ONG-ul de la Cluj care educa romanii despre impactul risipei de hrana

ONG-ul de la Cluj care educa romanii despre impactul risipei de hrana

La Cluj se intampla multe lucruri faine, de la festivaluri internationale de toate felurile si concerte spectaculoase, pana la miscari civice cu impact notabil. Una dintre ele este Food Waste Combat, prima de acest gen din tara noastra. Ideea le-a venit unor oameni la o nunta. Acolo au observat cata mancare ramane neconsumata si se arunca. Si s-au gandit, initial, sa faca o campanie de informare a clujenilor cu scopul de a le vorbi despre impactul hranei irosite.

Scurtand povestea, Food Waste Combat a ajuns departe in scurta vreme, cum veti descoperi in cele ce urmeaza. Iar planurile de extindere sunt deja conturate si gata sa fie puse in fapte. Mai trebuie, insa, finantare pentru ca proiectul sa se extinda in scoli si comunitati din intreaga tara. Si nevoie ar fi, doar stim cat este de cunoscut romanul pentru risipa de mancare.

La finalul anului trecut, a fost lansat si primul  Ghid anti-risipa din Romania. Povestim mai multe cu Cami Gui, coordonatoarea Food Waste Combat – Cluj, despre aceasta initiativa civica si despre impactul ei.

 

Oamenii din spate

In spatele proiectului Food Waste Combat sta acum o echipa de 20 de oameni: 1 om full time si 19 voluntari. Toti niste gurmanzi frumosi si dedicati. Si care au inteles nevoia implicarii civice si au ales s-o faca prin proiectul FWC. Inainte si dupa job, pentru ca toti lucreaza si toti sunt cavaleri anti-risipa din pasiune pentru aceasta cauza.

 

Cum a inceput totul

Miscarea anti-risipa a fost initial un proiect al JCI Cluj, pornit in 2012 de o trupa de oameni faini la o nunta, in care au observat cata mancare se arunca. A fost importanta partial ideea si de la JCI Izmir (Turcia). Initial, proiectul a fost scos in lume ca o campanie de informare care sa raspunda unei nevoi a comunitatii clujene: aceea de a educa publicul clujean despre volumul si impactul risipei de hrana. La final de 2016 l-am preluat eu ca manager de proiect in JCI, am facut campanii de educare in scoli si la evenimente si in aproximativ 3 ani a crescut pana la stadiul de ONG separat, cu 2 piloni principali: educatie anti-risipa si banca de alimente Cluj. 

 

Care au fost obiectivele

In primul rand, am identificat nevoia asta a orasului nostru, dar si la nivel national, de a constientiza risipa de hrana. Pe atunci, risipa alimentara, fusese pusa si pe agenda Comisiei Europene ca una din prioritatile Uniunii, desi pe urma a scazut in importanta.

Si doar asta isi propusese echipa de atunci: sa ridice niste semne de intrebare si sa faca un studiu relevant pe problema asta. Apoi, ne-am prins ca problema e mai mare decat ne-am imaginat initial, ca oamenii chiar vor sa afle mai multe despre subiect si ca reactioneaza foarte bine la interactiunile cu noi. Si am ajuns unde suntem azi.

 

Sub umbrela Food Waste Combat

Resursele de pana acum ne-au permis sa ne retragem fortele doar in Cluj. Cum ziceam, avem 2 piloni ai miscarii acum: educatie si banca de alimente. Pana acum, am avut tentative de a ne extinde la Iasi si Oradea, dar nu am putut sustine o echipa in aceste doua orase, exploram noi forme de a face asta in 2020. Pe partea de educatie, am inceput cu sesiuni in scoli pe risipa alimentara, iar in 2019 am creat un curs extins despre respectul pentru resurse. Vrem sa cream un optional pe educatie pentru dezvoltare durabila. Iar in companii si la evenimente, dorim sa crestem atelierele facute pentru publicul larg.

Iar pe celalalt pilon- redistribuirea de surplus prin banca de alimente, avem deja un proiect separate, ce s-a desprins din partea de educatie si face parte din reteaua nationala a bancilor de alimente. Pana acum, ele exista in Bucuresti, Cluj, Roman si Brasov. 

 

Donatorii si partenerii

Pana acum, principalul nostru sponsor a fost LIDL Romania. Am mai avut si cateva finantari private intre 50 si 4000 de EUR (dupa caz). Si am primit recent si o finantare de la InfoCons.

Parteneri avem o gramada, mai ales locali: multa lume din business, HORECA ori media, ne-au sarit in ajutor pana acum si ne-au uimit de fiecare data cu receptivitatea lor. Cred ca am pornit de la o baza buna de tot, prin reteaua JCI care a lansat acest proiect pana la urma. JCI ramane in continuare foarte aproape de proiect si ne ajuta de fiecare data cand pot.

In urmatorul an, vom lucra nu doar la extinderea retelei de parteneri, dar ne-am pus in cap si o campanie serioasa de fundraising.

 

Evolutia Food Waste Combat in Cluj

Avem niste cifre, dar am observat si cateva schimbari pozitive, mai greu de cuantificat – mai ales in ce priveste interesul oamenilor pentru alegerile de consum.

Proiectul a crescut foarte mult din mai 2017 incoace. Suntem acum o miscare cu rost și cu impact! Avem 2 ani intenși de muncă. Si mergem inainte in 2 directii mari.

Prima vizeaza singurul curs pe educație de dezvoltare durabilă din Cluj, are a ajuns la 600 elevi din 12 școli si care poate deveni un opțional disponibil oricarei școli. Acesta duce educația nonformala cerută de profi și apreciata de elevi in scoli si vorbeste despre risipa și respectul pentru resurse (clima, educatie pentru mediu, risipa alimentara).

A doua este banca de alimente Cluj, ce a salvat in 2 ani 60 de tone de mancare pentru 1400 de beneficiari si vrea sa dubleze cifrele in 2020. 

 

Comunitatea

Avem o diversitate de fani ai proiectului. In principiu, sunt persoane de gen feminin cei care ne urmaresc. Oameni interesati de sustenabilitate sau pur si simplu, de mancare buna si curiosi de impactul alegerilor lor de hrana. Dar si oameni care sunt interesati de proiect datorita echipei din spate, pe care o stiu sau o urmaresc si apreciaza efortul depus de noi in aceasta miscare.

Si evident, mai sunt si multi care ne urmaresc pentru ca ar vrea sa fie mai responsabili in felul in care isi cumpara si consuma hrana si “vaneaza” tips&tricks si sfaturile usor de implementat pe care le postam.

 

Impactul in comunitate

Concret, am reusit sa facem lumea sa vorbeasca mai mult despre risipa alimentara, chiar sa inteleaga impactul ei tripartit: economic, social si de mediu. Pe ultima parte inca mai lucram. Am facut educatie pe acest subiect si am salvat mancare. Am ajuns la:

★ 12 școli (600 de elevi)
★ 60 tone de mâncare salvată (in 18 luni)
★ 1400 beneficiari ai băncii de alimente
★ 6 cine comunitare  din mancare salvata
★ 15,000 persoane reach online (7000 followers pe pagina si ~15000 reach lunar)
★ 5000 persoane în offline.

 

Primul ghid anti-risipă din România

Ghidul asta, dragul de el, l-am creat mai demult, cand nu prea stia lumea de proiectul Food Waste Combat. Dar n-a avut niciodata parte de o lansare si era pe site-ul nostru, dar nu-l consulta nimeni. Anul trecut l-am rebranduit, revizuit si l-am lansat intr-o varianta beta.

Ne-a venit ideea ghidului din Planul national anti-risipa scris de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale in 2014, care n-a fost niciodata implementat. Noi am vrut sa facem o brosura cu minimum de informatii utile consumatorului in viata de zi cu zi, in lupta cu risipa alimentara. Cu lucruri de baza care tin de cum ne portionam, depozitam si consumam alimentele. Si ce efecte au unele alegeri ale noastre - inconstiente sau neinspirate. Sa-i facem pe oameni sa inteleaga cat de mult trebuie sa le pese de hrana lor si s-o respecte. Dar fara sa-i mustram, doar sa le oferim un soi de arma grozava, pe care noi am perfectat-o, sa zic asa.

Si speram sa fie ceva la indemana oricarui, cu mai multe info decat o lista scurta de reguli anti risipa, dar mai putine decat cartea cu continut mai tehnic, pe care am scos-o in 2015. Sursele de informare au fost similare, dar a fost o provocare sa reformulam unele informatii si sa gasim forma cea mai atractiva si mai concise pentru ghid.

Lansam in primavara varianta lui finala (acu e in Beta) si ne asteptam sa-l ceara cat mai multa lume. Si sa cream un val de intrebari si discutii in societatea civila despre ce facem bine si ce nu in alegerile de hrana. Si prin el, sa reluam o conversatie mai veche cu cei din MADR, despre strategia anti-risipa la nivel de tara.

 

Ce urmeaza

Lista planurilor de 2020 e una lunga. Si ambitioasa. Skills și hotarare avem cu carul.  Dar ne mai trebuie parteneri durabili și bani pentru a susține și crește aceste proiecte.

Prioritatea zero va fi cresterea echipei de coordonare, cresterea volumelor salvate prin banca de alimente si ajustarea site-ului foodwastecombat.com, astfel incat sa fie cat mai usor oricui sa ia mesajul Food Waste Combat si sa-l duca mai departe in diferite forme si canale. Trebuie sa contagiem cu mesajul nostru cat mai multa lume, cat de repede: “Multumim, nu risipim!”.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related