[Display] E ziua bannerului! Azi, publicitatea digitala implineste 15 ani!

Azi, 27 octombrie, e ziua publicitatii digitale. In urma cu 15 ani, dupa cum ne povesteste Frank D'Angelo in editorialul sau din Ad Age, se publicau primele bannere din lume, pe site-ul primei reviste online de publicitate digitala, Hot Wired.

Motivatie

Misiunea lui D"?Angelo, care era account in agentia MVBMS (Messner Vetere Berger McNamee Schmetterer), o divizie a Euro RSCG, a fost aceea de a crea "o unitate grafica publicitara" pentru HotWired, in vederea "explorarii acestui nou medium". Seful lui D"?Angelo i-a incredintat aceasta misiune motivat fiind de discursul lui Ed Artzt (presedinte, P&G), din cadrul conferintei 4A"?s, din mai 1994. Acesta spunea ca agentiile ar trebui sa se arunce "cu capul inainte" in aceasta revolutie "new media" sau sa-si asume faptul ca vor fi lasate in urma. In plus, cel mai mare cont ar MVBMS era MCI, compania de telecom unde lucra insusi Vinton Cerf, supranumit "tatal internetului". Cerf este, din 2005, Vice Presidinte si Chief Internet Evangelist la Google.

Context

Era 1994, primul browser grafic se numea Mosaic si exista de mai putin de un an (urma sa fie inlocuit de Netscape), Pathfinder.com (site-ul Time Inc.) si cnet.com nu existau inca, iar conexiunea la internet se facea prin dial-up, cu o viteza de 24.4kbps. In USA existau 2 milioane de utilizatori de internet.

Primii clienti de bannere

Primele 6 companii care au avut bannere au fost: MCI, Volvo, Club Med, 1-800-Collect, AT&T si Zima.

Webul grafic era ceva putin cunoscut, asa ca nici macar nu au cerut acordul clientilor pentru realizarea si publicarea bannerelor, povesteste D"?Angelo. Au convins doar agentiile de media, au achizitionat spatiul si au inceput sa lucreze la executii, urmand sa le arate direct clientilor bannerele publicate pe HotWired. Daca avea sa le placa aceasta forma de publicitate, urma sa plateasca, daca nu, era ok, dar macar agentiile vor fi avut sansa de a experimenta.

Cand au terminat executiile, si-au dat seama ca oamenii aveau sa dea click pe imagini si ca ar fi trebuit sa ajunga pe o pagina a clientului, asa ca au facut si trebusoara asta.

Reactiile clientilor cand si-au vazut bannerele

In timp ce bannerul AT&T avea call to action "Have you ever clicked your mouse right HERE? You will!", iar MCI a imbratisat initiativa instant (nici nu e de mirare), cei de la Volvo au privit cu reticenta publicitatea digitala: nu stiau la ce sa se astepte, cum sa le raspunda userilor si se temeau de implicatiile legale, asa ca executia lor continea doar un logo Volvo si poza unei masini, iar linkul din banner ducea spre un chestionar care se putea trimite prin e-mail, tema lui fiind "ce fel de Volvo ti-ai dori". Iata, deci, lectia nr. 1 in publicitatea digitala, ramasa actuala pana in ziua de azi: nu risti, nu castigi.

In acelasi articol, privind in viitor, Frank D"?Angelo da un link spre raportul eMarketer "The Online Brand Measurement: Connecting Dots", pledand pentru eficienta publicitatii digitale.

Spre final, D"?Angelo propune sarbatorirea bannerului, avand in vedere ca a supravietuit timp de 15 ani si ca, in 2009, va darui industriei 24 miliarde $, conform eMarketer.

Si fiindca tot vorbim de istorie, hai sa revenim pe meleagurile punctroului si sa (re)vedem cum s-au facut primele bannere de la noi, intr-un IQadsTv realizat acum un an. Ii veti vedea acolo pe Serban Goran, Calin Fusu, Calin Rotarus, Doru Panaitescu, Doru Cazan, Ciprian Stavar. Vizionare placuta si la multi ani!

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Frank Group

Frank Group este un grup de agentii independente, care ofera servicii integrate si complete de comunicare. Din Grupul Frank fac parte companiile Frank (ATL, BTL, digital), Oxygen (PR), MSPS Marketing and... vezi detalii »

Sectiune



Related