Autoservire

Modalitate de vanzare practicata in cadrul magazinelor de dimensiuni mari, formula atractiva pentru cumparator, intrucat acesta circula liber si se serveste singur cu produsele expuse; plata se efectueaza la iesire, prin intermediul caselor electronice de marcat (citirea automata a caracteristicilor produsului cu ajutorul scannerelor electronice faciliteaza reducerea timpului de servire si fluidizarea vanzarilor). Principiul acestei tehnici are la baza prezentarea unui numar mare de produse in acelasi loc, fara vanzatori, cu un castig mare de timp. Cumparatorul vine in contact direct cu marfurile - care joaca in acest caz rolul de "vanzator mut". Produsele vor fi prezentate in unitati preambalate, in cantitate suficienta, vor fi bine puse in evidenta - in ceea ce priveste suprafata de etalare, mobilierul de expunere, marcarea, semnalizarea, publicitatea la locul de vanzare - PLV etc. Autoservirea a luat nastere in anii '20 in SUA (in 1915, s-a aplicat pentru prima data intrun magazin cash-and-carry, iar in 1916 intr-un magazin cu amanuntul); treptat, a patruns si in Europa - in Franta se dezvolta incepand din anii '50, iar in Romania din anii '70. De regula, autoservirea este asistata (fr. - libre-service assiste, it. - vendita assistata): clientii pot obtine informatii, sugestii, sfaturi din partea personalului comercial al magazinului.


Articole in care e folosit acest termen