Avem limbrici

Cica un tip merge la medic, plangandu-se de dureri in gat. Doctorul ii spune senin "e clar, aveti limbrici, uitati, luati pilule astea". Urmatorul pacient, il doare stomacul, medicul ii spune cu un aer definitiv "limbrici, luati pastila asta". Urmatorul pacient are mana fracturata, medicul anunta raspicat "aveti limbrici, poftiti pilula". Pacientul protesteaza uimit "cum, domn'e, sa am limbrici daca am mana rupta?". "Dar cum v-ati rupt mana?" intreaba doctorul calm. "M-am suit intr-un copac s-am cazut". "Pai vedeti, v-a mancat in cur sa va suiti in copac. Aveti limbrici", il inchide medicul.

Doctorul din banc seamana leit cu OMUL de MARKETING creat de criza. Oricare ar fi problema, solutia este una singura, aceea pe care a invatat-o cind a fost junior brand manager intr-o multinationala. Adica in 2008, cind a lovit criza. Nu conteaza problema brandului pe care il pastoreste, nu conteaza resursele de care dispune, nu conteaza ca acum nu mai vorbeste cu domnitele de Dorobanti, ci cu tractoristii din Teleorman, nu conteaza ca lanseaza un produs sau ca are de facut o promotie. Orice este rezolvabil cu formula invatata papagaliceste: branding, call to action, enjoyment. Daca avem rosu pe eticheta, personajul din reclama se fataie pe ecran cu un pulover rosu, dandu-si ochii peste cap si zambind emotionat de gustul iaurtului sau sucului sau salamului sau cafelei care, apropo, trebuie sa apara in cadru 80% din timpul spotului. Si totul trebuie sa se termine cu un "cumpara si tu, mai multe salamuri, mai multe sanse de castig" .

Dupa ce aplica formula, OMUL de MARKETING post criza se freaca pe manute multumit. Nu a riscat nimic deci nu poate fi acuzat ca a gresit, a facut la fabrica locala de conserve exact ce a invatat de la multinationala de bere. Se uita la rezultat incantat si constata ca acum spotul lui seamana cu al competitiei si cu unul la spray-uri si unul la napolitane si unul la cafea. Si atunci vine cu inca o rezolvare invatata pe holurile multinationalei: in coltul din stanga jos al ecranului, pret de 30 de secunde, o sa avem logo-ul companiei ca lumea sa stie la ce se uita, sa nu creada ca e spotul competitiei sau al cafelei sau al spray-ului cu care seamana leit.

Incompetenta si nesimtirea sunt tupilate astfel sub o spoiala de cunostinte. Si nu se gaseste nimeni indeajuns de curajos sa strige, ca-n hainele cele noi ale imparatului, "maiestate, sunteti in pielea goala". De ce? Pentru ca OMUL de MARKETING recent isi va lua contul si banii si se va duce la o agentie care va face exact ce ii va cere, fara sa comenteze si fara sa-i dezvaluie impostura. Iar tu, ala cu gura mare, vei ramine in mijlocul drumului, scarpinindu-te in cap si gandindu-te de unde ai bani de salarii.

Sau vei vorbi. Dar pentru asta trebuie sa fii demn. Si sa te manince in cur. Cum iti spuneam, sa ai limbrici.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Sectiune


Comentarii

Cristian Scurtu
acum 8 ani
respect. un articol care spune ce trebuie.
anto x
acum 8 ani
frumos.
Madalina Baisan
acum 8 ani
Felicitari si tot respectul!
Lucian dobrovicescu
acum 8 ani
Mi-a facut placere sa citesc articolul. Sper sa ai citi mai multi limbrici sa ne mai scrii! Bravo!
Cristian ioan gutau
acum 8 ani
Io, daca aveam limbrici adevarati, postam aici si mailul si contul si CNP'ul boutului si tot... si chemam si vreo doi netrebnici de prieteni pe ca re ii stiu tot eu, degraba lovitori de papitoi de multinationala...si Dumnezeu cu mila. Astia sunt limbrici adevarati adevarati, de barbat. Raluca are limbrici mici de fata care nu se pun. Ca io tot tot nu stiu cine e trompeta asta pe care de altfel sunt sigur ca o cunosc ca mi-a mancat tineretea cu modificari din 4 in 4 randuri pe care nici macar nu stia sa le faca toate odata ci pe rand usor sa'mi sece creerii, mama lui. Si decand cu criza va jur ca nici o aschimodie de asta nu platit nici o lucrare..pina nu am dezvoltat o jena mica in gat de-atita injurat la telefon....Un articol care spune ce trebuie are si poza si arborele genealogic al netrebnicului ca sa ma feresc de el sau sa il imping pe scari la Mall unde as calca numai ca pe acolo umbla satanistu'. Poezie.
Marian Mircea
acum 8 ani
Sunt departe de ceea ce se poate numi un cunoscator in ale "stiintei publicitatii". Prefer acest termen in locul multitudinii de notiuni individualizate si ierarhizate si varii cauze, motive si ratiuni. Teoria amanuntului detaliat.

Da, ai draptate cu libricii astia. Din cauza lor nici nu mai privesc spoturile publicitare, care sunt banale, se potrivesc precum nuca in perete si uneori chiar iti transmit mancarimile. Mancarimea este sufletul comertului. Cam tot ce nu se vinde, beneficiaza de reclama proasta si totusi... Nu cumva reclama trebuie coborata la nivelul de educatie al omului potential cumparator ? Si atunci, agentul de reclama nu trebuie sa se muleze pe client ?

mirel radoi
acum 8 ani
intr un fel ai dreptate dar cred ca sunt lucruri care se pot face si lucruri care nu. depinde de situatie. cred ca poti citi gardianul sau cancan daca vrei nume sau poze. sunt peste tot. la tv, in ziar, pe net, la conferinte, la telefon, in spatele tau.
Cristian ioan gutau
acum 8 ani
Draga mirceamarian, din pacate majoritatea reclamelor chiar asta fac: mentin sau chiar exagereaza nivelul scazut al potentialului cumparator. Din frica de limbrici bineinteles, agentul tau de reclama se va mula pe client. Din pacate. Pentru ca asa creatorii de reclama rateaza una din cele mai mari sanse de a educa pe care o poate avea cineva pe planeta asta anapoda. Daca vrei sa schimbi lumea poti sa scrii o carte, sa faci un film, infiintezi o secta a ta, etc...Problema e ca cineva trebuie sa citeasca, sa vizioneze sau sa creada. De publicitate in schimb nu ai unde sa te ascunzi. Creatorul de reclama are cea mai pedagogica sansa pe bila asta cu roata-n sus. Orice creator de publicitate ar trebui sa fie in primul rand constient de aceasta sansa pe care o are sa schimbe ceva in bine si sa si o apere. De aia imi vine mie sa ii rup capu aluia care nu ma lasa sa fac asta cand vine cu texte de manager post criza, vorba Ralucai. Normal ca trebuie sa vinzi produsul clientului, dar nu o fa cum vrea el, munceste un pic si educa. Si apara idea. Nu pentru ca e a ta ci pentru ca e facuta cu gandul asta-n cap ca ala care nu a deschis o carte-n viata lui poate invata ceva, nemernicul.
anton mihai
acum 8 ani
Tatal lor a spus ca, citez: " Marketingul e o chestie prea importanta sa o lasi pe mana departamentului de marketing". Citatul se gaseste in biblia marketingului. Nu mai stiu pagina.

Ma gandesc sa iesim noi la pitch de data asta invers. Spre departamentele de marketing. Adica. Avem o idee pe un produs dintr-o gama, cautam departament de marketing care sa o inteleaga si sa o aplice CORECT. Sa vezi atunci distractie.

In rest ai dreptate.

Fara a generaliza, se poate vorbi de o frica penibila.

Frumos ai scris.

Vlad Anghene
acum 8 ani
eheeeeee.

traias-caco-nformismul si viziunile inguste.

thumbs up pentru articol