Expert in social media

Ma amuza agitatia din jurul fenomenului social media, in particular cea din Romania. Foarte mult zgomot (ca sa nu zic buzz) pe Twitter, pe bloguri, pe Facebook. Ma amuza si numarul de experti pe metru patrat - pentru ca imi aduce aminte de un desen al lui McLeod (© Hugh McLeod/Gaping Void: http://bit.ly/d3fmGM).

Incerc sa-mi conving clientii sa foloseasca social media ca instrument de marketing de mai bine de cinci ani. Mai precis, de cand social media nu avea un nume - se stia de bloguri, de forumuri si de chat. Acum ma bucur sa vad ca se intampla - se aloca bugete, se fac campanii, se scrie despre asta pe bloguri si in presa scrisa. E meritul eforturilor unor oameni pasionati de social media care incearca sa faca evanghelizare si educatie.

Ma ingrijoreaza insa cum vedem uneori - noi, agentiile - instrumentul social media si cum ajunge clientul sa il foloseasca in cele din urma.

Suntem inca in criza, bugetele de marketing sunt anorexice, iar social media pare sa fie un panaceu la orice durere. Clientul a auzit ca are impact si costa mai nimic - doar scrii ceva pe Twitter sau pe un blog, dupa care toata lumea se va inghesui sa imprastie vestea in tot Internetul, ca un bulgare de zapada care se rostogoleste si devine o avalansa. Ar fi ideal sa fie asa, numai ca social media nu functioneaza cum functioneaza TV-ul sau orice broadcast media - ca un joc de bowling in care scopul e sa dai jos cat mai multe popice.

Social media e un joc tip pinball, in care de multe ori dai cu bila fara sa stii unde ajunge si cum o sa plece mai departe. Ca dai cu pelvisul de aparat sa mai marchezi o data nu te face campion. Cred ca trebuie un pic de strategie, pentru ca altfel ne vom alege si noi si clientul doar cu vanatai intr-o zona sensibila. Cred ca ar trebui sa ne gandim daca ce facem e interesant pentru audienta. Concursurile si premiile nu genereaza incredere, ci oportunism. Ar trebui sa ne uitam si la nevoile si durerile utilizatorului, nu doar la obiectivele din planul de marketing al clientului, pentru ca primul trebuie sa aiba experienta cea mai confortabila. Si trebuie sa ii aratam clientului de ce nu are sens sa se agate de ideea iluzorie de control si sa inteleaga ca interactiunea si conversatia pot genera brand engagement.

Social media e un joc nou, pe care inca incercam toti sa-l invatam acum. Nu exista experti, nici macar pe alte plaiuri (confirma si Bogdana Butnar: http://bit.ly/brGjZm). Sper doar ca vom introduce si un pic de sah in jocul de pinball.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Branduri

Sectiune


Comentarii

Catalin Lascu
acum 9 ani
bineinteles ca exista experti , in adevaratul inteles al cuvantului, pe alte plaiuri, dar nu prea multi...

problema e alta de fapt, ca majoritatea celor de pe aici sau de aiurea, abordeaza subiectul aproape complet in afara "big picture" strategic marketing-vanzari-customer-service, tratandu-l ca pe un scop in sine... desi este doar o componenta tactica, ce-i drept din ce in ce mai importanta, dar atentie, nu pentru toate demografiile si nu cu aceleasi aplicatii pentru toate produsele



Related