si publishing pe o perioada de minim 3 luni, iar costurile sunt intre 20 si 30 euro/secunda. Librariile de muzica ofera muzici de diferite genuri, fara ca acestea sa fie hit-uri. Este vorba despre muzica de coloratura. Ultima varianta posibila este apelarea la talente locale care ofera muzica originala, personalizata pentru spotul respectiv si care respecta spiritul produsului, fiind conceputa special pe structura spotului, adica introducere, cuprins si incheiere, plus acele 5 secunde rezervate pack-shot-ului.

Ce alegi? Muzica originala sau preluata?
Fara discutie, muzica produsa local, desi pentru oamenii din agentii aceasta este varianta cea mai incomoda. De pilda, muzica pentru campania de lansare Vodafone este muzica originala compusa la Factor, iar filmul de lansare este facut integral aici. Procesul este complex, fiindca se porneste de la spiritul brand-ului, trebuie vazut daca aceasta este este local sau international, care sunt valorile brand-ului, mesajul pe care il transmite, abia apoi se trece la creatie. Dar ca peste tot, mai sunt si exceptii.

De exemplu, muzica pentru spoturile Mc Donald's are o structura speciala, formata din jingle-ul Mc Donald's, in jurul caruia se brodeaza intreaga muzica a spotului, si care este o tema internationala.

Ca si costuri, pentru un hit international, preturile pleaca de la 10.000 de euro in sus, in timp ce o productie locala ajunga la maxim 2000 de euro. 
Alegerea muzicii depinde de bugetul alocat si de dorintele clientului. In general, clientii prefera ca muzica de spot sa fie remake-ul unui hit international, pentru a reduce cheltuielile pentru drepturile de difuzare si publishing.

Ce e mai usor, sa scoti un hit pentru Holograf sau sa compui o melodie potrivita pentru un spot publicitar?
Cand compui o piesa pentru publicul larg, te adresezi unui target care nu e neaparat specialist in muzica. Compozitia in sine nu trebuie sa transmita un mesaj publicitar ferm, fara echivoc, ea trebuie doar sa placa ascultatorului, sa-l faca pe acesta sa o fredoneze, sa se recunoasca in ea. Un ajutor foarte mare vine si din partea textului, care, fredonat, readuce in urechile ascultatorului linia melodica. De partea cealalta, muzica pentru reclame este cam altceva. Ea trebuie sa se potriveasca perfect cu ideea spotului, sa-l completeze pe acesta, sa ajute la transmiterea mesajului publicitar. De cele mai multe ori este doar instrumentala. In plus, totul trebuie sa se intample in maxim 30 de secunde. De aceea, eu cred ca e mai greu sa compui muzica pentru reclame. E un proces mult mai complex. Insa, noi am avut o surpriza legata de spotul pentru Coca-Cola, "Life Tastes Good " ("Viata are gust"). Muzica spotului este o tema internationala care nu era foarte cunoscuta si care a fost prelucrata cu trupa Holograf. Varianta finala suna ca o piesa romaneasca, motiv pentru care, in concertele Holograf, publicul ne cerea sa cantam hit-ul "Viata are gust".

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related