Agata Tabacu: Fiecare păpușă la care am lucrat este un produs unicat. Nu există două păpuși care să semene între ele, așadar fiecare miniatură diferă puțin și la modul de lucru

Agata Tabacu: Fiecare păpușă la care am lucrat este un produs unicat. Nu există două păpuși care să semene între ele, așadar fiecare miniatură diferă puțin și la modul de lucru

Un om care se transformă într-o păpușă? Poate doar în basme să se întâmple așa ceva sau în filmele SF. Ei bine, nu chiar. Un loc real, din București, unde se poate întâmpla așa ceva, este atelierul artistei Agata Tabacu, o tânără care face animații stop motion și păpuși miniaturale după oameni.

Agata și-a exersat de mică talentul la desen și deprinderea de a modela, făcând figurine de plastilină și creând mici tablouri. Dar cine știe dacă ar fi ajuns pe drumul artelor vizuale fără sprijijul familiei, mai ales că era un copil sensibil.

Unul dintre momentele marcante al traiectoriei sale a fost prima proiecție cu public a unui film făcut chiar de ea, la doar 15 ani. Atunci s-a gândit să urmeze un curs de regie film, apoi și-a dat seama că animația ar îmbina perfect două dintre pasiunile sale: filmul și desenul. A studiat animația în Anglia.

Copilul timid de odinioară este astăzi un artist care se exprimă divers, pentru că Agata face animații de tip stop motion, păpuși în miniatură și ilustrație. La doar 22 de ani are un business creativ, iar amenii care îi comandă figurinele sunt mereu surprinși atunci când le primesc, făcute după chipul și asemănarea lor.

"Fiecare persoană reacționează diferit când primește păpușa. Cred că un mesaj care mi-a rămas în minte a fost chiar de curând, clientul care a dăruit păpușa creată de mine mi-a spus ca persoana care a primit-o cadou a plâns când a văzut-o. Mă surprinde când o păpușă emoționează pe cineva în felul ăsta".

Agata Tabacu povestește în următoarele rânduri despre arta sa și ne împărtășește etapele de creație a unei păpuși miniaturale. Își dorește ca, într-o zi, fiecare păpușă să devină un produs zero waste, iar anul acesta visează să facă și un film de animație stop motion.

 

Din bio

M-am născut în București, am 22 de ani și am studiat animație în Anglia. În liceu am făcut prima mea animație. “Animație” cred că este mult spus. Am făcut niște personaje care clipeau și atât. În momentul în care am văzut personajele făcute de mine mișcându-se, animația s-a lipit de mine și asta am continuat să fac de atunci.

 

Când ți-ai descoperit latura artistică

Nu cred că este un moment clar în copilăria mea care m-a făcut să-mi descopăr latura artistică. Probabil că fiecare încercare de modelaj sau desen au contribuit de-a lungul anilor la pasiunea pe care o am acum pentru artele vizuale. Cred că totuși cel mai importat lucru a fost faptul că îmi exersam aceste abilități constant și am crescut făcând figurine de plastilină și mici tablouri.

Îmi dau seama că, pe lângă timpul pe care l-am dedicat ilustrației și modelajului, am avut un context creat de familie care m-a ajutat să am încredere în mine și în ceea ce fac. Cine știe dacă aș fi continuat pe drumul ăsta dacă nu aș fi fost susținută în primii ani de viață. Am fost un copil tare sensibil și am avut nevoie de sprijin în primele mele încercări artistice. Faptul că am ajuns să îmi exteriorizez emoțiile prin desen și sculptură a creat o legătură strânsă între mine și drumul pe care am ales să îl urmez.


Credit foto: Matei Bumbuț

 

Un moment marcant pentru drumul tău creativ

Un moment care sigur mi-a marcat adolescența a fost prima mea proiecție, cu public, a unui film făcut de mine. Chiar dacă a fost un documentar live action și nu animat, experiența de a avea o proiecție la 15 ani a contat mult. A fost prima oară când arătasem ceva făcut de mine în afara contextului familial, pentru atât de mulți oameni. În anul respectiv eram convinsă că o să urmez la facultate un curs de regie film, dar mi-am dat seama că animația combină perfect două lucruri care mă pasionează, filmul și desenul sau sculptura. Nu stiu exact de ce până atunci nu mă gândisem la animație ca mediu în care pot lucra, deși am crescut uitându-mă la multe animatii, inclusiv stop motion. Poate un motiv a fost faptul că nu am cunoscut vreun adult care să lucreze în industrie până am ajuns la liceu. Părea ceva inimaginabil, să faci facultate specializată pe animație sau chiar să-ți câștigi existența din asta.

 

Cum te definești acum ca artist

Mereu mi-a fost greu să descriu cu ce mă ocup. Uneori simt că sunt creatoare de animație stop motion și asta este ocupația mea principală, alteori mă gândesc că poate ar fi mai potrivit să-mi spun “puppet maker” pentru că majoritatea oamenilor care îmi urmăresc activitatea sunt interesați de figurinele pe care le fac, dar am lucrat și pe partea de ilustrație ceva timp.

Probabil faptul că îmi aleg mediul în care lucrez în funcție de ce îmi propun să transmit mă reprezintă destul de bine. Îmi place să pornesc de la o idee și apoi să mă gândesc în ce tehnică ar fi cel mai bine să transpun imaginile pe care le am în cap.

 

Valorile de la care nu te abați în creație

Pentru mine e important să investesc cât mai mult timp în munca mea. Nu îmi place să lucrez la proiecte fără să încerc să ajung la cea mai bună versiune posibilă, deci evit pe cât de mult pot “merge și așa“.

De mică am început să fiu atrasă de tehnici de animație tradiționale, obiecte handmade, și în general, de orice mediu în care pot crea cu mâinile mele.


Credit foto: Matei Bumbuț

 

Ce presupune tipul de animație stop motion

Animația stop motion cuprinde foarte multe tehnici. Principiul de bază, care face diferența între stop motion și animația frame by frame 2D, este faptul că la orice tehnică de stop motion tot procesul de animație trebuie făcut sub cameră, fie cu păpuși, obiecte, plastilină sau chiar pictură. Poate părea că nu este o diferență așa de mare în a lucra cu camera sau a scana niște desene, dar tot procesul este influențat de cameră. Nu poți adăuga cadre după ce ai făcut poze, odată ce ai mișcat și ai făcut poza este foarte greu să te întorci. Cel mai mult îmi place animația stop motion cu păpuși. Mereu m-a fascinat trecerea de la o imagine existentă în mintea mea, la un set care ajunge să existe și în realitate.

 

Cum a început povestea ta cu creația de miniaturi

Prin animația stop motion am ajuns la minaturi. Am întâlnit câțiva oameni care au crezut că mă pasionează miniaturile pentru că sunt micuțe, dar eu nu văd vreo calitate în a face ceva mic și atât. Lucrez la miniaturi pentru ca este mai practic să fie de dimensiuni reduse, mai ales pentru un film stop motion. De multe ori presupune multe seturi și personaje. Ar fi imposibil de realizat dacă totul ar fi la scară mare. Iar pentru păpușile personalizate pe care le fac, tot aspectul practic mă face să aleg dimensiunea. Nu cred că aș avea loc în atelier dacă figurinele ar avea peste 25-35 de cm.

 

Trecerea către păpușile create după oameni

A fost o întâmplare, nu a fost ceva planificat. Cineva apropiat mi-a sugerat să-i fac cadou o păpușă care să-i semene și asta am făcut. Nu credeam că un business poate să apară de la o singură postare. Primisem așa de multe comenzi încât a trebuit să refuz clienți.

 

Procesul de creație a unei figurine personalizate

Pentru a începe să lucrez la o figurină personalizată, am nevoie de câteva poze reprezentative. Este important să fie cât mai clare și din cât mai multe unghiuri. În funcție de poze caut materialele, modelez fața, deci tot procesul se bazează pe pozele trimise de clienți. Fiecare păpușă la care am lucrat este un produs unicat. Nu există două păpuși care să semene între ele, așadar fiecare miniatură diferă puțin și la modul de lucru. Pentru anumite tipuri de păr este nevoie de o culoare de mătase care nu există în comerț și trebuie pictată, în alte cazuri este nevoie de zile întregi pentru a găsi materialul textil perfect, iar uneori este nevoie chiar de print pe textil. Dar faptul că de fiecare dată creez un obiect unicat mă bucură cel mai tare.

Îmi doresc ca pe viitor fiecare păpușă să devină un produs zero waste. Materialele textile sunt mereu refolosite. Bazele pe care stau păpușile sunt din lemn sau piatră, părul din mătase sau lână, iar ambalajele de plastic le refolosesc mereu.

 

Hotărârea de a da ”viață” păpușilor pe care le creezi

Nevoia de a crea filme și povești m-a motivat să transform o păpușă în ceva mai mult decât un obiect static. Animatorul Ainslie Henderson, a avut o bucată de text în animația Stems, o animație chiar despre stop motion, care m-a emoționat. Fiecare păpușă dintr-un film stop motion este un actor care ajunge să joace un singur rol în viața lui. Păpușa trăiește cât timp este animată, apoi devine iar un obiect static și moare. Trecere asta, de la un obiect static la ceva ce ajunge să se miște și să vorbească, este specifică doar animației stop motion. Asta face animația stop motion specială.

 

Obiceiuri care îți mențin vie creativitatea

Îmi place să văd ce fac alți artiști. Asta mă ajută cel mai tare în procesul creativ.

 

Blocajele

Nu simt că am o tehnică pentru a scăpa de blocaje. Când nu pot avansa cu unele proiecte de cele mai multe ori mă sperie gândul că intru în criză de timp. Mă ajuta să nu uit faptul că blocajele mele apar și din lipsă de somn sau stres așa că uneori e suficient doar să treacă o zi, dar nu mereu pot rezolva așa. Când sunt proiecte personale apar cele mai multe blocaje. Cred că pun prea multă presiune pe mine. Dacă simt că am rămas pe loc încerc să cer feedback de la oamenii din jur.

 

Ce spun clienții tăi când se văd în forma unei păpuși

Am primit foarte multe mesaje minunate, inclusiv poze de la clienți împreună cu păpușile făcute de mine. Orice postare în care o persoana a vorbit despre munca mea a contat mult. De multe ori nici nu am știut cum să mulțumesc pentru feedback-ul pe care l-am primit.

Fiecare persoană reacționează diferit când primește păpușa, e destul de greu să aleg o singură reacție care m-a surprins. Cred că un mesaj care mi-a rămas în minte a fost chiar de curând, clientul care a dăruit păpușa creată de mine mi-a spus ca persoana care a primit-o cadou a plâns când a văzut-o. Normal că mă surprinde când o păpușă emoționează pe cineva în felul ăsta.

 

Trecerea de la hobby la business creativ

Pentru ca trecerea de la hobby la business a fost foarte rapidă în cazul meu, am învățat ce am de făcut pe parcurs. Uneori am avut puține emoții când mă gândeam că trebuie să redau atitudinea și înfățișarea cuiva printr-o păpușă. Nu îmi place să imit realitatea, așa că fac miniaturile în stilul meu. Evident că atunci când interpretez ceva existent într-un obiect pe care mi-l imaginez, există o parte din mine care se întreabă dacă persoana o să fie mulțumită de viziunea mea sau nu. Dar mi-am dat seama că emoția pe care o am este constructivă, îmi arată că sunt foarte implicată în ceea ce creez. Feedback-urile primite de la clienți m-au făcut să am încredere că sunt pe drumul ce bun.

 

Alte proiecte

Deși am început anul în izolare din cauza virusului, pe partea de proiecte sunt foarte încântată de ce urmează. Acum lucrez la o scurtă banda desenată care face parte dintr-o serie la care colaborează mai mulți artiști. Iar de curând am făcut mai multe teste de pictură în ulei. În următoarea perioadă o să lucrez la câteva animații făcute în ulei și animate pe sticlă.

 

Planuri pentru acest an

Mi-am propus să experimentez mai multe tehnici de animație stop motion și să încerc să investesc cât mai mult timp în proiectele personale. De multe ori, din lipsă de timp, nu ajung să lucrez la proiectele mele pe cât aș vrea. În ultimul an mi-am dorit să fac un film de animație stop motion, dar durează câteva luni bune și mi-a fost dificil să găsesc timpul necesar.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related