Implementarea de Augmented Reality pentru colectia de jucarii Mattel dedicata filmului Avatar, denumita "Avatar i-Tags", s-a calificat printre cele mai "contagioase" tehnologii ale anului 2009, figurand in anuarul Most Contagious 2009, publicat de revista de inovatie in marcomm Contagious. Nu e vorba de o simpla executie bazata pe Augmented Reality care sa infatiseze un obiect sau o panorama 3D (asa cum au avut Coca-Cola Zero si McDonald"?s, alte 2 branduri asociate cu acest film), ci de cate o executie pentru fiecare dintre cele 18 tipuri de jucarii. Partea spectaculoasa si nemaivazuta pana acum e ca, odata activate, animatiile din Augmented Reality se recunosc si pot interactiona intre ele, luptandu-se ca in film. Veti vedea imediat cum.
Mattel: Avatar i-Tags (Avataritag.com)
Jucariile Avatar intruchipeaza personaje, masinarii si jivine (ca altfel nu pot sa le spun; vedeti filmul si veti intelege de ce) din film.
Fiecare jucarie are asociat un card din plastic numit i-Tag. Acesta este tracker-ul care declanseaza Augmented Reality prin plasarea in fata webcamului, atunci cand este deschisa pagina personajului corespunzator i-Tagului, de pe avataritag.com. In executiile de pana acum, tracker-ul se printa de pe site-ul respectiv. i-Tag-ul, insa, se cumpara la pachet cu jucaria Mattel corespunzatoare; preturile variaza intre 8.99$ si 26.99$, in functie de complexitate.
Pe i-Tag apar mai multe zone: poza personajului/animalului/masinariei, iconuri care reprezinta diverse gesturi/actiuni (trage cu mitraliera, scoate un cutit si ataca, sare, zboara, musca etc.) pe care le poate indeplini si INFO. In momentul activarii animatiei 3D, aceste iconuri functioneaza ca niste butoane (demo). Prin plasarea degetului in dreptul lor, animatia va incepe sa efectueze actiunea respectiva. "INFO" afiseaza text descriptiv.
i-Tag-urile sunt clasate pe niveluri de complexitate. Cele din nivelurile superioare indeplinesc mai multe actiuni si le pot recunoaste pe celelalte, de unde rezulta ca pot lupta intre ele. Interactiunea este posibila prin plasarea a 2 i-Tag-uri (un elicopter Scorpion si o zburatoare Banshee, de exemplu) in fata webcamului si prin selectarea butoanelor corespunzatoare actiunilor de atac/aparare pentru fiecare i-Tag in parte (|demo).
Astfel, se reia exact scena de lupta din film, cea prezenta si in trailer:
Exista chiar un pachet de 6 i-Tag-uri "Interactive Battle Pack", care pot interactiona, se pot lupta sau pot reproduce scene din film.
McDonald's: PANDORAROVR (mcdonalds.com/avatar)
Agentia AKQA si specialistii in tehnologie de la Multiverse au creat pentru cross-promo-ul McDonald's-Avatar o lume virtuala pe care au denumit-o PANDORAROVR si care e bazata pe Augmented Reality.
Trackerul este imprimat pe dosul unei cutii de Big Mac sau poate fi printat de pe site. Dupa declansare, animatia reprezinta jungla de pe planeta Pandora. Prin inclinarea trackerului, personajul principal, Jake, inainteaza printre copaci, iscodind florile-capcana. Din cand in cand, Jake se opreste si verifica daca nu cumva sunt carnivore, dar nu descopera nici una, spre deosebire de film.
Daca executia McDonald's vi se pare saracacioasa in comparatie cu i-Tag-urile, stati s-o vedeti pe cea de la Coca-Cola Zero.
Coca-Cola Zero: AVTR (AVTR.com)
Conceptul microsite-ului construit in jurul aplicatiei de Augmented Reality este selectarea de recruti pentru organizatia pamantenilor, RDA (Resource Development Administration), cea care a invadat planeta Pandora (populata de Na"?vi). Celelalte elemente ale site-ului sunt: Twitter Stream pentru "Avatar", galerie foto "Field Reports" cu obiecte ciudate din film, trimitere spre un video game pe Facebook, un jurnal de bord din Pandora.
Promovarea site-ului s-a facut printr-un spot tv (difuzat si in Romania) care ridica mult asteptarile pentru executia de Augmented Reality, chiar daca te-ai mai jucat cu asa ceva ("Ride my star" a aratat inca de vara trecuta ca se pot desfasura animatii complexe pe trackerul cu pricina, deci o reproducere a unei secvente din film nu mi se parea imposibila).
Activarea dezvaluie, insa, doar un elicopter cu doua elice (Scorpion Chopper), care, in afara de apropierea si departarea de webcam, nu permite alta interactiune decat prin selectarea alternativa a celor 5 butoane de pe ecran, fiecare reprezentand o forma de atac sau de zbor.
Cele 3 executii au la baza tehnologia D'Fusion, patentata de liderul mondial in Augmented Reality, Total Immersion (de aceea trebuie instalat acest plugin pentru ca aplicatia sa functioneze, pentru oricare dintre cele 3 executii de mai sus).
Piata de Augmented Reality a fost in 2009, in SUA, de 6 milioane $ conform WARC. Mai multe despre Augmented Reality aici























